Pagina 3 van 4

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 11:50
door NicoNB
In het kort, eigenlijk wordt er een probleem gemaakt wat er niet is.
De fitnessbrommers / e-bikes, vallen gewoon onder de categorie brommer of snorfiets.
Door nu weer een nieuwe verkeerscategorie te introduceren wordt het nodeloos ingewikkeld.

Een e-bike is gewoon een:
a - een snorfiets als hij max 25 km/u haalt
b - een brommer als hij harder kan als 25 km/u

Zaken als verzekering, helmplicht en plek op de weg zijn dan ook meteen afgekaart.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 12:08
door geertjeb
Over 10 jaar is dit prima te handhaven:

Dan hebben we ebikes met verkeersbord herkenning. Als je dan op zo'n ebike een 25 zone inrijdt wordt deze automatisch begrenst. Als je dan harder wilt dan 25 zul je moeten werken.

Voor de wielrenners gebruikt de overheid dan strava segmenten om mensen te beboeten. Boetes kunnen dan ook gegeven worden in de vorm van het in beslag nemen van KOMMETJES. Als je geen kommetjes hebt krijg je een geldboete.

Hoef je alleen nog maar een wet in te voeren die rijden zonder Strava verbiedt.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 12:13
door rob74
Kijk, dat helpt. De snelle e-bike beschouwen als een brommer. Dan moet je plots een rijbewijs of certificaat hebben, een helm opzetten en het ding WA verzekeren. Dat zou in mijn optiek voldoende afschrikwekkend moeten werken.

Als je jezelf dan toch aan al die brommer regels moet houden en een echte brommer is even duur, dan wist ik wel. Doe maar gewoon een echte brommer, hoef je tenminste niet zelf te trappen. Die hele fast e-bike is ook maar een truck om wel snel te kunnen, niet moe worden en geen helm op te hoeven.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 13:03
door fietsvriend
Ja rob74, daar is die hele fast e-bike precies voor bedoeld. Snel ergens komen, niet moe worden en geen helm hoeven dragen. Heerlijk voor forenzen die niet in de auto willen stappen. En wat is daar mis mee? Wat maken jullie je druk om e-bikes. Laat die mensen lekker op een elektrische fiets rijden als ze dat willen. En laat het Fietsberaad ideetjes opperen die toch nooit werkelijkheid worden. Relax, kleed je om en stap op je fiets, met of zonder hulpmotor.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 13:25
door i-mac
In België vallen e-bikes die tot 45km/u gaan in de categorie "bromfiets". met andere woorden, verplicht een helm dragen én een bromfietsverzekering. Vandaar dat je dit type fietsen hier bijna niet ziet rijden. Men kiest voor de 25km versie.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 15:10
door rob74
fietsvriend schreef:Ja rob74, daar is die hele fast e-bike precies voor bedoeld. Snel ergens komen, niet moe worden en geen helm hoeven dragen. Heerlijk voor forenzen die niet in de auto willen stappen. En wat is daar mis mee?......
Nou ja. Die helm is ooit ingevoerd omdat er teveel ongelukken met brommers gebeurde en de maatschappij vond dat niet goed. Veel jeugd die met hersenletsel kwamen te zitten en dat is niet goed voor een samenleving. Ik heb al een collega met een e-bike en een hersenschudding. Weken uit de roulatie dankzij een een e-bike ongelukje. Zo gek is een helmplicht niet met zulke snelheden.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 15:22
door ever
Beetje overbodige discussie, aangezien de Nederlandse overheid allang bezig is met beleid voor de highspeed e-bike:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eed-e-bike

Het komt hier op neer:

Vanaf 1 januari 2017 is de high speed e-bike formeel een bromfiets. Tot die tijd gelden de regels voor een snorfiets.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 16:59
door Orlok
i-mac schreef:Volgens Belgische politie agenten die ik ken, worden fietsen niet geflitst. Dat zou technisch niet mogelijk zijn. Let wel, dat zijn hun woorden, niet de mijne. ...
Maar dat is natuurlijk wel in België, hier in Nederland is het mij al eens voorgekomen dat een "smiley" mij toelachte omdat ik onder de 30km kwam aan fietsen, dus .......... een politieagent met lasergun staat ons allemaal (op) te wachten. :D

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 17:07
door TumTumTum
geertjeb schreef: Hoef je alleen nog maar een wet in te voeren die rijden zonder Strava verbiedt.
Is prima, financieren zij dan voor mij een smartphone of zo'n dure Garmin?

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 19:53
door timo2.0
knutmo schreef:We kunnen het dan nog hebben over het feit of die maximumsnelheid nu 25km/u of 30km/u moet zijn.
Nee, we moeten het er eerst over hebben hoe je dat gaat toepassen. Fietsers hebben geen verplichte kilometerteller en geen snelheidsbegrenzer en als dat niet verandert dan kun je geen enkele sanctie opleggen. Een fietser heeft op dit moment geen middel te beschikking waardoor hij altijd ten alle tijden weet of hij zich aan de snelheidslimiet houdt of niet.

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 07 jan 2015 20:39
door peter1981
Heerlijk ik zou wel op de weg willen fietsen , nu mag het niet en krijg je allemaal agressieve automobilisten voor de kiezen
Dus dat is ook niks
En losrijden dan gewoon op het fietspad :)
Wat betreft die speed pedelec`s is het belachelijk om ze eventueel als brommer aan te merken
Het blijft een fiets alleen maar grotere ondersteuning dan er al was maar als ik niet trap doet die niks.
Als ik in Maastricht zou werken ofzo dan zou ik z`n ding ook echt wel hebben

Dat controleren lijkt me leuke discussie opleveren mocht dat ooit gaan gebeuren :mrgreen:

Afbeelding

Re: Fietspad vs. openbare weg...

Geplaatst: 08 jan 2015 07:37
door MarkVeenstra
De soep zal nooit zo heet worden gegeten als deze is opgediend ;-).

Het idee dat opgegooid is, komt voort vanuit het gevoel van onveiligheid door snelheidsverschillen. Gooi een limiet op die snelheid en de verschillen zullen kleiner worden, dus het gevoel wordt positiever. Het gaat nu om de snelle E-bikes, maar dit soort discussies zijn meermaals gevoerd mbt racefietsers natuurlijk (en zelfs een proef ergens in de polder in zuid west Friesland).

Handhaving --> Gaat sowieso een probleem worden. Wel/geen km tellers op fietsen, bewijslast, en uberhaupt capaciteit. Maar goed, eerst een idee, dan de verdere uitwerking. Wellicht dat een maximum snelheid sowieso al iets effect gaat maken. Al is bekend dat handhaving nodig is voor effectieve verkeersregels. Als pakkans 0 is, werken verkeersregels niet tot nauwelijks. (zoek maar eens naar onderzoeken van de SWOV).

Dan die E-bikes als brommers aanmerken. Waarom niet? omdat je nog zelf moet trappen? Je krijgt wel hulp van een motor. Helmplicht, kenteken + verzekering, spiegel, zijn items die te maken hebben met de hogere snelheid van de brommer, het risico op ongelukken en daar tegen verzekerd zijn, en het gevolg van een incident beperken. Als een E-bike 45 km/u gaat, geldt toch hetzelfde? Je zou voor deze categorie kunnen stellen dat een fietshelm verplicht is -- want je moet zelf trappen, anders doet het apparaat niets.
Risico is dan wel dat je in de helmplicht discussie voor fietsers gaat vallen... maar dat is off topic hier :).