Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Specifieke vraag over ketting

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 24 mei 2015 16:01

Bij shimano maakt het wel uit (ik spreek uit eigen ervaring). Bij de 6703 groep mag je NIET een 6701/7900 ketting gebruiken, maar alleen die van de vorige generatie (zoals 6600/7801). Ik reed zelf met 7801 of KMC 10SL op mijn 6703 groep
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 24 mei 2015 17:46

Ik kan op de huidige Shimano site geen juiste documenten meer vinden maar hier is een afdruk uit m'n eigen archief.


Shimano Compatibiliteits Chart (Front drive train only)

Afbeelding

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 24 mei 2015 20:08

Doorom gebruik ik alleen maar KMC ketting. Wellicht meer slijtage en lawaaierig. Dat neem ik maar dan voor lief. Dat gezeik met een ketting voor triple of voor een compact.

verbraakje
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:57

verbraakje 24 mei 2015 20:36

ilikebike schreef:Doorom gebruik ik alleen maar KMC ketting. Wellicht meer slijtage en lawaaierig. Dat neem ik maar dan voor lief. Dat gezeik met een ketting voor triple of voor een compact.
Volgens mij levert shimano de KMC ketting. (of praat ik nu bullshit?)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 24 mei 2015 20:39

(Ja)

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 24 mei 2015 21:08

verbraakje schreef:
ilikebike schreef:Doorom gebruik ik alleen maar KMC ketting. Wellicht meer slijtage en lawaaierig. Dat neem ik maar dan voor lief. Dat gezeik met een ketting voor triple of voor een compact.
Volgens mij levert shimano de KMC ketting. (of praat ik nu bullshit?)
JA superbullshit

bever
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 mei 2015 21:57

ilikebike schreef:Doorom gebruik ik alleen maar KMC ketting. Wellicht meer slijtage en lawaaierig. Dat neem ik maar dan voor lief. Dat gezeik met een ketting voor triple of voor een compact.
ja, die heb ik dus ook al twee keer kapot getrapt, dacht met een Ultegra dat probleem dus niet meer te hebben

bever
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 mei 2015 22:00

Orlok schreef:
bever schreef:Hallo allemaal,

Aangezien ik in drie maanden tijd al vier keer een ketting in tweeën heb gereden, doe ik graag een beroep op jullie expertise.

Laat ik beginnen bij het begin. Het begon bij een nieuwe KTC ketting en Shimano (105) cassette (met missing link) die ik vorig jaar vlak voor de GF Fausto Coppi heb laten installeren door een niet nader genoemde FM. Ging helemaal prima. Geen centje pijn. Heb er het hele naseizoen nog mee gefietst. Al met al 1000 km mee weg getrapt voordat de fiets in de winterstalling ging.

In Maart enthousiast begonnen met fietsen weer. Derde rit breekt mijn ketting. Kan een keer gebeuren. Heb hem zelf gerepareerd door er een nieuw schakeltje in te zetten. Week daarop weer fietsen en weer breekt de ketting in tweeën. Uit frustratie de KMC weg gegooid en er een 10 Speed Ultegra op gezet. Met missing link. Dit gaat 900 km goed totdat ik deze week naar de Vogezen ging. Zonder problemen de Ballon d'Alsace en de Planche des belle filles op gefietst totdat aan de voet van de col de Serveance mijn ketting begint te kraken en 30 sec. later mijn ketting weer in tweeën ligt.

"Ik probeer graag een foto te plaatsen, maar dat kan alleen via een URL ?"

Anyway, na anderhalf uur opgehaald door vrienden met het busje. Volgende dag naar de plaatselijke FM in La Fresse en ketting is gerepareerd en de voorderailleur vervangen (foto's op aanvraag :))

10 km later ligt weer mijn ketting in tweeën. Terug gegaan naar de plaatselijke FM en hij staat ook voor een raadsel. Nieuwe ketting gekocht (Tiagra omdat die € 20 goedkoper was dan de 105). Hij zegt geen missing link te gebruiken omdat hij het niet vertrouwt. Dus er op gelegd met normale kettingpons. Daarna een heerlijk rondje over drie cols gefietst..

Vraag is, waarom breekt mijn ketting steeds en is een missing link wel zo'n goed idee ?

N.B. Als iemand mij wil vertellen hoe ik foto's kan uploaden vanaf mijn pc dan kan ik bovenstaand verhaal misschien wat meer kracht bij zetten.
bever schreef:ik rijd inderdaad een triple ..... Overigens heb ik geklaagd bij Bikester waar ik de ketting heb gekocht. !
bever schreef:was inderdaad een 6701 ;)
Ik begrijp niets meer van jouw verhaal omdat een 6701 ketting een Ultegra ketting is voor een dubbel- cq. compactgroep en jij met een triple rijdt waar inderdaad een 6600 ketting voor moet worden gebruikt. :roll:
ja klopt, maar wat begrijp jij dan niet ?

