Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset bouwen, naven en velgen.....(klaar, met foto's!)

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 24 sep 2014 11:47

Toevallig ben ik nu op dit moment mijn set Open pro/Record/Dt Swiss revolution aan het servicen. Dit is de eerste keer dat ik dit doe, terwijl ik ze reeds sinds 2010 swinters mishandel bij echt slechte omstandigheden. Ik kan mij geen betere set voorstellen voor dit werk. Wel zou ik, moest ik nu voor de keus staan, voor andere/modernere velgen gaan (qua looks, maar vooral qua velg-breedte) Overigens zeker Amclassics punt inzake de rem-rand in ogenschouw nemend.

Het zou leuk zijn als je ons op de hoogte blijft houden van je vorderingen. Een wielsetje bouwen lijkt mij een aardig projectje in de toekomst (lees; deze winter)

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 24 sep 2014 11:54

Het begint bij mij ook aardig te jeuken om zelf een set te bouwen. Het Boek is reeds aangeschaft. Misschien wel iets om samen met een ervaren bouwer een avond te organiseren om alle tips en tricks, do's en dont's te bespreken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 sep 2014 12:07

vincent75 schreef:Het begint bij mij ook aardig te jeuken om zelf een set te bouwen. Het Boek is reeds aangeschaft. Misschien wel iets om samen met een ervaren bouwer een avond te organiseren om alle tips en tricks, do's en dont's te bespreken.
Leuk idee. Ik zou (mits geschikte tijd en afstand natuurlijk) hier zeker aan mee willen doen!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 sep 2014 12:56

Ik wil het ook wel leren. Ik denk dat als we 5 man bij elkaar krijgen bijvoorbeeld Eric van Epbike best een instructieavond wil geven.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 24 sep 2014 14:14

havana schreef:Ik wil het ook wel leren. Ik denk dat als we 5 man bij elkaar krijgen bijvoorbeeld Eric van Epbike best een instructieavond wil geven.
Ik ken Eric niet maar zou mooi zijn als hij zijn vaardigheden met ons wil delen. Zeist is niet naast mijn deur maar ben wel bereid om die kant op te gaan.
5 Personen lijkt me een prima groep.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 24 sep 2014 16:04

Waar woon je Vincent (pb) ? Aangezien je een boerenlul bent, kun je best eens bij mij in de buurt wonen! Ik woon in de regio Zwolle.. Lijkt me een leuk idee !

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 24 sep 2014 16:22

Volgens mij, met @dickygiovanni. @vincent75, @havanna en mezelf al 4 belangstellenden. Gaat goed zo!

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 24 sep 2014 23:31

Hier nog even een foto van de donkergrijze Archetype. De bidons moet men maar even niet op letten :mrgreen:

Afbeelding

Geen hele goede foto, maar hopelijk geeft het een idee. Het donkergrijs is echt heel donker. Je moet even goed kijken om te beseffen dat het niet zwart is. Zet je er een zwarte velg naast, dan zie je eigenlijk pas goed het verschil. De remrand is inderdaad na 2x remmen in de regen gewoon de kleur van een normale remrand. Op de foto is dat al het geval. Niet heel storend dus. Bij een volledig zwarte velg zal het meer opvallen.

Deze wielen heb ik overigens zelf gespaakt (achter 32 spaaks 3x kruis, voor 28 spaaks radiaal). Leuke klus, als je de stappen gewoon netjes doorloopt, is het ook niet moeilijk. Ik fiets nu ruim een jaar op deze wielen zonder ook maar enige vorm van problemen. Heb ze zelfs nog niet hoeven narichten. Ik kan het iedereen die er een beetje tijd en energie in wil stoppen zeer aanraden om zelf te bouwen!

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 sep 2014 00:06

Dank voor je inbreng. Op deze foto ziet die remrand er niet storend uit. Zou je misschien een detailfoto kunnen maken en plaatsen?

Ps. Bidons zijn wel van het goede merk :mrgreen:

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 27 sep 2014 17:33

Foto's van de velgrand kan ik zeker regelen. Dat zal alleen even moeten wachten. Dat gaat waarschijnlijk maandag pas worden!

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 sep 2014 19:23

StefanJ schreef:Foto's van de velgrand kan ik zeker regelen. Dat zal alleen even moeten wachten. Dat gaat waarschijnlijk maandag pas worden!
Graag, dat zou prettig zijn!

Vandaag even bij Wheeltec geweest. De H plus Son velgen in levende lijve gezien. Vond het erg fraaie velgen. Ik ben er wel van overtuigd geraakt dat de zwarte velgen beter bij mijn fiets zullen passen dan de grijze. Die kleur kon me in real-life toch niet zo bekoren...

In principe ligt de samenstelling nu redelijk vast.
Zwarte H plus Son archetype velgen, zwarte spaken, blanke messing nippels, campagnolo record naven.
Enige twijfel is nog dat de campa naven alleen in 32 gaats te verkrijgen zijn. Maar dat lijkt slechts een kwestie van "acceptatie" ;)

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 29 sep 2014 08:00

De naven zijn inmiddels besteld! Het zijn de Campa Records geworden. Bij bike-components. Campagnolo record voornaaf voor €79,95 en de achternaaf voor €115,00. Leek me een prima prijs. Ik heb ze tenminste nergens anders voor diezelfde prijs of minder kunnen vinden.

Plaats reactie