Over de wielersport en zijn beoefenaars.

wedstrijd fietsen

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 18 okt 2014 12:57

jackbrown schreef:
TumTumTum schreef:Helemaal achteraan rijden als je er nog moeite mee hebt ben ik dus niet helemaal mee eens, achteraan is het juist nog moeilijker door het harmonica effect. Kan je dan niet beter als dat lukt, een plekje ergens in het midden bemachtigen?
Ik denk dat de suggestie om achteraan te rijden bedoeld was in het geval de nieuweling moeite of angst heeft om midden in een grote groep te rijden. Het David Zabriskie syndroom, zeg maar :)
En uit veiligheidsoverweging. Als iemand voor de eerste keer met hartslag 200 in een peloton rijdt dan is een foutje zo gemaakt. Nu is natuurlijk niet ieder foutje meteen een valpartij, maar het laatste wat je wilt is anderen in gevaar brengen met jou eigen onkunde.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 20 okt 2014 20:42

Gewoon fietsen en het belangrijkste is niet opgeven als je er af gereden word. Gewoon door karren en er een conditie training van maken en dan zul je van zelf zien dat het wat beter gaat
Maak joe woar

si1984
Forum-lid

si1984 21 okt 2014 21:20

paar jaar geleden ook is gedaan bij de waod bij de wielertoeristen was het knallen van de eerste meters, 2 rondjes volgehouden tot men benen leeg waren...week erna terug maar met de recreanten ( laagste reeks) en toch paar wedstrijdjes uitgereden midden in het pak...met e fiets van 9kg ridley compact met f7 dus basic fietsje....

als je kan gaan rijden met gasten die sterker/beter zijn dan je..boek je zelf ook vooruitgang ale was bij mij toch zo...
ridley fenix XS / campagnolo veloce / campagnolo scirocco 35mm 8,2kg

janfenneman
Forum-lid

janfenneman 27 okt 2014 13:13

Wa eten jullie kwam voeding voor tijdens en na de wedstrijd.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 27 okt 2014 13:26

Gewoon normaal wat je anders ook eet voor een training. Misschien een bammetje extra tussen de middag.
In een bidon een beetje siroop en een mespuntje zout als het warm is. Anders gewoon water.

Het is maar een uurtje koers he en hoe ingewikkelder je doet hoe slechter het gaat. Het fietsen is 95% en het gebeuren eromheen max 5%. Dus probeer eerst het fietsen onder de knie te krijgen. Lekker meefietsen en proberen te ontspannen op de fiets. Daarna kun je eventueel eens kijken wat werkt van tevoren en of je iets weg kan knabbelen tijdens zo'n wedstrijdje. (ik krijg niks weg met hr >150)

Na de wedstrijd kun je een colaatje pakken met wat zoets als je daar behoefte aan hebt. Ongeacht wat je neemt doen de benen toch niks meer de dag nadien, althans de eerste paar keren. Leeg = leeg en daar helpt niets tegen.

Later kun je wat meer aan de gang met voeding etc. Als je bijvoorbeeld nog wil bijtrainen na een koersje of je moet nog een flink stuk naar huis fietsen dan is 1 reepje of koekje te weinig. Dan wil iets stevigers er vaak ook wel in.

Voor een potje voetbal (of welke andere sport ook) eet je je ook niet suf voor een uurtje sporten terwijl je in het 6de speelt. Het is en blijft maar een simpel amateurkoersje. Doe vooral wat je zelf goed lijkt en waar je vertrouwen in hebt. Wil je juist je ouders mee of zijn die maar irritant, neem je een koersmaatje mee die je wat kan helpen of misschien vind je het wel prettig om het juist zelf in alle rust uit te zoeken? Allemaal zaken waar je alleen achter komt als je het probeert.

janfenneman
Forum-lid

janfenneman 27 okt 2014 13:34

Dankjewel voor de info.
Hoeveel km is zo'n koersje eigenlijk?

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 27 okt 2014 13:59

gaat meestal op tijd. Afhankelijk van de klasse en de omstandigheden ergens tussen het uur en 1.45 uur. Met een snelheid van rond de 42 gemiddeld kom je dan op 45 tot 70km ofzo.

