Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Bandenspanning

paulwindtegen
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
Locatie: Gilze

paulwindtegen 19 jun 2014 22:16

Niet te vaak naar kijken kan ook :roll:
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 20 jun 2014 02:46

Nee hoor, maar wel voor elke rit lijkt mij...

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 20 jun 2014 07:13

Gerboon schreef:
lupo schreef:Ik rijd regelmatig stukken over klinkerweggetjes en eerst toen ik in beide 7 bar deed stuiterde ik dan zowat van mijn fiets af (bij wijze van). Wellicht komt dat ook omdat mijn fiets, Pro SL 3000, nogal hard is. Met 5 en 7 reed ik aanmerkelijk comfortabeler over die klinkers. Ik zal de volgende keer eens 6 en 7 proberen om te kijken hoe het dan rijdt.

Heb je trouwens een onderbouwing waarom 0,5 bar verschil genoeg is? Of is dat je eigen ervaring?
Dat leg ik toch net uit. Kwestie van gewichtsverdeling en de voorband is kwetsbaar voor een snakebite als je met de lage druk rijdt. De vittoria link die giantjan heeft gepost geeft dit ook aan en, mocht je dat interessant vinden, de profs rijden ook met een miniem verschil tussen voor en achter.

Ik wet niet hoe zwaar je natuurlijk bent. (heb dat nergens gelezen geloof ik) dus wellicht is 7 bar sowieso teveel voor jou.

P.S. Wat me de laatste tijd veelvuldig opvalt is dat iedereen opzoek is naar comfort. Koop dan een luchtbed en ga op de zee drijven, Dan riskeer je geen zeer zitvlak/dode handen/zere voeten. Wil je comfort ga dan lekker op een stadfiets een rondje maken.
Een racefiets moet uiteraard lekker zitten, maar om dat nou comfortabel te noemen. Voor comfort koop je geen racefiets.
Een snakebite hangt niet alleen af van de druk, maar ook (en vooral) van velgbreedte/bandbreedte/rijstijl/positie op de fiets.
Comfort is wel belangrijk. Met zere handen / zitvlak / voeten rij je gewoon trager. Maar op zich heeft dit niet met bandencomfort te maken: voor handen heb je sturen + lint + positie, voor zitvlak een zadel, voor voeten heb je goeie schoenen. Maar bandencomfort (achter meer dan voorband) ontlast vooral de rug. Voorband vooral de polsen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

rene_gazelle
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 aug 2013 18:04

rene_gazelle 20 jun 2014 14:49

Ik rijd met zowel voor als achter rond de 8 bar, 23 mm banden en ben zo'n 65 kg.
Meestal rijdt dat prima, maar reed laatst door een dorpje (kinderkopjes) en toen stuiterde ik inderdaad haast van m'n fiets...!
Ondergrond is dus inderdaad een zeer belangrijke factor.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 20 jun 2014 14:52

haha 8 bar bij 65kg. Die is gek.

Ik zou dan echt met 6.3-6.8 rijden bij 23mm en 5.5-6.0 bij 25mm.

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 20 jun 2014 14:53

dat denk ik, 8 bar is toch veel te veel als je maar 65 weegt

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 20 jun 2014 15:35

Veel banden moet je met minimaal 7 of zelfs acht bar rijden, staat er niet voor niets ook gewoon op. Rijd regelmatig in groepjes met "comfortzoeker"die dweilend een bocht door gaan enkel en alleen door te lage bandenspanning. Rijd dan niet op echte racebanden als je comfort zoekt.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
tieky
Forum-lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 aug 2010 13:08
Locatie: Breda

Gebruikersavatar tieky 20 jun 2014 15:37

Mwa, ik weeg zelf 60 kg en een beetje afhankelijk van het rondje pomp ik mijn banden ook weleens op tot 7,5-8 bar. Ik heb hier in de buurt een rondje met bijna alleen maar biljartvlak asfalt, dan rijdt dat perfect.
En het voordeel is dat ik dan niet elke keer mijn banden opnieuw moet oppompen :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13778
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jun 2014 20:38

ophetkantje schreef:Veel banden moet je met minimaal 7 of zelfs acht bar rijden, staat er niet voor niets ook gewoon op. Rijd regelmatig in groepjes met "comfortzoeker"die dweilend een bocht door gaan enkel en alleen door te lage bandenspanning. Rijd dan niet op echte racebanden als je comfort zoekt.
Apart, ik ervaar het tegenovergestelde met 6.5 bar en 80kg kan nagenoeg niemand kan me volgen in bochten en dwijlen doet dat echt niet, dat denk je maar, daarnaast dat de band wat vervormt wil niet zeggen dat er minder grip is. Je moet er ook mee leren rijden.

Wel eens en band onder een formule 1 of le mans auto gezien, die staan ook behoorlijk zacht. Is wat anders weet ik, maar echt dwijlen vind ik die auto, s niet.

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 20 jun 2014 20:40

Hier ook 6.5 bar bij 70 kg. Dat gestuiter met knetterharde bandjes was ik op bepaald moment gewoon zat.
Laatst gewijzigd door elefantino op 20 jun 2014 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 20 jun 2014 23:01

ophetkantje schreef:Veel banden moet je met minimaal 7 of zelfs acht bar rijden, staat er niet voor niets ook gewoon op. Rijd regelmatig in groepjes met "comfortzoeker"die dweilend een bocht door gaan enkel en alleen door te lage bandenspanning. Rijd dan niet op echte racebanden als je comfort zoekt.
Wat een onzin. Dweilend de bocht door ga je wanneer je achter lek hebt. Die minimum druk staat erop om te voorkomen dat mensen van 100kg met banden van 5 bar hun band van de velg laten lopen en dat levert ongenadig harde valpartijen op.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 20 jun 2014 23:35

Ik hoorde ook bij die idioten van 8 bar bij 65kg :) Ja, de generatie die nog wel 10 bar in de tubes deed héél lang geleden. Maar sinds ik met 6.5 / 7 bar genoegen neem, blijkt dat 8 bar nergens voor dient. Behalve om beter te stuiteren dan. Gewoon proberen en in je hoofd prenten dat de rolweerstand zal afnemen bij minder druk omdat de band zich beter aanpast aan het wegdek.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie