@Muurtegel en Butler
Het afgelopen jaar heb ik verschillende vrienden aan een fiets geholpen tussen de 500 en 1500 euro. Daarbij zelf een nieuwe gekocht waar ik 5 of meer jaar mee vooruit wil. Veel onderzoek gedaan en gelezen
Wat ik bij beginners tegen kom na proberen is het volgende: " Alles rijd goed... want het is nieuw. " Daarbij weet je niet goed waar je op moet letten. Dat gevoel ontbreekt nog. Op een rondje van 5-10KM ga je weinig merken. Natuurlijk schakelt Sora minder makkelijk, maar je weet niet wat je ervan gaat merken tijdens je rondjes. Moet je 200 euro meer betalen voor Tiagra of nog 200 meer voor 105?
Natuurlijk voel je iets in houding. Comfortabel of agressief racend.
Fietsenmakers zijn vaak vakidioten, met veel kennis en passie voor een merk. Fanatieke rijders kunnen je uitleggen dat gewicht erg belangrijk is, maar als beginner merk je van die 1-3 kilo meer of minder weinig.
Voordat we over prijs gaan beginnen laten we eerst bekijken wat je fiets moet kunnen en wat je gaat verwachten.
Waar moet je op letten:
1. Wat wil je met je fiets?
ik ken 3 soorten:
- Vlak, af en toe een brug over
- Heuvelachtig, klimmetjes van 300meter tot 2KM met stijgingen van 3% tot 14%
- Bergen
Gewicht is vooral van belang in de bergen, wanneer je echt serieus gaan vlammen. Met 2 bidons, 1 zadeltasje, een lampje en jou erop ga je weinig merken van 2 kilo lichtere fietsen.
Wel ga je veel betalen voor minder gewicht. Vuistregel die ik ken is 1000 euro per 500 gram.
1500 euro naar 2500, naar 3500, naar 4500.
2. Hoe ga je deze fiets gebruiken?
- Gewoon proberen, kijken of je het leuk vind en als je het wat vind koop je volgend jaar of het jaar erop iets echt goed.
- Lekker wekelijks een rondje of 2 van 40 of meer en af en toe een tocht van 100km
- Fanatiek, meer dan 200 KM per week en zo steeds jezelf willen verbeteren.
3. De groep
Een Sora groep slijt wat sneller en loopt wat minder mooi, schakelt iets minder. Tiagra zit daar weer boven, 105 wordt gezien als goed. Ultegra is erg goed. En dura Ace is profmateriaal
Campagnolo is ook goed. Schakelt iets anders en je hebt ander gereedschap nodig. Daarbij is vervangen vaak wat duurder. Groepsopbouw is redelijk gelijk aan Shimano.
SRAM, ook prima. Zelfde verhaal.
Kies wat je leuk vind. 80% van de mensen in dit land rijd met Shimano.
Bedenk wel een goedkopere groep is ook goedkoper in onderhoud. Een cassette voor Sora kost 20-30 euro. Ultegra 50-60 euro.
4. Bedenk dat bij de aanschaf van een fiets van alles nog komt kijken. De fiets is 1 maar daarna beginnen andere uitgaven. Wat komt er her en der nog bij, ik som wat op niet alles is nodig:
- Pedalen (30-70 euro)
- Schoenen (60-120 euro)
- Shirtje (25-60 euro)
- Broek (40-70 euro)
- Handschoentjes (15-30 euro)
- Bril (20-40 euro)
- Helm ( 40-100 euro)
- Bidons en houders ( 20 euro)
- Zadeltasje, met binnenband, multitool, slotje etc ( 40 euro)
- Lampjes, zeker nu het weer eerder schemert ( 20-50 euro)
- Fietscomputer, (km-teller) (20-150 euro)
- Zadel, (30-100 euro)
- Armstukken, beenstukken, regenjasje ( 20-20- 30euro )
- Schoonmaakspullen en wat gereedschap (30 euro)
- Standaard voor je fiets (20-30 euro)
- Pomp voor je banden (20-40 euro)
- Bel (5-10 euro)
Bij de aanschaf komt snel nog 350 euro bij vaak eerder 500 of meer.
