Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

7% prijsverhoging Specialized per 1 mei

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 21 mar 2015 21:20

jer81 schreef:Is het werkelijk zo dat vrijwel alles in Azië wordt geproduceerd? Niet enkel de frames/voorvorken?

Ik kan me zo voorstellen dat Campagnolo zijn producten in Europa maakt. En dat veel fietsfabrikanten de frames weliswaar in Azië laten maken maar dat de rest gewoon uit Europa kan komen. En wie weet wordt het op een gegeven moment dan wel aantrekkelijker op Europees te kopen (in Europa) ipv Amerikaans of Aziatisch.

Gouden kansen voor Campagnolo. :D
Assemblage vindt daar ook vaak plaats. Hoewel sommige merken zoals cube dat voor de Europese markt ook in Europa doen. Het is een kwestie van hogere loonkosten tegen transportkosten afwegen.

jvdh
Forum-lid

jvdh 21 mar 2015 21:21

Deze verhoging in adviesprijzen ga je volgens mij alleen bij de FM om de hoek tegen komen. Online zie ik nog weinig verschil tov vorig jaar, ook de Shimano groepen zijn niets duurder geworden. Hopmans zit bij vrijwel alle groepen op de helft van de 'adviesprijs' die ook de FM rekent.

Aureas
Forum-lid

Aureas 21 mar 2015 21:37

Ik vind het (al dan niet terechte) argument wel mooi "Vanwege de koers van de euro"

Durf er m'n lever op te zetten dat het andersom niet zou zorgen voor een prijsverláging.

zaaf
Forum-lid

zaaf 21 mar 2015 21:41

Tuurlijk wordt Europa weer interessant om te produceren, dat is het kapitalisme waarin we (gelukkig) leven.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mar 2015 21:51

Alleen jammer dat er maar 1 fabrikant van groepen in Europa zit en een paar kleine framefabrikanten en dan nog een paar merken die hun frames hier afwerken/lakken. Dat kapitalisme hoeft zijn werk dus niet te doen. Zij kunnen hun prijzen gewoon mee verhogen en meer geld in hun eigen zak steken en de extra verkopen halen uit de extra verkopen omdat ze buiten de EU goedkoper worden .

Hopelijk gebeurt dit niet en grijpen Campagnolo e.d. de kans om wat marktaandeel terug te pakken.
Campagnolo Ultra Dork

sprint100
Forum-lid

sprint100 21 mar 2015 22:50

Cube2000 schreef:Hoe goed de CAAD10 ook is, ik vind een prijs van 1700€ voor een fiets met 105 afmontage en poep wielen belachelijk hoog. Ik zou niet weten waarom iemand die fiets nu nog zou kopen. 2000€ voor de CAAD10 Ultegra vind ik ook veel. 'T is dat ik 'm twee maanden geleden nog voor 1800€ kopen. Met deze prijzen had ik 'm niet gekocht.
He he eindelijk iemand die het ook door heeft. En ja ik weet dat de andere merken ook een prijsverhoging doorvoeren.

NoChain
Forum-lid

NoChain 21 mar 2015 23:12

Aureas schreef:Ik vind het (al dan niet terechte) argument wel mooi "Vanwege de koers van de euro"

Durf er m'n lever op te zetten dat het andersom niet zou zorgen voor een prijsverláging.
In het begin van 2013 zijn de prijzen van shimano fors gedaald waarna de 2014 modellen ook in prijs daalden. Mag ik hem er zelf komen uitsnijden?

arnolddew
Forum-lid

Gebruikersavatar arnolddew 22 mar 2015 07:37

NoChain schreef:
Aureas schreef:Ik vind het (al dan niet terechte) argument wel mooi "Vanwege de koers van de euro"

In het begin van 2013 zijn de prijzen van shimano fors gedaald waarna de 2014 modellen ook in prijs daalden. Mag ik hem er zelf komen uitsnijden?
Of dat echt door de koers kwam weet ik niet. De Shimano onderdelen zijn idd gekelderd. Maar de fietsen zelf eigenlijk nooit. Ik vraag me af in hoeverre dit alles met de koersen i.p.v. het beleid van destijds heeft te maken. De koersen zijn immers ook wel eens heel laag geweest, toen werden de catalogusprijzen van de fietsen ook niet naar beneden bijgesteld.

Misschien zien de fabrikanten gezamenlijk wel de mogelijkheid om nog meer winst te maken, en is er sprake van een (fiets)kartel. Het is wel typerend dat alle merken gelijktijdig komen met de doorvoering en 7-10% lijkt ook wel ''natte vingerwerk''.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 mar 2015 08:56

jvdh schreef:Deze verhoging in adviesprijzen ga je volgens mij alleen bij de FM om de hoek tegen komen. Online zie ik nog weinig verschil tov vorig jaar, ook de Shimano groepen zijn niets duurder geworden. Hopmans zit bij vrijwel alle groepen op de helft van de 'adviesprijs' die ook de FM rekent.
Ja dat dacht je: speci eist die prijsvoering bij hun dealers anders raken ze dealerschap kwijt. Elke prijsverhoging wirdt gewoon keihard doorgevoerd. Zit geen onderhandelruimte op, tenzij overjarig model.
Less is bore

peter1981
Forum-lid

peter1981 22 mar 2015 09:29

sprint100 schreef:
Cube2000 schreef:Hoe goed de CAAD10 ook is, ik vind een prijs van 1700€ voor een fiets met 105 afmontage en poep wielen belachelijk hoog. Ik zou niet weten waarom iemand die fiets nu nog zou kopen. 2000€ voor de CAAD10 Ultegra vind ik ook veel. 'T is dat ik 'm twee maanden geleden nog voor 1800€ kopen. Met deze prijzen had ik 'm niet gekocht.
He he eindelijk iemand die het ook door heeft. En ja ik weet dat de andere merken ook een prijsverhoging doorvoeren.

Was ik allang achter maar reageer er meestal niet op want dan ben je het toch maar aan het afzeiken
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

arnold
Forum-lid

arnold 22 mar 2015 09:55

ik vermoed dat de prijzen van de Amerikaanse merken nog veel hoger worden. 10% is weinig, aangezien de koers van de dollar sinds zomer vorige jaar 25% is gestegen. Zodra deze koersstijging ook z'n effect heeft op de lange termijncontracten voor grondstoffen gaat de prijs nog meer omhoog.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 mar 2015 06:47

misschien moet gazelle toch eens achter z'n oren gaan krabbelen en weer racefietsen in NL gaan produceren. want nu wordt het weer voordelig om te gaan exporteren :-)

Plaats reactie