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 24 mei 2015 22:09

OK, je hebt dus een gebruikte ketting gebroken. Kan zijn dat die is gaan roesten in de winterstop.
Verder gebruik je blijkbaar een ketting die niet specifiek voor triple is waar je dat wel zou moeten doen.
De missing link lijkt mij het probleem niet (mits dat een goed passende, dus ook 10-speed) is.

Wat ik geen goed idee vind is om een gebroken ketting te repareren. Die moet je gewoon vervangen.

Een fotootje van de gebroken ketting kan meer wijsheid opleveren.

bever
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 25 mei 2015 00:13

wezenloze schreef:OK, je hebt dus een gebruikte ketting gebroken. Kan zijn dat die is gaan roesten in de winterstop.
Verder gebruik je blijkbaar een ketting die niet specifiek voor triple is waar je dat wel zou moeten doen.
De missing link lijkt mij het probleem niet (mits dat een goed passende, dus ook 10-speed) is.

Wat ik geen goed idee vind is om een gebroken ketting te repareren. Die moet je gewoon vervangen.

Een fotootje van de gebroken ketting kan meer wijsheid opleveren.
KMC was inderdaad voor de winter, maar probleemloos in de Alpen mee gefietst. De Ultegra echter zoals je waarschijnlijk kan teruglezen, is binnen 900 km twee keer gebroken. Vind ik raar.
wezenloze schreef:Wat ik geen goed idee vind is om een gebroken ketting te repareren. Die moet je gewoon vervangen .
Daar heb je wel een punt denk ik

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6137
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 mei 2015 12:40

bever schreef:ja klopt, maar wat begrijp jij dan niet ?
1) Je rijdt met een KMC ketting met een missing link die breekt en die repareer je zelf door er een nieuw schakeltje in te zetten. Dus geen tweede missing link maar een nieuw schakeltje. Waar je die vandaan haalt is mij een raadsel want de KMC (KTC ken ik niet) ketting was door een FM gemonteerd.
2) Daarna breekt de ketting weer. Tja hoe zou dat nu komen?
3) 10 speed Ultegra gemonteerd met een missing link. Waarschijnlijk die van de oude KMC ketting.?
4) Ketting breekt weer. Tja, oorzaak misschien foute ketting 6701 voor een triple of missing link.
5) Ketting laten repareren door de FM in Frankrijk. Maar hoe heeft hij de schakel gerepareerd.?
6) Ketting breekt weer. FM in Frankrijk staat voor een raadsel.
7) Nieuwe ketting gekocht, een Tiagra ketting en door de FM in Frankrijk laten monteren dmv de meegeleverde borgpen.
8) Nu is alles weer oké en worden er geen kettingen meer gebroken.

En nu vraag je je af waarom de KMC en de Ultegra kettingen zijn gebroken.? Het lijkt mij nu wel duidelijk, toch?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

bever
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 mei 2015 18:29

Orlok schreef:
bever schreef:ja klopt, maar wat begrijp jij dan niet ?
1) Je rijdt met een KMC ketting met een missing link die breekt en die repareer je zelf door er een nieuw schakeltje in te zetten. Dus geen tweede missing link maar een nieuw schakeltje. Waar je die vandaan haalt is mij een raadsel want de KMC (KTC ken ik niet) ketting was door een FM gemonteerd.

waarom zou ik er een nieuwe missing link in moeten zetten ? schakeltje van dezelfde KMC ketting had ik meegekregen van de fm


2) Daarna breekt de ketting weer. Tja hoe zou dat nu komen?

schakeltje blijft een zwak punt denk ik


3) 10 speed Ultegra gemonteerd met een missing link. Waarschijnlijk die van de oude KMC ketting.?

Nee, met een gloednieuwe missing link

4) Ketting breekt weer. Tja, oorzaak misschien foute ketting 6701 voor een triple of missing link.

zou dan aan de ketting moeten liggen, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dit verschil zo nauw luistert...maar goed, het kan !


5) Ketting laten repareren door de FM in Frankrijk. Maar hoe heeft hij de schakel gerepareerd.?

goede vraag, ik ben er niet bij geweest, ging er vanuit dat dit gewoon goed zou gaan

6) Ketting breekt weer. FM in Frankrijk staat voor een raadsel.
ja die vond het mysterieux....

7) Nieuwe ketting gekocht, een Tiagra ketting en door de FM in Frankrijk laten monteren dmv de meegeleverde borgpen.

klopt

8) Nu is alles weer oké en worden er geen kettingen meer gebroken.

Ja, hoop ik....

En nu vraag je je af waarom de KMC en de Ultegra kettingen zijn gebroken.? Het lijkt mij nu wel duidelijk, toch?

Als ik bovenstaand stappenplan zo doorloop, beginnen de puzzelstukjes meer op hun plek te vallen....:) Dank voor de input !
alleen wil ik nu weer een missing link in mijn nieuwe tiagra ketting zetten, omdat dit makkelijker is bij het er af halen en schoonmaken etc. maar ik durf niet meer zo goed...

In de bergen gaat er een andere cassette op (dus ook een nieuwe ketting), welke KMC ketting zouden jullie nu aanraden ?

Plaats reactie