Nieuw frame crossfiets, maar welke?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1790
- Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22
Wel weer grappig dat hele volksstammen na een wegseizoen in de herfst en winter op de ATB stappen om zo te overbruggen en in de zomer de ATB niet aanraken.
On topic, heb je de Canyon fiets al bekeken? Voldoet ook wel aan je wishlist denk ik en je hebt de geveerde carbon zadelpen erbij. Ben benieuwd wat je keuze zal gaan worden.
On topic, heb je de Canyon fiets al bekeken? Voldoet ook wel aan je wishlist denk ik en je hebt de geveerde carbon zadelpen erbij. Ben benieuwd wat je keuze zal gaan worden.
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Vanwege een regeling via mijn werk moet het via mijn plaatselijke fietsenmaker te bestellen zijn, dus Rose en Canyon zijn geen optie. De Canyon heeft trouwens ook geen volledig interne bekabeling.
Morgen ga ik naar de FM om te kijken wat het gaat worden.
Schijfremmen is inderdaad een vereiste. Ik fiets er voornamelijk in de winter mee, als ik alleen ben in het bos, als ik met mijn dochter in de fietskar ga op de weg natuurlijk. Maar vooral voor het laatste vind ik goede remmen erg belangrijk. Ik heb eens een bui gehad tijdens een tochtje met de kar achter mijn wegfiets en dat was niet echt voor herhaling vatbaar zeg maar. Je hebt wel een kilootje of 25 (and counting) achter je aan drukken.
Morgen ga ik naar de FM om te kijken wat het gaat worden.
Schijfremmen is inderdaad een vereiste. Ik fiets er voornamelijk in de winter mee, als ik alleen ben in het bos, als ik met mijn dochter in de fietskar ga op de weg natuurlijk. Maar vooral voor het laatste vind ik goede remmen erg belangrijk. Ik heb eens een bui gehad tijdens een tochtje met de kar achter mijn wegfiets en dat was niet echt voor herhaling vatbaar zeg maar. Je hebt wel een kilootje of 25 (and counting) achter je aan drukken.
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Ik ben ook druk aan het zoeken, twijfel tussen de Focus Mares AX 2.0 (alu, carbon voorvork, hydraulische schijfremmen, steekas voor meer stijfheid) en de Ridley X-Ride 20 of 30 disc. Ik neig nu naar de Focus!
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Als je voor de 105-variant van de Focus gaat heb je geen hydraulische schijfremmen, maar die met SRAM Apex weet ik niet. Ik kon het niet zo gauw vinden op hun website.
De Ridley X-ride20 is wel hydraulisch. Dan heb je wel weer een alu voorvork ipv carbon. De X-ride 30 heeft wel weer een carbon vork, maar geen hydraulische schijfremmen. De X-Ride10 is hydraulisch+carbon vork. Maar dan kun je denk ik beter naar de Stevens Vapor kijken want het nadeel van Ridley vind ik dat ze de fietsen afmonteren met een mix met goedkopere onderdelen. De X-ride10 is een Ultegra mix, wat wil zeggen Ultegra achterderailleur, maar 105 voorderailleur, 105 cassette, FSA crankstel. De Stevens is volledig Ultegra. De Focus is er volgens mij niet met Ultegra. Het staat niet op hun website in ieder geval. Helaas waren ze niet op de Bikemotion, want ik had de Focus ook graag willen zien en vragen of deze met Ultegra leverbaar is.
De Ridley X-ride20 is wel hydraulisch. Dan heb je wel weer een alu voorvork ipv carbon. De X-ride 30 heeft wel weer een carbon vork, maar geen hydraulische schijfremmen. De X-Ride10 is hydraulisch+carbon vork. Maar dan kun je denk ik beter naar de Stevens Vapor kijken want het nadeel van Ridley vind ik dat ze de fietsen afmonteren met een mix met goedkopere onderdelen. De X-ride10 is een Ultegra mix, wat wil zeggen Ultegra achterderailleur, maar 105 voorderailleur, 105 cassette, FSA crankstel. De Stevens is volledig Ultegra. De Focus is er volgens mij niet met Ultegra. Het staat niet op hun website in ieder geval. Helaas waren ze niet op de Bikemotion, want ik had de Focus ook graag willen zien en vragen of deze met Ultegra leverbaar is.
