Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

werkgever doet niet mee aan fietsplan

rikkert
Forum-lid

rikkert 28 mei 2014 11:52

Corto Maltese schreef:
Theo V schreef:
JPAR schreef:Niemand. Maar als je reiskostenvergoeding krijgt of een leaseauto hebt is het wel te controleren. En dat doen ze ook.
Ik krijg gewoon reiskosten en kan ook gebruik maken van het belastingvoordeel.
Eens in de drie jaar voor een nieuwe fiets en jaarlijks voor verzekering en fietsgerelateerde spullen.
Reiskosten zijn niet perse voor het gebruik van een auto.
Je kan bv ook gebruik maken van het belastingvoordeel als je een fiets koopt waarmee je van of naar het station moet fietsen.
Of een gedeelte per fiets aflegt en voor de rest met iemand carpoolt. Dus wat je nu werkelijk met die fiets doet controleert niemand. Ik ben nog niemand tegengekomen die een controle heeft gehad op de deelname aan het fietsplan. Vandaar mijn sarcastische opmerking over de controle.
Tis nog gekker: ik woon 21 km van mijn werk en wilde zo'n fiets met korting. Want ik fiets zeer regelmatig naar mijn werk. Mocht niet want de afstand was te groot (belastingdienst vindt het niet aannemelijk dat je 21 km fietst naar je werk). Op advies van PZ heb ik aangegeven dat ik met de fiets naar het station ga, is 1 km. Dat ik dan bij het station besluit door te fietsen naar mijn werk, dat mag dan weer wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

dielange
Forum-lid

dielange 28 mei 2014 12:19

Inderdaad, zelfde probleem had ik ook. Mijn afstand is 23km, regeling is voor max 15km.
Aangegeven dat ik naar het station fiets (6km). Lekkere regelgeving :lol:

Helen
Forum-lid

Helen 28 mei 2014 12:44

Tja, valt allemaal wel binnen de voorwaarde dat je op meer dan de helft van het aantal dagen dat je gewoonlijk woon-werkverkeer hebt gebruik maakt van de fiets. Hoe je de fiets dan zou moeten gebruiken is inderdaad niet geregeld.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 28 mei 2014 12:55

Helen schreef:
JPAR schreef:Klopt. Straks wordt het heel anders. Dan hebben werkgevers gewoon een beschikbaar budget per werknemer en kun je dat besteden voor de dingen die jij wilt. Dan gaat het ten koste van de beschikbare ruimte.
Ook dat valt nog te bezien. Strikt genomen moet het wel gaan om vergoedingen voor gemaakte kosten en moet het ook nog eens gebruikelijk zijn dat dergelijke vergoedinge worden gegeven. Ben het wel met je eens dat nog weining werkgevers, vooral binnen het mkb, de regeling toepassen, dus is er ook nog weinig bekend over de uitleg van sommige onderdelen van deze regeling.
Dat de fiets eronder valt is wel duidelijk, maar werkgevers hebben de keuze om de fiets te vergoeden uit het beschikbare potje (vrije ruimte) of bij de werknemer als belast loon op de loonstrook te zetten. Dat laatste kan een optie zijn als het potje vol is.
Dat weet ik, maar probeerde het een beetje algemeen te houden zonder heel diep erop in te gaan. :D
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Helen
Forum-lid

Helen 28 mei 2014 13:23

JPAR schreef:Dat weet ik, maar probeerde het een beetje algemeen te houden zonder heel diep erop in te gaan. :D
Mijn manco en beroepsdeformatie :(

roos1
Forum-lid

roos1 28 mei 2014 13:26

Plus dat de werkgever nog steeds niet aan een fietsenplan mee hoeft te werken als dat niet is opgenomen in de CAO. WKR of geen WKR. Een werkgever mag zelf bepalen waar de vrije ruimte aan op gaat. Ik vermoed dat bij de meeste werkgevers het op gaat aan kerstpakketten / personeelsfeesten / telefoonkosten ed
Gr Roos

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 28 mei 2014 13:28

Helen schreef:
JPAR schreef:Dat weet ik, maar probeerde het een beetje algemeen te houden zonder heel diep erop in te gaan. :D
Mijn manco en beroepsdeformatie :(
Ik zou het geen manco noemen. Beroepsdeformatie dan weer wel ;)
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

luucje
Forum-lid

luucje 28 mei 2014 14:07

Mijn baas werkt ook niet mee
groet, een zzp-er
:(

rikkert
Forum-lid

rikkert 28 mei 2014 15:06

Hmmmm, als zzp-er bepaal je het toch juist zelf. Ik zou zeggen: kom maar naar beneden en sla je slag...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

romeo
Forum-lid

romeo 28 mei 2014 15:54

Bulls Copperhead 3 2014 toch maar zelf gekocht. Zeer goed getest, XT afgemonteerd, Reba, licht, en 27,5".

romeo
Forum-lid

romeo 28 mei 2014 15:59

sloeren schreef:Dit soort regeling is voor bedrijven die iemand full-time op de administratie hebben zitten. Als het bedrijf te klein is loopt dit soort regeling vreselijk in de papieren.

Full time op de administratie en bedrijf is niet klein maar groot zeeeeeer groot bedrijf :mrgreen:

Helen
Forum-lid

Helen 28 mei 2014 18:07

romeo schreef:
sloeren schreef:Dit soort regeling is voor bedrijven die iemand full-time op de administratie hebben zitten. Als het bedrijf te klein is loopt dit soort regeling vreselijk in de papieren.

Full time op de administratie en bedrijf is niet klein maar groot zeeeeeer groot bedrijf :mrgreen:
Vervelend dan dat je werkgever niet mee wil werken, zoals eerder is gezegd hoeft dat niet per se via Nationale Fietsprojecten maar kan de werkgever het ook in eigen beheer houden. Kost de werkgever verder niets, behalve wat moeite om de werknemers een fiscaal voordeel te gunnen.
Maar goed, als deze argumenten niet helpen dan zie ik geen andere mogelijkheden. De regeling bestaat alleen binnen de loonbelasting en daar heb je nu eenmaal de medewerking van de werkgever voor nodig. In de inkomstenbelasting bestaat de regeling niet, dus langs die weg zou je het ook niet redden.

Plaats reactie