Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

HIT training in de winter

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 23 sep 2014 15:19

Alan Smeets schreef: Nogmaals, het zijn goed getrainde wielrenners. Dit betekend niet dat iedereen blokken van 5 min moet gaan doen;) Als je basis niet goed is bereik je door de verminderde omvang en hogere intensiteit het omgekeerde :!:
Ha Alan, na al je posts in dit forum had ik dat laatste nu wel begrepen ;) . Maar ik laat het voor de zekerheid (in spiegelbeeld) wel op mijn voorhoofd tatoueren. Want ik ben dus blijkbaar tot dit jaar een schoolvoorbleed van iemand die het fout doet volgens jou.

Wat je beschijft over het onderzoek is dus in mijn jan boerefluitjes kennis W-training. Dat kan inderdaad geen 5 minuten.

Ik ga hier toch eens over nadenken. Stel je voor dat ik volgend jaar nóg harder ga fietsen!!!
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 23 sep 2014 20:51

Ik vind dit ook hele interessante gespreksstof en ik wil zeker niets of niemand afkraken, maar ik vind de resultaten van het onderzoek gewoon een logische uitkomst.
Ik wil het volgende nog toevoegen vanuit mijn eigen ervaringen :
Er is een tijd geweest dat het taboe was om 's winters meer te doen dan heel rustige duurtrainingen. Dat was nog zo vooraan de jaren 90 van vorige eeuw (god wat is dat al lang geleden). In die periode werd ik ingelijfd door een grote belgische amateurploeg en we werden qua training opgevolgd door de bekende dr. Yvan van Mol. Plotseling moesten we vanaf half november blokjes krachttraining doen en reeds vanaf half december ook nog blokjes rond het omslagpunt en daarnaast natuurlijk ook nog rustige duurtraining.
Mijn omgeving voorspelde mij geweldige inzinkingen en oververmoeidheid aan het begin van het seizoen.
Het tegendeel was echter waar en het werd een echt boerenjaar. Dus sindsdien volg ik het stramien van redelijk intensieve winters (zonder te overdrijven).
Feitelijk paste onze ploegdokter de conclusies van dit onderzoek 20jaar geleden al min of meer toe, dus daarom zei ik dat het voor mij eigenlijk niets nieuws was.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 23 sep 2014 21:52

dwangarbeider schreef:Feitelijk paste onze ploegdokter de conclusies van dit onderzoek 20jaar geleden al min of meer toe, dus daarom zei ik dat het voor mij eigenlijk niets nieuws was.
Je kraakt er zeker niemand mee af ;) Dit is toch wel een interessant en belangrijke studie. Rønnestad heeft overigens nog meer van die studies gedaan.

Krachttraining op de fiets is ook niets nieuws, maar de uitkomst van een x aantal weken krachttraining op de fiets heeft men ook in de jaren 90 nooit gemeten bij beginners, amateurs en elite renners. Soms is het logisch dat je er beter van wordt maar blijkt uit een onderzoek dat het niet zo is. Of dat je een groot effect verwacht, maar dat het eigenlijk te verwaarlozen is.

Tegenwoordig wordt in de sport ook een andere statistiek gebruikt. Volgens mij is dit te vinden in het boek van Hopkins 2009, daar ben ik even niet zeker van. Als Bolt bijvoorbeeld van een dagelijks glas perziksap een paar tienden harder kan lopen zal dit nooit voor een significant verschil zorgen in de statistiek, maar het kan hem wel de olympische titel bezorgen. De statistiek die Rønnestad ook toepast gaat uit van dat er een reële kans op een verschil is en houdt rekening met de percentages dat het mogelijk is of niet reëel is.

Die High Intensity Trainingen zijn iets dat misschien wel eerder door wielrenners en andere sporters is gedaan. Nu probeerd men te onderzoeken wat ideaal is en daar ook de bijbehorende fysiologische veranderingen te verklaren.

Misschien wordt je van krachttrainingen op de tacx wel niet sterker, misschien wel met een trapfrequentie van 80 en niet van 40 en op welke intensiteit bereik je het optimale resultaat. Daar gaat wetenschappelijk onderzoek over.

Bij deze studie heeft men specifiek gekeken naar blokken van 5 min iedere 7-10 dagen over een periode van 8 weken gevolgd door een eigen voorbereiding. Misschien was er wel geen resultaat geweest omdat 7 dagen te lang tussen de HIT trainingen was. Of dat, zoals eerder hier geopperd, je het verschil toch weer bijtrekt in het seizoen. Er was nu bij het begin van het seizoen een serieus verschil tussen de groepen.

Op deze manier is er veel onderzoek gedaan en zijn er hele nieuwe periodizatie modellen ontworpen en getest. Block periodisation en polarisation model. Dit is ook nog eens allemaal heel individueel. Training is dus niet altijd even makkelijk haha

Plaats reactie