Alleen de eerste 4 kransjes maken een stap van 1 tandje bij een 11-32, de eerste 2 daarvan gebruik je nauwelijks. je hebt dus hele grote stappen tussen de versnellingen in zitten, zeker als de ketting voor op het 34 blad ligt. Een tandje bij schakelen is dus in werkelijkheid 2 tandjes. Bij de 12-25 maken de eerste 8 kransjes die kleine stap en dus grotendeels binnen het bereik dat je normaal gebruikt bij een vlakke rit.
Ik zou zeggen: probeer eens een 12-25 cassette. je zult merken dat dit veel prettiger rijdt. Echt geld kost het niet want je 11-32 zal alleen nog maar slijten op vakantie.
Nieuwe Racefiets Kopen
Ernie C en Pegox, Dank voor jullie reactie.
Als ik het goed begrijp zou ik dus op de Specialized een andere set moeten zetten wat past bij de 105 Shimano om ook in de bergen er mee uit de voeten te kunnen. Wordt dit dan een toevoeging of kan ik bijvoorbeeld een extra set wielen aanschaffen en daar de set voor in de bergen op zetten? Zodat ik in de bergen alleen een nieuw achterwiel er hoef te hangen. Of is dit te simpel gedacht?
Als ik het goed begrijp zou ik dus op de Specialized een andere set moeten zetten wat past bij de 105 Shimano om ook in de bergen er mee uit de voeten te kunnen. Wordt dit dan een toevoeging of kan ik bijvoorbeeld een extra set wielen aanschaffen en daar de set voor in de bergen op zetten? Zodat ik in de bergen alleen een nieuw achterwiel er hoef te hangen. Of is dit te simpel gedacht?
Op de Specialized moet je waarschijnlijk een lichter verzet hebben voor de beklimmingen, Op de Cube bij voorkeur een cassette waar de versnellingen dichter bij elkaar liggen.
Een cassette wisselen is zo gedaan en het gereedschap kost hooguit een paar tientjes. Een ander achterwiel is een beetje overkill. Zelf wissel ik als ik de bergen in ga ook gewoon de cassette.
Een cassette wisselen is zo gedaan en het gereedschap kost hooguit een paar tientjes. Een ander achterwiel is een beetje overkill. Zelf wissel ik als ik de bergen in ga ook gewoon de cassette.
Campagnolo Ultra Dork
Hai Ernie C, dank voor je bericht.
Snap het eerste stuk niet helemaal, sorry. Moet ik bij de specialized de gehele groep vervangen of kan ik daar ook met een wissel van cassette volstaan? Of bedoel je met lichter verzet, het daadwerkelijk een lichter verzet trappen maar voldoet wel de 105 Shimano groep?
Snap het eerste stuk niet helemaal, sorry. Moet ik bij de specialized de gehele groep vervangen of kan ik daar ook met een wissel van cassette volstaan? Of bedoel je met lichter verzet, het daadwerkelijk een lichter verzet trappen maar voldoet wel de 105 Shimano groep?
Er zijn 2 types achterderailleur bij de 5800 groep, een korte en een medium. Shimano raadt af om de 11-32 met de korte te gebruiken maar ik heb gelezen (volgens mij op dit forum) dat het wel schijnt te werken. Het is wel de vraag of daar nog het risico aan kleeft dat je de hele boel in de soep draait als je een keer verkeerd schakelt.
Om als relatieve beginner lekker te klimmen zou de 11-32 wel fijn zijn op de Allez, zeker omdat er ook al een groter kleinste voorblad op zit (36 i.p.v. 34). Of dat je dit kunt doen zonder de achterderailleur te vervangen durf ik dus niet te zeggen.
De hele groep vervangen is niet nodig.
Om als relatieve beginner lekker te klimmen zou de 11-32 wel fijn zijn op de Allez, zeker omdat er ook al een groter kleinste voorblad op zit (36 i.p.v. 34). Of dat je dit kunt doen zonder de achterderailleur te vervangen durf ik dus niet te zeggen.
De hele groep vervangen is niet nodig.
Campagnolo Ultra Dork
Beste Allemaal,
Bedankt voor al jullie hulp.
Ik ben er wel uit, en ga met de FM praten wat er mogelijk is met betrekking de cassette, zodat ik zonder veel gedoe ook 2 a 3 per jaar een ritje kan maken in de bergen. Zal tevens nog even de optie bij de FM opgooien voor het "vervangen' van de crank van FSA voor een 105/Shimano, voordat er een meter op gereden is. Hopelijk wil hij mij hierin tegemoet komen.
Nogmaals enorm bedankt.
Bedankt voor al jullie hulp.
Ik ben er wel uit, en ga met de FM praten wat er mogelijk is met betrekking de cassette, zodat ik zonder veel gedoe ook 2 a 3 per jaar een ritje kan maken in de bergen. Zal tevens nog even de optie bij de FM opgooien voor het "vervangen' van de crank van FSA voor een 105/Shimano, voordat er een meter op gereden is. Hopelijk wil hij mij hierin tegemoet komen.
Nogmaals enorm bedankt.
De 5800 is er niet meer in tripple.Foresta schreef:Hai M4rtijn76,
Dank voor je bericht en je uitleg tussen de 5700/5800 serie. Ik ben nogal een beginner op het gebied van de techniek. Met dank aan klimmer ben ik nu al wel een stap verder, dus wil proberen om hem dan volledig 105 afgemonteerd te krijgen.
Nu heb ik toch nog een vraag, stel dat ik in de zomer in Frankrijk/Duitsland de bergen in wil, kom ik dan uit met de 105 met 2 bladen of moet ik dan de 105 trippel hebben? Op het vlakke land heb ik aan 2 bladen genoeg maar wanneer ik wil gaan klimmen kan ik er dan gemakkelijk er een trippel blad opzetten (wel door de FM uiteraard) of kan ik dan beter direct een standaard een 105 trippel erop zetten? Ik zag wel dat het crankset tot 175 mm erop past dus een trippel past, maar is dit ook stabiel?
Sorry voor al die vragen, maar zoals gezegd ben ik nogal een leek op het gebied van techniek.
Bij deze wil ik in ieder geval iedereen bedanken die al gereageerd heeft.
cranklengte maakt trouwens niet uit voor wat voor bladen erop kunnen.
Dat is BCD (bout cirkel diameter) 110 is compact en 130 is dubbel.
Op een dubbel kun je bv geen 34 tands kwijt. op een 110 wel.