Smeermiddel Boeshield T9
Nieuwe ketting: alleen buitenkant ontvetten met bijvoorbeeld lampenolie. Geen Boeshield aanbrengen maar gewoon eerst de fabriekssmering gebruiken. Daar kun je zeker 300-500 km mee fietsen (tussendoor buitenkant wel poetsen). Vervolgens pas Boeshield gebruiken.FranX78 schreef:Ik lees hier dat Boeshield aan te brengen is zonder de (binnenkant van) de ketting te ontvetten.
Er is net een flesje binnen gekomen en die wil ik gaan gebruiken op:
- Een nieuwe 105 5800 ketting (nog in de fabrieksverpakking met fabrieksvet)
- Een Ultegra 6800 ketting (2500km gebruikt met Squirt lube)
Is het aan te raden om (één van) beide kettingen toch schoon te maken? Of gewoon boeshield erop en klaar?
Een ketting die gebruikt is met Squirt Lube moet je eerst volledig ontvetten door 'm bijvoorbeeld een nachtje in een bad met lampenolie te leggen en 'm daarna goed schoon te borstelen. Vervolgens goed laten drogen en daarna bewerken met Boeshield, in twee etappes. Na de laatste keer aanbrengen minimaal 2 uur laten drogen en vervolgens de buitenkant weer poetsen.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Hmmm.... Lampolie kan dus wél voor het ontvetten van de ketting? Ik vernam dat benzine in elk geval zeer wordt afgeraden, maar als lampolie wel kan is dat een goedkopere oplossing dan de veel duurdere Bionet natuurlijk. Ik zeg; goeie tip!
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Laatst ook overgestapt van squirt lube naar T9. Een doek met wat lampenolie de ketting een paar keer schoon gemaakt. Even laten drogen en schoongeveegd met een droge doek werkte ook goed.
T9 doet de rest.
T9 doet de rest.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ja, lampenolie kun je prima gebruiken. Het is veel minder agressief dan (was)benzine, het voelt zelfs wat vettig aan. Lampenolie lijkt behoorlijk veel op diesel.Wolfhound32 schreef:Hmmm.... Lampolie kan dus wél voor het ontvetten van de ketting? Ik vernam dat benzine in elk geval zeer wordt afgeraden, maar als lampolie wel kan is dat een goedkopere oplossing dan de veel duurdere Bionet natuurlijk. Ik zeg; goeie tip!
Ik heb zojuist ook T9 op mijn ketting van de MTB gedruppeld. Ketting eerst schoongemaakt met lampenolie, droog gewreven in een doek en enkele dagen in de droogkast gehangen. (verwarmde kast waar de vloerverwarming unit in zit) De rest van de drive train ook netjes ontvet en opgepoetst.
Wat mij opvalt is dat het goedje erg dun is. Ieder rolletje keurig voorzien van een druppeltje T9 en even de ketting rustig een aantal keer rond laten gaan.
Toch zie ik nu een lichte zwarte film op de rolletjes, welke overigens makkelijk is weg te nemen.
Is dit ook bij jullie het geval? Komt dit van de achtergebleven lampenolie af?
Vrijdag nog maar eens een 2e laag aanbrengen en zaterdag droogwrijven waarna de bossen in om het in de praktijk te testen.
Wat mij opvalt is dat het goedje erg dun is. Ieder rolletje keurig voorzien van een druppeltje T9 en even de ketting rustig een aantal keer rond laten gaan.
Toch zie ik nu een lichte zwarte film op de rolletjes, welke overigens makkelijk is weg te nemen.
Is dit ook bij jullie het geval? Komt dit van de achtergebleven lampenolie af?
Vrijdag nog maar eens een 2e laag aanbrengen en zaterdag droogwrijven waarna de bossen in om het in de praktijk te testen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- emiel_de_vlas
- Forum-lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 06 sep 2011 21:38
Ik herken dit niet, zit m waarschijnlijk in de lampenolievincent75 schreef:Ik heb zojuist ook T9 op mijn ketting van de MTB gedruppeld. Ketting eerst schoongemaakt met lampenolie, droog gewreven in een doek en enkele dagen in de droogkast gehangen. (verwarmde kast waar de vloerverwarming unit in zit) De rest van de drive train ook netjes ontvet en opgepoetst.
Wat mij opvalt is dat het goedje erg dun is. Ieder rolletje keurig voorzien van een druppeltje T9 en even de ketting rustig een aantal keer rond laten gaan.
Toch zie ik nu een lichte zwarte film op de rolletjes, welke overigens makkelijk is weg te nemen.
Is dit ook bij jullie het geval? Komt dit van de achtergebleven lampenolie af?
Vrijdag nog maar eens een 2e laag aanbrengen en zaterdag droogwrijven waarna de bossen in om het in de praktijk te testen.
1e rit op de mtb met ketting voorzien van Boeshield T9. Na afloop even een droog doekje er langs halen en hij doet weer bling-bling. Kettingbladen en cassette blijven mooi schoon. Geen geplak e.d. van vet/zand resten, top.
Tot nu toe erg tevreden.
Tot nu toe erg tevreden.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Gebruik het inmiddels een tijdje. Smeert goed en blijft goed schoon. Al heb je, net als bij andere redelijk schone smeermiddelen, ook hier na verloop van tijd toch ook wat residu op tandwielen en/of derailleur. Duurzaamheid is redelijk. Vind het al met al vergelijkbaar met de droge smering van dynamic die ik voorheen naar tevredenheid gebruikte.
Viel me wel op dat de ketting, nadat mijn fiets een tijdje ongebruikt in een de schuur had gestaan, toch wat roest op de buitenkant had. Blijkbaar is na afnemen van de ketting, zoals wordt aangeraden door de fabrikant, de buitenkant toch wat te droog en vatbaar voor roest. En ik had hem echt flink ingespoten en lang gewacht met afnemen dus daar lag het niet aan.
Viel me wel op dat de ketting, nadat mijn fiets een tijdje ongebruikt in een de schuur had gestaan, toch wat roest op de buitenkant had. Blijkbaar is na afnemen van de ketting, zoals wordt aangeraden door de fabrikant, de buitenkant toch wat te droog en vatbaar voor roest. En ik had hem echt flink ingespoten en lang gewacht met afnemen dus daar lag het niet aan.