Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Smeermiddel Boeshield T9

nickk
Forum-lid

nickk 12 sep 2014 09:35

Ik haal altijd even doekje over nieuwe ketting en dan Boeshield erop, werkt prima. Met Squirtlube heb ik geen ervaring.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 sep 2014 13:23

FranX78 schreef:Ik lees hier dat Boeshield aan te brengen is zonder de (binnenkant van) de ketting te ontvetten.

Er is net een flesje binnen gekomen en die wil ik gaan gebruiken op:
- Een nieuwe 105 5800 ketting (nog in de fabrieksverpakking met fabrieksvet)
- Een Ultegra 6800 ketting (2500km gebruikt met Squirt lube)

Is het aan te raden om (één van) beide kettingen toch schoon te maken? Of gewoon boeshield erop en klaar?
Nieuwe ketting: alleen buitenkant ontvetten met bijvoorbeeld lampenolie. Geen Boeshield aanbrengen maar gewoon eerst de fabriekssmering gebruiken. Daar kun je zeker 300-500 km mee fietsen (tussendoor buitenkant wel poetsen). Vervolgens pas Boeshield gebruiken.

Een ketting die gebruikt is met Squirt Lube moet je eerst volledig ontvetten door 'm bijvoorbeeld een nachtje in een bad met lampenolie te leggen en 'm daarna goed schoon te borstelen. Vervolgens goed laten drogen en daarna bewerken met Boeshield, in twee etappes. Na de laatste keer aanbrengen minimaal 2 uur laten drogen en vervolgens de buitenkant weer poetsen.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 12 sep 2014 19:54

Hmmm.... Lampolie kan dus wél voor het ontvetten van de ketting? Ik vernam dat benzine in elk geval zeer wordt afgeraden, maar als lampolie wel kan is dat een goedkopere oplossing dan de veel duurdere Bionet natuurlijk. Ik zeg; goeie tip!

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 12 sep 2014 20:15

Laatst ook overgestapt van squirt lube naar T9. Een doek met wat lampenolie de ketting een paar keer schoon gemaakt. Even laten drogen en schoongeveegd met een droge doek werkte ook goed.
T9 doet de rest.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 sep 2014 07:32

Wolfhound32 schreef:Hmmm.... Lampolie kan dus wél voor het ontvetten van de ketting? Ik vernam dat benzine in elk geval zeer wordt afgeraden, maar als lampolie wel kan is dat een goedkopere oplossing dan de veel duurdere Bionet natuurlijk. Ik zeg; goeie tip!
Ja, lampenolie kun je prima gebruiken. Het is veel minder agressief dan (was)benzine, het voelt zelfs wat vettig aan. Lampenolie lijkt behoorlijk veel op diesel.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 05 nov 2014 19:27

Ik heb zojuist ook T9 op mijn ketting van de MTB gedruppeld. Ketting eerst schoongemaakt met lampenolie, droog gewreven in een doek en enkele dagen in de droogkast gehangen. (verwarmde kast waar de vloerverwarming unit in zit) De rest van de drive train ook netjes ontvet en opgepoetst.

Wat mij opvalt is dat het goedje erg dun is. Ieder rolletje keurig voorzien van een druppeltje T9 en even de ketting rustig een aantal keer rond laten gaan.
Toch zie ik nu een lichte zwarte film op de rolletjes, welke overigens makkelijk is weg te nemen.
Is dit ook bij jullie het geval? Komt dit van de achtergebleven lampenolie af?
Vrijdag nog maar eens een 2e laag aanbrengen en zaterdag droogwrijven waarna de bossen in om het in de praktijk te testen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

emiel_de_vlas
Forum-lid

Gebruikersavatar emiel_de_vlas 06 nov 2014 08:00

vincent75 schreef:Ik heb zojuist ook T9 op mijn ketting van de MTB gedruppeld. Ketting eerst schoongemaakt met lampenolie, droog gewreven in een doek en enkele dagen in de droogkast gehangen. (verwarmde kast waar de vloerverwarming unit in zit) De rest van de drive train ook netjes ontvet en opgepoetst.

Wat mij opvalt is dat het goedje erg dun is. Ieder rolletje keurig voorzien van een druppeltje T9 en even de ketting rustig een aantal keer rond laten gaan.
Toch zie ik nu een lichte zwarte film op de rolletjes, welke overigens makkelijk is weg te nemen.
Is dit ook bij jullie het geval? Komt dit van de achtergebleven lampenolie af?
Vrijdag nog maar eens een 2e laag aanbrengen en zaterdag droogwrijven waarna de bossen in om het in de praktijk te testen.
Ik herken dit niet, zit m waarschijnlijk in de lampenolie

dbo
Forum-lid

dbo 06 nov 2014 09:07

Ik herken dit ook wel. Boeshield verwijdert ook het oude smeermiddel. Daar zal het wss door komen. Dus er zal nog een restant van het oude smeermiddel hebben gezeten.

hubert d
Forum-lid

hubert d 06 nov 2014 14:59

Is mijn ervaring ook. Dit kan nog wel even zo blijven. Bij gebruik komt er viezigheid aan, wat ook zwart wordt. Dit is/blijft wel makkelijk af te nemen. Gebruik het tot nog toe naar volle tevredenheid op race-, mtb en bakfiets.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 09 nov 2014 12:08

1e rit op de mtb met ketting voorzien van Boeshield T9. Na afloop even een droog doekje er langs halen en hij doet weer bling-bling. Kettingbladen en cassette blijven mooi schoon. Geen geplak e.d. van vet/zand resten, top.
Tot nu toe erg tevreden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Alex G
Forum-lid

Alex G 09 nov 2014 15:18

Ik gebruik op de mtb "Finish Line ceramic wet lube" gezien de natte omstandigheden waar je dan toch vaak in zit.
Hoe houd Boeshield zich in dit soort natte situaties?

jsparie
Forum-lid

jsparie 09 nov 2014 20:54

Gebruik het inmiddels een tijdje. Smeert goed en blijft goed schoon. Al heb je, net als bij andere redelijk schone smeermiddelen, ook hier na verloop van tijd toch ook wat residu op tandwielen en/of derailleur. Duurzaamheid is redelijk. Vind het al met al vergelijkbaar met de droge smering van dynamic die ik voorheen naar tevredenheid gebruikte.

Viel me wel op dat de ketting, nadat mijn fiets een tijdje ongebruikt in een de schuur had gestaan, toch wat roest op de buitenkant had. Blijkbaar is na afnemen van de ketting, zoals wordt aangeraden door de fabrikant, de buitenkant toch wat te droog en vatbaar voor roest. En ik had hem echt flink ingespoten en lang gewacht met afnemen dus daar lag het niet aan.

Plaats reactie