Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Nuchter trainen

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 02 nov 2014 16:44

Niets te lastig voor het forum Alan, leg maar uit hoe genen veranderen.

Jerwie
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jul 2014 19:39

Jerwie 02 nov 2014 17:15

Heeft wel hetzelfde doel, vetverbranding bevorderen. Ik had al moeite om zonder poeder in mijn bidon te fietsen, dus dit leek me een goed begin.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 02 nov 2014 19:39

bve schreef:Niets te lastig voor het forum Alan, leg maar uit hoe genen veranderen.
Sorry @bve, dat is echt veel te lastig. Ik ben daar ook geen expert in, dan moet ik mijn broer vragen ;)

Ik wilde het eenvoudig uitleggen. Een verandering in de genen is een mutatie. Dat komt niet zo heel snel voor. In ieder geval niet door 1 nuchtere training.

Het gaat op een upregulatie van de genetische expressie. Maar goed, dat gaat ook voor mij een beetje ver om dat in duidelijke taal uit te leggen.
Carbohydrate availability and exercise training adaptation: Too much of a good thing? Bartlett JD1, Hawley JA, Morton JP. schreef:The augmented training response observed with training-low strategies is likely regulated by enhanced activation of key cell signalling kinases (e.g. AMPK, p38MAPK), transcription factors (e.g. p53, PPARδ) and transcriptional co-activators (e.g. PGC-1α), such that a co-ordinated up-regulation of both the nuclear and mitochondrial genomes occurs.
Dit artikel gaat overigens niet over nuchter trainen maar over het trainen met lage glycogeen levels.

Wat wel interessant is is het spoelen van de mond met koolhydraten. Mouth rinsing. Daar wordt momenteel heel veel onderzoek naar gedaan.

Nuchter trainen is overigens het trainen zonder ontbijt en niet lang trainen zonder eten en/of drinken.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 02 nov 2014 19:53

Alan Smeets schreef:Nuchter trainen is overigens het trainen zonder ontbijt en niet lang trainen zonder eten en/of drinken.
Alan, wat is jouw mening over lang trainen zonder eten en/of drinken? Zelf doe ik veel duurtrainingen (> 2 uur) op alleen water, na vooraf wel normaal gegeten te hebben.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 nov 2014 20:20

Mijn mond valt wel een beetje open bij het lezen van dit topic. 'Mentale hardheid trainen', we leven niet meer in de jaren 60. Als je niet af kunt zien moet je niet gaan koersen, maar van dit soort fratsen ga je echt niet beter af kunnen zien oid.

Of wat te denken van 'nuchter' trainen en dan wel 2 bidons met appelsap naar binnen werken. Dan zit je al redelijk aan de limiet van suikers die je lichaam per uur op kan nemen, in die 2 bidons zit samen toch al snel een grammetje of 100 aan suikers.

Het wetenschappelijk bewijs is dun en er kleven nogal wat nadelen aan, het risico dat je er alleen maar mee afbreekt is reëel aanwezig. Enkel voor bijvoorbeeld een sprinter die zich naar een duursporter om wil vormen kan ik mij voorstellen dat het echt zoden aan de dijk zet. Vervanging van D1 training is het sowieso niet, dat je lichaam gedwongen wordt om vet te verbranden zorgt er niet voor dat alle andere effecten van een goede duurtraining ook bewerkstelligd worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 02 nov 2014 20:25

Als het argument om nuchter te trainen 'afvallen' is, snap ik het helemaal niet meer. Als je op regelmatige basis fietst kun je toch nooit te zwaar zijn?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 02 nov 2014 21:47

Misschien is het wel handig om eerst toe te lichten wat het nut is van nuchter trainen.

Wat wil je ermee bereiken?
Waarvoor is het geschikt?
Wat moet je wel en wat vooral niet doen?

Het gros hier op dit forum is wielertoerist en heeft niet veel aan dit soort training, m.i.
Cyclo- en wedstrijdrijders hebben hier mogelijk wel wat aan.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 02 nov 2014 21:50

Kleine nuancering: 2 bidons met óf een dun laagje siroop óf een dun laagje appelsap. Puur voor de smaak. Ik snap ook wel dat appelsap suikerwater is.
older Budweiser

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 02 nov 2014 22:05

Walter G schreef:Misschien is het wel handig om eerst toe te lichten wat het nut is van nuchter trainen.

Wat wil je ermee bereiken?
Waarvoor is het geschikt?
Wat moet je wel en wat vooral niet doen?

Het gros hier op dit forum is wielertoerist en heeft niet veel aan dit soort training, m.i.
Cyclo- en wedstrijdrijders hebben hier mogelijk wel wat aan.
Als wedstrijd renner kan ik me niet voorstellen dat ik hier beter van word. Misschien omdat ik een simpele amateur ben, misschien is het 'goed' voor een elite renner met klassiekers van 170km.
Met mn boeren verstand denk ik altijd: 'ik word goed in wat ik doe'. Aangezien niemand ooit een wedstrijd nuchter gaat rijden lijkt het me ook onzinnig om dit te trainen.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 02 nov 2014 22:33

Het bewijs dacht nuchter trainen en met lage glycogeen waarden trainen je aerobe conditie verbeterd is best groot en overtuigend.

De manier waarop dit gebeurd en wat je er precies voor moet doen is minder duidelijk en zoals ik hierboven met het citaat heb laten zien erg ingewikkeld.

Ik kan nuchter trainen niet aanraden! Ik heb dit ook al in het topic spinnen aangegeven. De redenen hiervoor heb ik ook al hierboven genoemd.

Het trainen met lage glycogeen waarden is iets dat de laatste jaren erg populair is geworden en waar nu heel veel onderzoek naar gedaan wordt net als het spoelen van de mond met koolhydraten in plaats van deze te eten en drinken. (Even een korte uitleg, door koolhydraten in je mond te spoelen en uit te spugen triggeren je hersenen bepaalde processen omdat deze denken dat je koolhydraten binnen krijgt en bereiden het lichaam daarop voor. Ook dit zou de training ten goede kunnen komen)

Ook het trainen met lage glycogeen voorraden kan ik niemand aanraden zonder begeleiding. Ik heb het nog nooit met amateurs gedaan en ook niet zelf voorgeschreven aan profs.

De mensendie op dit forum komen zijn diverser dan je denkt! Het zijn niet alleen toeristen of mensen die cyclo's rijden. Er zijn best veel wedstrijd renners die met mij contact hebben opgenomen met een vraag. Daarnaast zijn er ook mensen die zoiets interessant vinden om te weten.

Als je een combinatie van glucose-fructose, glucose-sucrose of glucose-fructose-sucrose kun je tot 2,4 gram/min opnemen (144 gram). Dat lukt dus niet met appelsap.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 03 nov 2014 00:27

Misschien ligt het aan mij, maar veel van dit soort topics ontsporen hier zo snel in terminologie en contradicties dat ik na een reactie of 2 al afgehaakt ben. Beseffen jullie dat er hier ook mensen rondlopen die niet perse wedstrijden of koersen willen rijden, maar gewoon lekker willen fietsen.

Als het gaat om training worden methodes en theorieën zo snel onderuit geschoffeld dat ik ondertussen niet meer weet wat wel goed voor me is.

zorba
Forum-lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 20 jun 2010 14:37
Locatie: West Brabant

zorba 03 nov 2014 07:52

Ik vind het juist rete interressant dat er dieper op de materie in wordt gegaan. Deze topics zijn voor mij een verademing voor het forum ook al schiet de inhoud ervan wel regelmatig alle kanten op ;-)
Do not CROSS the road!

Plaats reactie