Pagina 3 van 4

Re: crank compact/double

Geplaatst: 24 okt 2014 17:56
door krokie
39-23 naar boven in de bergen, dan kun je mee met het profpeloton, dat kan ik zeker niet. Brengt ons terug naar de vraag, hoe maak ik een crank die zowel dubbel als compact is. Idd dan pak je een compact met een dubbele set bladen zoals 53x11 aangeeft. (mijn pleidooi voor de triple zal het niet halen vrees ik) @joostfiets, je aanbod om te ruilen met 5700 sla ik af maar was een optie geweest als ik 105 had gereden.

Re: crank compact/double

Geplaatst: 25 okt 2014 11:27
door peerke1
heb zelf altijd met een Shimano double 53-39 gereden,ben nu over naar een Shimano ultegra 6700 50-34 compact.
het binnenblad vervangen voor een 39 en de 34 houd ik voor als ik ga klimmen.
heb nu het idee dat ik alles kan fietsen.binnenblad vervangen van 6700 is in een 15 min gebeurt.,kun je zelfs doen zonder de crank te demonteren.

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 05:56
door gineau
Gerboon schreef:Nou wordt af en toe een beetje moe dat mensen zowat een 'berg'-casette steken voor de lokale knobbel.
Deze zomer in de Vogezen geweest en dan gaat het tot een procentje of 12/13 prima met 39/25 als kleinste verzet.
Men moet niet te ver doorslaan met het almaar lichter en 90 omw/min. Als je ze nu en dan eens wat zwaarder trapt op een klim is zeker niet slecht of verkeerd.
Aan de ene kant begrijp ik je 'moeheid', maar je moet wel beseffen dat mensen nou eenmaal verschillend zijn van bouw en daarmee ook wat betreft ideale (of als fijnst ervaren) traptechniek.

Ik ben zo iemand die met een 'bergcassette' rondrijdt (12-32) en nog met kleine voorbladen ook. Veel omwentelingen maken (waarmee de nadruk wat meer op het hart-longsysteem komt te liggen) voelt voor mij gewoon efficiënter. Ik heb echt verbetering gemerkt sinds ik de cadans in de gaten houd. Ook heuvelop zo lang als het kan (hoewel met iets minder toeren) lekker blijven draaien. Jij vindt 90 rpm hoog? :twisted:

Ieder z'n ding, maar hoe al die 'stoempers' hun spieren heel houden is mij een raadsel. :) En ik heb geen slanke duursportbenen...
Gerboon schreef:Maar voor een grote groep mensen zou een 46-36 crankset de beste oplossing zijn. De 11 gebruik je als toerder in Nederland al nooit icm een 50/52/53. Als je critisch kijkt gebruik je met het toeren altijd maar een paar versnellingen tussen de 28 en 32 km/uur en de rest maar heel zelden.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat als meer mensen kritisch zouden kijken naar hun cassettegebruik en kettinglijn i.c.m. hun meest gereden snelheden, er een hoop meer 46T-bladen werden verkocht. Met een redelijke cadans is groter dan een 50T voor ons amateurs meestal niet nodig. Maar het staat wel mooi...

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 13:53
door krokie
gineau schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat als meer mensen kritisch zouden kijken naar hun cassettegebruik en kettinglijn i.c.m. hun meest gereden snelheden, er een hoop meer 46T-bladen werden verkocht. Met een redelijke cadans is groter dan een 50T voor ons amateurs meestal niet nodig. Maar het staat wel mooi...
Helemaal eens. Daar heb ik me ook altijd over verbaasd. Waarom die 50 op een compact en niet een 46.
Ik zou dan 46-39 rijden in NL, en voor het echte werk de 34 steken.
Met een 46 voor vind ik het ontbreken van de 18 ineens ook niet meer zo erg.

Wat je wel ziet is juist een tendens naar grotere compacts (52-36) Doordat Shimano ze in die verhoudingen op 11 speed aanbiedt- en zelfs stelt dat andere combi's dan de varianten waarin ze worden aangeboden minder goed zouden werken- . Jammer.

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 15:42
door Max 2.0
Van mij mag Shimano (alsook de andere grote jongens) wel een 46-30 supercompact op de markt brengen. Met een 11-25 cassette (zie RR) hoef ik dan nooit meer iets meer te wisselen. Voor mij is de 46x11 in ieder geval zwaar genoeg voor in de polder (en de bijtrapafdalingen), en de 30x25 is licht genoeg voor in het hooggebergte. Bovendien zijn alle tussenstapjes dan lekker klein.

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 17:00
door 53x11
Heb je nooit flinke wind mee dan? Lijkt me persoonlijk erg onhandig. (Alhoewel het bij normale kruissnelheden idd prima kan)

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 17:14
door krokie
46*11 = 49,9 km/h met trapfrequentie 95, of 55,2 km/h met TF 105. Voor een sprinter ws niet genoeg, voor wind mee voor mij wel. Laat maar komen die supercompact.

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 17:20
door Max 2.0
De 46x11 is net zo zwaar (of licht zoals je misschien wilt) als bijvoorbeeld de 50x12 of 52x12½, hetgeen voor mij ruim voldoende is.

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 18:15
door MarkVeenstra
Je wilt heuveltje af in limburg toch ook lekker kunnen blijven meetrappen?
Maar meer nog.., met een 46x39 voor, heb je dan niet ontzettend grote overlap (zeker met 11 speed), van verzetten?

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 18:57
door Max 2.0
MarkVeenstra schreef:Je wilt heuveltje af in limburg toch ook lekker kunnen blijven meetrappen?
Maar meer nog.., met een 46x39 voor, heb je dan niet ontzettend grote overlap (zeker met 11 speed), van verzetten?
Zoals gezegd is de 46x11 net zo zwaar/licht als de 50x12 waar de meeste (normale) compact-rijders mee afdalen. En ik heb het over een 46-30 supercompact, dus niet over een compact met 46-39T voorbladen.

Re: crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 19:25
door Stuntman Mike
Even een korte vraag, graag geen theorie maar praktijkervaringen. Kun je zonder problemen met een 52/34 combi schakelen? Al dan niet di2?

crank compact/double

Geplaatst: 27 okt 2014 19:27
door havana
Het kan wel maar het bereik van de VD is net te klein waardoor het slecht schakelt.

Ik heb met deze combi de Marmotte gereden in 2006.