Afstand is het probleem niet. De eerste keren is vooral het interval heel zwaar. Iedere ronde 4 - 5 keer optrekken en is wennen in het begin. Steeds vol sprinten om aan het wiel te komen/blijven, dan 10-20 tellen rust en je mag weer sprinten. Probeer op training maar eens een lange rechte weg op te zoeken, een dijkje ofzo. Dan steeds 5 seconden volle bak sprinten 15 seconden rust, 5 sprinten, 15 rust etc. Dan kun je voelen hoe 3 keer sprinten is in 1 minuut. Doe je dat 10 minuten dan weet je hoe het begin van zo'n wedstrijdje eruit ziet.

Jerwie
Forum-lid

Jerwie 27 okt 2014 15:05

Tijdens een wedstrijd drink ik een bidon water met 4 eetlepels druivensuiker, ergens gelezen dat dit de ideale verhouding is om snel opgenomen te worden. Je hebt ook poeders die je kunt kopen, maar dit is een stuk goedkoper. Ik zou wel eerst proberen of het goed valt.
In het eerste half uur na je inspanning kun je het beste kolydraten nemen en 20 gram eiwit, bijvoorbeeld kwark. Dan herstel je het snelst. Ook hier zijn poeders voor, maar die zijn prijzig.

Is niet nodig voor wedstrijden, maar ik vind het leuk om uit te zoeken wat ideaal is. Kleine moeite om druivensuiker en kwark in huis te halen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 okt 2014 15:47

Jerwie schreef:Tijdens een wedstrijd drink ik een bidon water met 4 eetlepels druivensuiker, ergens gelezen dat dit de ideale verhouding is om snel opgenomen te worden. Je hebt ook poeders die je kunt kopen, maar dit is een stuk goedkoper. Ik zou wel eerst proberen of het goed valt.
In het eerste half uur na je inspanning kun je het beste kolydraten nemen en 20 gram eiwit, bijvoorbeeld kwark. Dan herstel je het snelst. Ook hier zijn poeders voor, maar die zijn prijzig.

Is niet nodig voor wedstrijden, maar ik vind het leuk om uit te zoeken wat ideaal is. Kleine moeite om druivensuiker en kwark in huis te halen.
Hoe kan je nou stellen dat dit de ideale verhouding is.., als je niet eens de maat van je bidon erbij vermeld? 500ml, 600ml, 750ml?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Jerwie
Forum-lid

Jerwie 27 okt 2014 20:20

Ik had het uitgerekend voor een 500ml bidon.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 28 okt 2014 14:18

... en wat ideaal is voor de ene, is dat uiteraard ook voor de andere 6 miljard wereldbewoners... of niet. ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Lector
Forum-lid

Lector 13 nov 2014 09:43

Volgens mij is het eigenlijk heel gemakkelijk. Voor en tijdens de wedstrijd snel opneembare koolhydraten. Eet van te voren goed, vlak voor de wedstrijd nog een banaan erin. Zelf heb ik verschillende potten met 'sportdrank' gehad voordat ik iets had wat en lekker (niet onbelangrijk) was en waarop ik lekker ging. Kijk ook eens op websites als bodyenfit.nl voor wat ze daar hebben. Hoeft niet duur te zijn en het voordeel van zelf gemaakt (druivensuiker, siroop, zout. etc) is dat het vaak een net iets beter uitgekiende verhouding is.
Direct na de wedstrijd koolhydraten om de vermoeide spieren van snelle energie te voorzien (colaatje is prima). En binnen een half uur na de wedstrijd eiwitten voor het herstel. Kan in de vorm van een kilo kwark, kipfilet, melk of whey eiwit poeder. Zelf kieper ik er na de wedstrijd wat whey eiwitten in gemixt met magere melk en voor het slapen gaan magere yoghurt met muesli en suiker.

Maar het aller belangrijkste is, is dat jij je er prettig bij voelt. Vind je het niets om uit een potje te eten, niet doen. Vind je yoghurt smerig, niet doen. Het duurt wellicht een tijdje voordat je de ideale voeding gevonden hebt, en dat is ook helemaal niet erg.

Btw, die beginnende wedstrijdjes is (zoals hier ook boven ergens beschreven) duren niet zo lang. Niet nodig om een hoop water mee te zeulen. Als een wedstrijd een anderhalf uur duurt, probeer dan 90% van je bidon in het eerste uur op te drinken. Alles wat je daarna op drinkt heeft, behalve psychologisch, nauwelijks meer effect in je lichaam.

Gr. Lector

Plaats reactie