Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gemiddelde snelheid beginneling

Gebruikersavatar
spin
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 jul 2007 16:19

Gebruikersavatar spin 21 aug 2010 00:10

Tsja, hoewel je natuurlijk wat van de omstandigheden moet weten (wind/geen wind, vlak/heuvels, stad/polder) is het soms best informatief om gemiddelden te vergelijken. Of misschien beter kruissnelheden. Wat alleen heel verneukeratief is is om er op een forum naar te gaan vragen wat anderen rijden. Want ten eerste hebben mensen nou eenmaal de neiging om de waarheid iets op te leuken, en ten tweede reageren er vooral mensen die redelijk blij zijn met hun gemiddelde, degenen die 23 km/u rijden zullen niet snel geneigd zijn dat te gaan rondbazuinen.
Viel me ook op bij zo'n topic over Ventoux-tijden, daar was eigenlijk niemand die boven de 2 uur reed. Terwijl 2,5 uur tamelijk gemiddeld schijnt te zijn. Dus ja.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 22 aug 2010 10:28

Het is vooral leuk om zelf je gemiddeldes ongeveer bij te houden. Gewoon na elke rit de gegevens van je tellertje in een bestandje zetten. Dan zie je een leuke stijgende lijn ontstaan. Ik doe zelf een paar keer in het jaar een tijdritje van 20 km in de omgeving. Geen stoplichten of ander oponthoud (hoop je dan maar). Die gemiddeldes noteer ik ook. Leuk om te zien dat toen ik begon 30 gemiddeld echt goed was en dat het per jaar wat omhoog gaat. Ik rij nu in datzelfde tijdritje 37-38 gemiddeld.

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 24 apr 2014 20:43

Ik rij nu rond de 25 km/u gemiddeld, soms ietsje hoger. Wil wel graag naar de 30 uiteindelijk. Ik probeer mezelf te trainen door regelmatig sprintjes te trekken. Zijn er nog andere trucjes om jezelf sterker te maken?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 24 apr 2014 21:57

Ja, veel fietsen.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 24 apr 2014 23:28

Toen ik begon reed ik meestal 30 gemiddeld over kleine afstanden, was een mooi doel en makkelijk uit te rekenen (tellertje had geen functie voor gemiddelde, alleen tijd en afstand). Nu heb ik dit hele jaar één keer boven de 30 gemiddeld getraind, de rest tussen de 23-28 km/h gemiddeld. Ben op dit moment niet ver af van mn beste vorm ooit.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 24 apr 2014 23:46

Wat ik veel zie via strava, bij personen die ik volg, dat van begin tot eind de kruissnelheid rondom het gemiddelde ligt. Doet niemand een warming up en cooling down, of wordt dat niet gerekend in de rit.

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 25 apr 2014 08:38

opperhoofd schreef:Wat ik veel zie via strava, bij personen die ik volg, dat van begin tot eind de kruissnelheid rondom het gemiddelde ligt. Doet niemand een warming up en cooling down, of wordt dat niet gerekend in de rit.
Dat zijn geen trainingen, die mensen zijn aan het fietsen.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 25 apr 2014 08:58

Wat denk ik nogal verwarrend is is dat je niks weet van de omstandigheden waaronder men heeft gereden. Toen ik anderhalf jaar terug begon zal mijn gemiddelde nauwelijks boven de 22 -23 km/uur gelegen hebben. Het leuke is dat je een jaar later toch een stijgende lijn kan zien in je gemiddelde, dus je bent beter gaan fietsen/fitter geworden. Een van de eerste posts die ik op dit forum las was van iemand die tijdens een of andere training/wedstrijd/tijdrit? een gemiddelde van 50 had gehaald. Wat the...moet je dát kunnen, dacht ik toen.
Als je 100-120 km gaat fietsen en je haalt een gemiddelde van 27-28 van deur tot deur is dat echt niet iets omje voor te schamen.

Inmiddels weet ik dat hoe langer de afstand, hoe meer wind, hoe meer verkeersdrukte, hoe meer kms in de stad, met minder mensen samen fietsen hoe lager je gemiddelde is. Dat telt allemaal mee en niet iedereen die hier een gemiddelde meldt stelt dat op dezelfde manier vast. Sommige mensen beginnen de kms te tellen op het moment dat ze de deur dicht trekken (ik), anderen staan hun wiel draaiende te houden bij een stoplicht. :mrgreen:

Het zegt niet zo veel. Wat eigenlijk belangrijker is is duur van de rit en intensiteit. En dat ook alleen maar als je ergens voor traint. Maar ja, ik wist tot voor kort ook niet beter en liet me ook imponeren door die ritten van 150 km met een gemiddelde van 33. Nu denk ik : "sjaaaa, het zal wel" :)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 apr 2014 09:12

opperhoofd schreef:Wat ik veel zie via strava, bij personen die ik volg, dat van begin tot eind de kruissnelheid rondom het gemiddelde ligt. Doet niemand een warming up en cooling down, of wordt dat niet gerekend in de rit.
Voor een duurtraining is dat ook nergens goed voor. Benen instellen op 220 Watt en maar blijven trappen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 25 apr 2014 09:14

amclassic-fan schreef:
opperhoofd schreef:Wat ik veel zie via strava, bij personen die ik volg, dat van begin tot eind de kruissnelheid rondom het gemiddelde ligt. Doet niemand een warming up en cooling down, of wordt dat niet gerekend in de rit.
Voor een duurtraining is dat ook nergens goed voor. Benen instellen op 220 Watt en maar blijven trappen.
Maar als je in de stad woont, zul je die toch eerst uit moeten. En dat lukt nooit met 30 gem.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 25 apr 2014 09:54

Als je een hogere gemiddelde snelheid wil zul je op een gesloten circuit moeten gaan rijden, anders (zoals hierboven ook al wordt aangegeven) ben je niks anders dan een ongeleid projectiel die door de steden/woonwijken raast. en dan komen er weer van die nare berichten in de krant en zo.

Beter is om een goede basis te leggen en te trainen op hartslag/cadans en dan zul je de gem. snelheid zien stijgen.

Gebruikersavatar
RMB
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 11 apr 2014 11:43
Locatie: Delft

Gebruikersavatar RMB 25 apr 2014 10:00

En nu gemiddelde hartslag. Deur tot deur, 1:15 uur, gem 161 bpm. Leeftijd 26 jaar. Ben dan wel goed naar de getver :lol:

Gemiddelde snelheid is dan 34.8, zonder laatste stukje uitrijden (wat wel m'n avg hartslag nog wel naar beneden trekt uiteraard)

Ben niet echt beginner meer (heb aantal jaren een fiets), maar train me ook niet suf; dit jaar 2000 km gereden.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond

Plaats reactie