aero racer met kortere bovenbuis
Amsterdam e.o. is goed te doen, ik woon zelf in Biddinghuizen.krokie schreef:Eric, leuk idee, omgeving Amsterdam. Heb vorig jaar op een Domane de Ventoux gedaan, erg stabiele fiets in afdaling maar moeilijk te vergelijken want standaard afmontage, behoorlijk zwaar.
Heb jij echt een korte reach nodig? Ik heb bijna dezelfde afmetingen en ik pas prima op een scott Foil met een 11cm stuurpen en ergonova. Ik heb een drop van 11,5 en geen spacers.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Inderdaad Jasper....krokie schreef:Trek madone H2 beetje in de categorie Merckx misschien? Gaat op de studielijst. Ik wist eigenlijk niet dat er nog kortere sturen zijn dan die ik had, tx.
Relatief lange benen, ik ben 1.85 met zadel op 80,4.
Nog een alternatief gevonden:
Giant envie maat L... Of kan dat echt niet?
@Krokie
Exact mijn maat 185 zadel op 80.4 BBL91cm
je zit dan altijd aan een relatief flinke drop van minimaal 10cm of je moet comfort racers gaan pakken, de aero,s zijn allemaal zo een canyon hoef je helemaal niet aan te beginnen dan bv. Mijn drop op een foil 56/L is 11cm met 25mm spacers
maar waarom je zo,n korte reacht pakt met een kort stuur en korte stuurpen snap ik dan niet. Met exact dezelfde maten zit jij 4cm korter dat is wel heel veel. Ben je niet de verkeerde kant op gaan aanpassen?
Ik heb getwijfeld tussen een foil 56 of 58. Volgende keer ben dan wat ouder ga ik denk ik zelfs voor de 58, stuurpen 1cm korter en je zit exact hetzelfde.
@ eric, leuk. Ik PB je nog
@jasperGR en wasbeer. Ik ben niet heel piep, heb wel nekklachten. Korter zitten komt vanwege een (dynamische) Bikefit die ik mede daardoor heb laten doen. Eerste reactie van de fitter: je zit veel te gestrekt. (11cm pen). Daarom korter gaan zitten.
Verschil kan evt ook nog verklaard worden door setback en armlengte..Als referentie, mijn middelvinger komt net voorbij de balhoofdschroef als ik hem tegen mijn 28cm lang zadel leg. Bij jullie ook?
Anyway toch belachelijk dat je geen aero kan kopen met een normaal budget als je wat langere benen hebt? Had ik maar een lang bovenlijf (of korte pootjes)
@jasperGR en wasbeer. Ik ben niet heel piep, heb wel nekklachten. Korter zitten komt vanwege een (dynamische) Bikefit die ik mede daardoor heb laten doen. Eerste reactie van de fitter: je zit veel te gestrekt. (11cm pen). Daarom korter gaan zitten.
Verschil kan evt ook nog verklaard worden door setback en armlengte..Als referentie, mijn middelvinger komt net voorbij de balhoofdschroef als ik hem tegen mijn 28cm lang zadel leg. Bij jullie ook?
Anyway toch belachelijk dat je geen aero kan kopen met een normaal budget als je wat langere benen hebt? Had ik maar een lang bovenlijf (of korte pootjes)
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
De nekklachten icm je armlengte verklaard je kortere zit enigsinds. Wat is je huidige frame trouwens? Of heb ik daar overheen gelezen. Hou dat stuur van zipp in je achterhoofd en met eventueel een 10cm stuurpen heb je misschien meerdere keuzes.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Volgens mij ontstaan de meeste nekklachten juist door te kort te zitten en lage rugklachten vaak door te lang (gestrekt) te zitten.
Zelf ben ik 1.84, een heb bovenbuis van 580 en een stuurpen van 120 mm mijn reach is 395 mm.
Zit ik korter krijg ik gegarandeerd last van mijn nek.
Zelf ben ik 1.84, een heb bovenbuis van 580 en een stuurpen van 120 mm mijn reach is 395 mm.
Zit ik korter krijg ik gegarandeerd last van mijn nek.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Als ik korter zit kan trek ik mijn schouders minder op, minder belasting dus daar. Volgende de frame gaat dus korter zijn dan de 394 mm van nu. Overigens herken ik de overstap van 56 naar 58. Dat is wel een verschil hoor, ook qua handelbaarheid.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
We kennen natuurlijk niet al je maten, maar een test in het blad fiets heeft ook aangetoond dat 15 verschillende bikefittings een verschil lieten zien van ruim 2cm zadelhoogte en 2cm reach. Prima als uitgangspunt maar plaats het niet als absolute waarheid.
Opzich is het wel logisch dat een Aero fiets dieper zit. Ik denk dat 1cm dieper zitten overheen komt met hetzelfde verschil als een aero en niet aero frame. misschien zelfs wel meer.
@Colnagofreek, zo zit ik ook reach 394 en stuurpen 12cm. 11cm past me overigens ook prima hoor! maar krokie krijgt nu een advies van 4cm minder dan de meeste rijders hier, dat klinkt me erg veel!
Opzich is het wel logisch dat een Aero fiets dieper zit. Ik denk dat 1cm dieper zitten overheen komt met hetzelfde verschil als een aero en niet aero frame. misschien zelfs wel meer.
@Colnagofreek, zo zit ik ook reach 394 en stuurpen 12cm. 11cm past me overigens ook prima hoor! maar krokie krijgt nu een advies van 4cm minder dan de meeste rijders hier, dat klinkt me erg veel!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Lijkt mij een te grote stap ineens, persoonlijk zou ik eerst eens experimenteren met een 1 centimeter kortere pen.
Zelf zit ik graag gestrekt en niet te diep, ik rij vooral lange toertochten en klassiekers, volgens metingen kom ik bijna altijd uit op een 56. Maar kies ik om de genoemde reden voor een maatje groter, hierdoor krijg je vaak een hoger balhoofdbuis ik heb nu een 185 mm balhoofdbuis.
Een spacertje eronder van 5 mm zit ik zo op een drop van 70 mm, met een sloping frame blijft de zadelpen lengte ook nog op een mooi nivo.
Zelf zit ik graag gestrekt en niet te diep, ik rij vooral lange toertochten en klassiekers, volgens metingen kom ik bijna altijd uit op een 56. Maar kies ik om de genoemde reden voor een maatje groter, hierdoor krijg je vaak een hoger balhoofdbuis ik heb nu een 185 mm balhoofdbuis.
Een spacertje eronder van 5 mm zit ik zo op een drop van 70 mm, met een sloping frame blijft de zadelpen lengte ook nog op een mooi nivo.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik ben 1,82 cm met een bbl van 91,3 cm. Ik zit op 80,3 cm en heb een reach van 396mm met een 110mm stuurpen en egonova stuur. Deze afmetingen heb ik gekozen nav mijn vorige frame maten (Kuraro). Ik vond de Kuraro uiteindelijk iets te korte bovenbuis. Ik heb wel erg lang getwijfeld over een Cervelo S3. Ben uiteindelijk op een Wilier SR1 uitgekomen.
Maar volgens mij kun je de Cervelo S3 serieus overwegen als je een aero racer wilt.
Maar volgens mij kun je de Cervelo S3 serieus overwegen als je een aero racer wilt.
Laatst gewijzigd door MarcFaFo op 20 jan 2015 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ben overigens wel benieuwd waarom de TS nu een Aero-racer wil, dit heeft alleen zin als je ook diep wil/kan zitten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!