5. Onderhoud, service en garantie
Is je fiets kapot en moet je 80 kilometer verderop je fiets afleveren en 2 weken op de garantie wachten dan is dat klote. Kost dat ook geld en plezier. ( in mijn geval ruim 8 weken bij Canyon)
Kan je diezelfde middag langs bij de fietsenmaker die het even omwisselt en opstuurt dan ben je erg blij. Kan jij snel weer verder en is dat ook wat waard. (zoals mijn vriendin merkt met haar fiets)
Hoe handig ben je of wil je zijn?
Via internet is de aanschafprijs lager,maar doe je alles zelf dan heb je gereedschap nodig. Servicebeurt is snel 30 tot 80 euro.
Koop je bij een lokale fietsenmaker, dan kan je een zadel ruilen, zitten er 2 beurten bij, heb je vragen kom je even langs. Dat is gemak waar een beginner zeker veel aan kan hebben.
6. Koop alles in 1x
Wanneer je alles in 1x koopt, bij een fietsenmaker in de buurt dan kan er wat gedaan worden met de prijs. 700 euro fiets en 500 accessoires scheelt dan een hoop.
Wil je alles zelf bij elkaar scharrelen dan kan dan ook. Scheelt in de aanschafprijs maar kost ook tijd en moeite. Voor niks gaat de zon op.
Kan je niet meer betalen of wil je niet meer betalen?
Wil je voor een dubbeltje op de eerste rang, dan kan je een keer geluk hebben.
Kan je niet meer betalen, neem dan een shimano groep waar je zelf eea aan gaat doen. Koop wat gereedschap en leer wat bij als je handig bent. (Sora is dan prima, het kost weinig op de korte termijn en wat 10tjes hier en daar kan je lang plezier hebben)
Wil je niet meer betalen, want je vind het al duur zat.
Denk dan aan de bijkomende kosten. Denk vooraf goed na of je het wel wil en waarom je het wilt. Meestal als je ergens geen geld aan uit wilt geven, wil je het ook niet graag en is de lol er zo vanaf.
Exit strategie:
Wanneer je het niet leuk vind of de fiets in de schuur beland om een andere reden is een "merkloze" fiets met een Sora groep minder makkelijk te verkopen dan een Specialized/Giant/Bianchi fiets met een 105 groep.
Voor een Volkswagen is de 2e handsmarkt ook beter dan voor een Dacia.
Conclusie:
Koop een fiets in je maat, die bij jou verwachtingen past. Ik geef liever 1x mijn geld goed uit, waarna ik er plezier van heb, dan dat ik later toch iets anders wil en dan 2x geld uitgeef.
Wil je een goedkoper kwaliteitsfiets, kijk dan bij Canyon en Rose.
Wil je service en een totaalpakket, ga dan naar een lokale fietsenmaker en haal daar alles en maak een deal. (wellicht met terugkoop als hij ook 2e hands doet)
Wil je zo min mogelijk geld investeren, hou het in je zak. Je kans is groter op een miskoop die gaat verstoffen dan dat je die gelukkige bent die voor een dubbeltje op de 1e rang zit.
Bedenk of je hard wil fietsen of " comfortabel" wil fietsen.
Vlak of gloeiend. (aantal versnellingen is niet zo belangrijk het bereik wel. Met 30 of versnellingen heb je veel dubbele of bijna gelijke, zoek maar eens op verzettentabel)
Je totale investering gaat het komende jaar ergens tussen de 1000 en 1500 euro liggen. 100 of 200 euro verschil op de nieuwe fiets maken daarop niet het verschil.
De vraag is alleen, geef je het in 1x uit of doe je dat stapsgewijs.