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
De Focus met 105 heeft inderdaad niet volledig hydraulische remmen, maar TRP HY/RD hydraulische remklauwen die door middel van een kabel worden bediend. Dat doet (vermoed ik) niet of nauwelijks onder voor volledig hydraulisch. De Ridleys zijn qua prijs / kwaliteit niet bijzonder interessant, maar ze hebben het imago en verleden zeker mee en de frames schijnen erg fijn te zijn.
Zelf heb ik weinig belang bij Ultegra in het bos, daarvoor slijt het me allemaal te hard. De Focus met 105 is daarom voor mij erg interessant.
Mistte ze overigens ook op Bike Motion, jammer.
Zelf heb ik weinig belang bij Ultegra in het bos, daarvoor slijt het me allemaal te hard. De Focus met 105 is daarom voor mij erg interessant.
Mistte ze overigens ook op Bike Motion, jammer.
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Focus heeft over het algemeen een erg korte bovenbuis. Geo is totaal anders dan bij ridley.
Volgens het boekje van BIkemotion had Focus gewoon een stand?
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Klopt! In de praktijk stond er geloof ik maar liefst 1 Focus. De rest waren Cervelo's.
Bij mij is de knoop doorgehakt. Het gaat de Stevens worden! Levertijd bedraagt 2-3 weken.
Bij mij is de knoop doorgehakt. Het gaat de Stevens worden! Levertijd bedraagt 2-3 weken.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Is die sloping bovenbuis bij de Stevens fijn om dragen?
Ik zou altijd voor een Ridley gaan ivm cross. Waarom? Ik ben een Belg en mijns inziens hebben Ridley en Colnago de meeste traditie in het maken van cross frames in de laatste 10 jaar. Ik vind Ridley als merk (te) no-nonsens, en dat is net wat een crosser moet zijn. Met het vele vernieuwen / smeren van kabels lijken met kabels buitenop net handiger, maar ik kan het ongelofelijk hard mishebben
Ik zou altijd voor een Ridley gaan ivm cross. Waarom? Ik ben een Belg en mijns inziens hebben Ridley en Colnago de meeste traditie in het maken van cross frames in de laatste 10 jaar. Ik vind Ridley als merk (te) no-nonsens, en dat is net wat een crosser moet zijn. Met het vele vernieuwen / smeren van kabels lijken met kabels buitenop net handiger, maar ik kan het ongelofelijk hard mishebben
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik heb een ridley x-fire en daar lopen de kabels mooi binnendoor.
Nadeel Is dat ze lastiger te vervangen zijn. Voordeel Is dat er minder modder bij komt en eenvoudiger schoonmaken.
Nadeel Is dat ze lastiger te vervangen zijn. Voordeel Is dat er minder modder bij komt en eenvoudiger schoonmaken.
- bjaslagter
- Forum-lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 30 mei 2008 15:44
- Locatie: Groningen
Niet totaal anders. Sterker nog, minimaal anders zou ik zeggen.gaisdergerman schreef:Focus heeft over het algemeen een erg korte bovenbuis. Geo is totaal anders dan bij ridley.
Volg mijn blog op http://despijkeruitwildervank.wordpress.com/
- Harryfietst
- Forum-lid
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
- Locatie: Groningen
Ik kan niet zeggen dat de Stevens een sloping bovenbuis heeft...Of heb ik een verkeerd beeld van wat sloping is?de zwarten schreef:Is die sloping bovenbuis bij de Stevens fijn om dragen?
Kan ik me indenken. Maar ondanks de tradities hebben ze beiden nadelen. De Colnago is (afgezien van externe kabels) niet leverbaar met hydraulische schijfremmen. De Ridley is duurder en deels met goedkope(re) onderdelen afgewerkt dan de Stevens. Dan wordt de keuze wel makkelijker. En Stevens is niet echt onbekend in de cross.de zwarten schreef:Ik zou altijd voor een Ridley gaan ivm cross. Waarom? Ik ben een Belg en mijns inziens hebben Ridley en Colnago de meeste traditie in het maken van cross frames in de laatste 10 jaar. Ik vind Ridley als merk (te) no-nonsens, en dat is net wat een crosser moet zijn.