Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Klimmen verbeteren

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 09 aug 2014 15:01

amclassic-fan schreef:Maar dat was duidelijk niet de vraag die de TS stelde. 2-3 keer per week fietsen of veel trainen en meerdere koersen rijden is wel een uitermate significant verschil.
Idd amclassic-fan, ts wil zijn maten gaan bijhouden in de klim en wil graag advies op zijn niveau.
Ik zou ook zeggen gewoon lekker gaan rijden zorg dat je basis conditie goed is en wil je echt harder gaan rijden,afvallen en gezond gaan eten dan komt het vanzelf wel.
Enig houvast aan ts ik zelf rij nu 4 jaar ben 46 jaar jong en ben zoveel mogelijk gaan fietsen en je krijgt er steeds meer plezier in en dat is het belangrijkste.
En wat AMC ook aangeeft durf heel diep te gaan tot je bijna van de bike afvalt geeft alleen maar meer voldoening en wordt je hard van.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2014 14:20

bve schreef:
Marco schreef:
Trainen is oefenen waar je beter in wilt worden. Als je snel beter wilt worden in korte klimmetjes dan moet je veel korte klimmetjes doen. Een tourfietser of triatleet doet heel veel duur training, maar wanneer je deze laat deelnemen aan een trainingskoers dan worden ze gelost.
Marco, dat klopt helemaal.
Dit klopt dus helemaal niet.., in mijn ogen althans.

Trainen is datgene doen en laten waardoor je lichaam zich ontwikkeld en zo geschikt mogelijk zal worden voor een bepaald doel. Bij grote voorkeur gebeurd dit zo efficient mogelijk.

Fout voorbeeld, je wilt alpe duez zo hard mogelijk op rijden. Dan is de botte manier, simpelweg elke dag een keer de alpe duez opfietsen. Sowieso gaat het dan in de loop van de tijd sneller. Grote kans ook dat je je lichaam op een bepaald moment sloopt (Overbelast). In mijn ogen heet dit gewenning. En niet training.

Maar dit staat los van de vraag van TS. Die is net begonnen met fietsen en wil proberen mee te komen met de trainingsgroepje. Daarvoor werkt het prima om simpelweg kilometers te maken over dit soort heuveltjes..., i.e. gewenning.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

bve
Forum-lid

bve 11 aug 2014 20:14

MarkVeenstra schreef:
bve schreef:
Marco schreef:
Trainen is oefenen waar je beter in wilt worden. Als je snel beter wilt worden in korte klimmetjes dan moet je veel korte klimmetjes doen. Een tourfietser of triatleet doet heel veel duur training, maar wanneer je deze laat deelnemen aan een trainingskoers dan worden ze gelost.
Marco, dat klopt helemaal.
Dit klopt dus helemaal niet.., in mijn ogen althans.

Trainen is datgene doen en laten waardoor je lichaam zich ontwikkeld en zo geschikt mogelijk zal worden voor een bepaald doel. Bij grote voorkeur gebeurd dit zo efficient mogelijk.

Fout voorbeeld, je wilt alpe duez zo hard mogelijk op rijden. Dan is de botte manier, simpelweg elke dag een keer de alpe duez opfietsen. Sowieso gaat het dan in de loop van de tijd sneller. Grote kans ook dat je je lichaam op een bepaald moment sloopt (Overbelast). In mijn ogen heet dit gewenning. En niet training.

Maar dit staat los van de vraag van TS. Die is net begonnen met fietsen en wil proberen mee te komen met de trainingsgroepje. Daarvoor werkt het prima om simpelweg kilometers te maken over dit soort heuveltjes..., i.e. gewenning.
Dit zei Marco toch?

Niemand suggereert trouwens dat de TS elke dag alleen maar heuvel op en af moet rijden.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 12 aug 2014 08:52

bve schreef:
Dit zei Marco toch?
Marco omschreef dit (jouw vetgedrukte in mijn quote), als trainen. Naar mijn mening ben je op die manier niet aan het trainen, maar aan het wennen. (Je zou het ook matig trainen, of hyper specifiek trainen kunnen noemen).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 12 aug 2014 08:59

Geweldig hoeveel klim experts er zijn in Nederland 8-)

Plaats reactie