FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Is die Q-factor dan zo erg belangrijk?
Simplistisch gezien is de stand van de benen tov een dubbel per been ongeveer 4 millimeter wijder.
Dat houdt in dat het been een extra hoek naar buiten maakt van ongeveer 3/10e graad.
Kan dat voor een beginnende fietser of een gewone toerder dan zo'n groot probleem geven?
Simplistisch gezien is de stand van de benen tov een dubbel per been ongeveer 4 millimeter wijder.
Dat houdt in dat het been een extra hoek naar buiten maakt van ongeveer 3/10e graad.
Kan dat voor een beginnende fietser of een gewone toerder dan zo'n groot probleem geven?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het verschil in Q-factor tussen een dubbel/compact HT2 crankstel en een triple HT2 is slechts 7 mm. Andere triples zijn allemaal breder. Voor de meeste personen maakt die 7 mm niet uit, ligt gewoon aan je benen of je er last van hebt. Er zijn ook personen die juist een bredere crank moeten hebben. Die 7 mm is overigens wel 5% en dat is toch wel een aanzienlijk verschil. Je zet je zadel immers ook niet zo maar 5% hoger
Dat het breder is is duidelijk.
Ik snap ook dat als je ineens iets van een afstelling 5% veranderd dat dat problemen oplevert.
Wat ik graag zou willen weten of het voor de normale mens die voor het eerst een fiets koopt het uitmaakt of zijn benen 3,5 mm meer naar buiten staan.
Ik heb het idee dat de gemiddelde toerfietser, en dat zijn toch de meeste die hier de vraag stellen, geen last zal hebben van dat verschil.
Ik snap ook dat als je ineens iets van een afstelling 5% veranderd dat dat problemen oplevert.
Wat ik graag zou willen weten of het voor de normale mens die voor het eerst een fiets koopt het uitmaakt of zijn benen 3,5 mm meer naar buiten staan.
Ik heb het idee dat de gemiddelde toerfietser, en dat zijn toch de meeste die hier de vraag stellen, geen last zal hebben van dat verschil.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als ik het allemaal een beetje lees kun je volgens mij als je ijdel bent (en dus geen tripple wilt rijden) jezelf het beste aanleren om vlot de 34 te kunnen wisselen voor een 38/39.
Zo heb je met de 39 op het vlakke voldoende goed verzet. Met de 34 kun je in "de bergen", voor de één Zuid-Limburg, voor de ander de Alpen, weer uit de voeten. Mits je voldoende hebt aan een 28/29 achter.
Wil je niet sleutelen, ben je minder gevoelig voor uiterlijk, vind je Q-factor iets voor de wetenschap of is 34/29 te zwaar kun je het beste een tripple nemen.
Of gewoon nooit naar de heuvels gaan.
Zo heb je met de 39 op het vlakke voldoende goed verzet. Met de 34 kun je in "de bergen", voor de één Zuid-Limburg, voor de ander de Alpen, weer uit de voeten. Mits je voldoende hebt aan een 28/29 achter.
Wil je niet sleutelen, ben je minder gevoelig voor uiterlijk, vind je Q-factor iets voor de wetenschap of is 34/29 te zwaar kun je het beste een tripple nemen.
Of gewoon nooit naar de heuvels gaan.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.
@spook: mooie conclusie! Overigens rij ik met '36' voor en 11-23 achter, en dan is het binnenblad in de polder nog net bruikbaar (maar ik ben eigenlijk gewoon te gierig, danwel lui, om er een fatsoenlijk '39' blad op te zetten)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
en nog een variant die ik voor de Nederlandse wegen hanteer:
Compact crankstel met voor een 48 als grootste blad en een 38, met een 12-23 cassette achter.
Grote voordeel is dat je met snelheden vanaf 28 p/u al fatsoenlijk op het grote blad kunt rijden; nadeel is veel doublures in je verzetten (vind ik eerder luxe dan een probleem). Sommigen zullen het ontbreken van zware verzetten als een nadeel ervaren (maar 48*12 is identiek aan 52*13).
Voor het serieuze klimwerk gaat dan voor een 34 ipv de 38 er op; cassette is dan naar behoeven een 12-25, 12-27 of (bij extreem zwaar of lang klimwerk icm een mindere conditie) een Marchisio 13-30 cassette.
Compact crankstel met voor een 48 als grootste blad en een 38, met een 12-23 cassette achter.
Grote voordeel is dat je met snelheden vanaf 28 p/u al fatsoenlijk op het grote blad kunt rijden; nadeel is veel doublures in je verzetten (vind ik eerder luxe dan een probleem). Sommigen zullen het ontbreken van zware verzetten als een nadeel ervaren (maar 48*12 is identiek aan 52*13).
Voor het serieuze klimwerk gaat dan voor een 34 ipv de 38 er op; cassette is dan naar behoeven een 12-25, 12-27 of (bij extreem zwaar of lang klimwerk icm een mindere conditie) een Marchisio 13-30 cassette.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Ik ben in het bezit van een fiets met een triple. Ik ben eigenlijk van plan om er eind van het jaar een fiets bij te kopen. Ik heb dan een fiets voor slechter weer en klimwerk en een fiets voor het normale vlakke werk. Woon in het Noorden vh land en ben een toerrijder. Rijdt alleen ongeveer tussen de 28 en 32 km/u gemiddeld en in de groep tussen de 32 en 34 km/u gemiddeld.
Is de aanschaf van een dubbel 53x39 met een 12-23 cassette een logische keuze of moet ik toch ook compact overwegen?
Is de aanschaf van een dubbel 53x39 met een 12-23 cassette een logische keuze of moet ik toch ook compact overwegen?