Taakstraf voor wielrenner uit Hilvarenbeek
AMSTERDAM - Een 64-jarige wielrenner uit Hilvarenbeek is donderdag door de rechtbank van Breda veroordeeld tot 40 uur taakstraf wegens betrokkenheid bij een dodelijk fietsongeluk nabij Oisterwijk in 2012.
Zijn onveilige rijgedrag heeft volgens de rechtbank geleid tot een botsing met een tegenligger op een racefiets, een 78-jarige vrouw uit Best die later overleed aan haar verwondingen.
De man fietste op tweede pinksterdag 2012 achter in een groep van acht wielrenners die twee aan twee reden; hij bevond zich aan de linkerkant. Vlak voor het ongeluk reed de groep tegen de richting in een bocht door. Verderop op de Logtsebaan raakte de wielrenner een tegenligger waarbij de sturen van hun fietsen in elkaar haakten en beide fietsers vielen. Ook de renner uit Hilvarenbeek raakte gewond, hij had een gebroken kaak, een gebroken sleutelbeen en enkele gekneusde ribben.
groepen
Justitie verwijt de man dat hij te ver aan de linkerkant reed en niet goed oplette. Tijdens de rechtszaak op 3 april verklaarde de man dat hij door het grote postuur van degene voor hem in de groep geen goed zicht had op de weg, waardoor hij iets meer links ging rijden. Hij heeft ook niemand in de groep horen roepen dat ze een tegenligger naderden, hoewel dat wel gebruikelijk is onder sportieve fietsers.
‘Ook groepen wielrenners moeten zich aan de regels houden’, noemde de officier van justitie als een van de redenen van het Openbaar Ministerie tot vervolging over te gaan.
De man uit Hilvarenbeek is veroordeeld voor zijn onoplettendheid, waarmee hij het verkeer in gevaar bracht. De rechtbank vond de overtreding te licht voor het door het Openbaar Ministerie ten laste gelegde ‘dood door schuld’.
In 2012 overleden tweehonderd fietsers in het verkeer. Dat zijn alle fietsongevallen, dus ook die waarbij auto’s zijn betrokken en ongelukken waarbij iemand zelf valt of tegen een boom fietst. Het ongeluk in Oisterwijk is een uitzondering. Toch noemt het ministerie van Infrastructuur en Milieu de spanningen tussen groepen wielrenners en het andere wegverkeer ‘een jaarlijks terugkerend verhaal’.
Racefietsen wint aan populariteit. Uit de lidmaatschapscijfers van de Nederlandse Toer Fiets Unie (NTFU), de grootste belangenbehartiger voor de recreatieve sportfietser, blijkt dat het aantal georganiseerde wielrenners de laatste vijf jaar met ruim 13.000 is gestegen tot nagenoeg 58.000 leden in 2013. Dat is een stijging van bijna 30 procent.
‘Met name in de zomer en de lente is het druk op de weg’, zegt een woordvoerder van de NTFU. ‘Het verschil met amateurwielrennen en de meeste andere sporten is dat wielrenners zich op de openbare weg bevinden en andere sporters doorgaans op een afgesloten terrein. Daardoor heb je altijd met andere weggebruikers te maken.’
verkeersregels
De NTFU adviseert haar leden daarom met mooi weer en in de weekenden alleen ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat te gaan fietsen, een bel op de racefiets te zetten en altijd snelheid te minderen wanneer er ander verkeer op de weg is.
Wielrenners hebben onderling een gedragscode – zoals roepen bij een tegenligger – maar zijn wettelijk verplicht zich te houden aan de normale verkeersregels voor fietsers. Wel lopen wielrenners in groepsverband eerder het risico die regels te overtreden. Een weggebruiker dient bijvoorbeeld te allen tijde goed zicht te houden op de weg.
Renners die vlak achter een voorganger rijden, kunnen minder goed vooruitkijken. Dit was bij het ongeluk in Oisterwijk ook het geval.
Bron:
http://www.nd.nl/artikelen/2014/april/1 ... lvarenbeek