tips & tricks bij afdalen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een auto inhalen is gewoon een kwestie van 'm er naast zitten in een bocht waar je kunt zien dat er geen tegenliggers aankomen. Ik zou er niet rekening mee gaan houden dat andere harder willen, je moet je bochten gewoon buiten-binnen-buiten rijden (zonder de andere weghelft op te rijden als er geen vrij zicht is).
Ik mis alleen hier nog het belangrijkste, je moet jezelf echt harder laten gaan dan 50. Doe je dat niet dan kan je maar beter niet in de bergen gaan fietsen. Bijna gegarandeerd dat er dan namelijk binnenbanden gaan ontploffen omdat je constant moet remmen om de snelheid zo laag te houden. Daarnaast heb je ook minder controle over de fiets.
Ik mis alleen hier nog het belangrijkste, je moet jezelf echt harder laten gaan dan 50. Doe je dat niet dan kan je maar beter niet in de bergen gaan fietsen. Bijna gegarandeerd dat er dan namelijk binnenbanden gaan ontploffen omdat je constant moet remmen om de snelheid zo laag te houden. Daarnaast heb je ook minder controle over de fiets.
wcs schreef:nav de vragen over slepend remmen of voor een bocht hard remmen, heb ik nog een aanvullend vraagje.
Vroegah zelf eens gehad (niet in een afdaling, maar voor een haakse bocht in een fietspad) dat ik spontaan mn kabel vd voorrem kapot trok.
Dus dat harde remmen in 1x dat is toch een soort van niet-fijn gevoel zeg maar.
Denk dat meer mensen dat idee hebben?
Dat is een kwestie van je materiaal in orde hebben. Als je een fiets hebt die een tijd lang niet is gecheckt door de fietsenmaker of jezelf, dan laat je je fiets bij de fietsenmaker achter voor een beurt (of je doet het zelf). Kabels vervangen, remblokken vervangen, niet versleten banden, die kleine slag uit je wiel, zorgen dat de aandrijving goed loopt (zodat je niet constant naar beneden kijkt in de afdaling, of merkt dat de 12 niet goed loopt). Als je dan van plan bent serieus te gaan afdalen, dan zorg je dat je over deze dingen niet hoeft na te denken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1486
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25
rob74 schreef:apexrider schreef:In een afdaling heb je vaak meer last van toeristisch autoverkeer en tegemoetkomende fietsers dan van een enkeling die niet zo snel afdaalt.
klopt!
een niet snel dalende fietser op de ideale lijn is onhandig
een niet snel dalende auto op de ideale lijn is mega irritant. Daarvoor moet ik teveel van de ideale lijn afwijken om er voorbij te komen.
Maar voor beide gevallen geld:
als je toch niet hard gaat of wil, blijf dan een beetje uit de buurt van mensen die dat wel willen
ja dat is wel makkelijk gezegd, het zijn juist die snelle dalers die bij de trage daler in de buurt komen.
De trage daler heeft geen ogen in zijn achterhoofd.. Hoe moet hij dan uit de buurt blijven? Als de trage daler niet de ideale lijn gaat rijden, dan gaat hij dus een lijn rijden die erg afwijkt van de snelle daler en dan ontstaan er juist gevaarlijk situaties.
-die knie uit de bocht is zeer handig je verlegt namelijk je zwaartepunt waardoor je iets dieper kan gaan liggen in de bocht (klinkt niet echt logisch maar is wel zo)
-kijk voorbij de bocht naar waar je naartoe wil dan ga je daar automatisch meer naartoe
-handen in de beugel is veiliger als je plots en in put rijd
-remmen voor de bocht en je laten lopen in de bocht (dit is niet altijd mogelijk maar probeer zeker ervoor te remmen en als het echt moet in de bocht maar zorg dan dat je zo recht mogelijk rijd in de bocht anders slipt je achterwiel gegarandeert weg)
-vermijd putten en steentjes (die zijn erg gevaarlijk voor slippen)
-ga niet te rap je moet nog altijd het gevoel hebben dat je de controle over je fiets nog hebt
-als er nog iemand die met jouw snelheid naar beneden rijdt er een beetje achter rijden, zie je hoe die persoon voor je reageert bv: remmen, uitwijken...
-let ook op voor auto's want die zijn erg gevaarlijk bij het afdalen dus blijf op je eigen rijstrook
dit waren mijn tips hopelijk heb je er iets aan
-kijk voorbij de bocht naar waar je naartoe wil dan ga je daar automatisch meer naartoe
-handen in de beugel is veiliger als je plots en in put rijd
-remmen voor de bocht en je laten lopen in de bocht (dit is niet altijd mogelijk maar probeer zeker ervoor te remmen en als het echt moet in de bocht maar zorg dan dat je zo recht mogelijk rijd in de bocht anders slipt je achterwiel gegarandeert weg)
-vermijd putten en steentjes (die zijn erg gevaarlijk voor slippen)
-ga niet te rap je moet nog altijd het gevoel hebben dat je de controle over je fiets nog hebt
-als er nog iemand die met jouw snelheid naar beneden rijdt er een beetje achter rijden, zie je hoe die persoon voor je reageert bv: remmen, uitwijken...
-let ook op voor auto's want die zijn erg gevaarlijk bij het afdalen dus blijf op je eigen rijstrook
dit waren mijn tips hopelijk heb je er iets aan
life is simple: swim, bike, run, eat, sleep
Wat ik hier nog niet heb zien staan en wat volgens mij zeer belangrijk is: schuif niet te ver naar voren op je zadel. Blijf bij het insturen van bochten met je achterwerk wat achter op je zadel zitten. Het stuurt lekkerder en jij en je fiets zijn beter in balans.
Canyon Ultimate CF SL 2016
-
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02
Bedankt voor alle replies. Boodschap is nu alles samen te vatten Belangrijkste tips komen toch een paar keer terug! Als iemand een fietser ziet met een spandoek "TRAAG VERKEER" zwaai dan effe
Ik weet echt niet hoe het komt dat bergaf ik problemen heb. Als ik op het vlakke met rugwind 40km/h rij dan geniet ik ervan. (Voor zolang het duurt.) Doe ik 40km/h bergaf dan voel ik mij onveilig ... Ik heb echt geen idee waarom. Ik had hetzelfde gevoel op skates ... achter een fiets aan of alleen op vlakke baan zo hard mogelijk maar bergaf ... oh boy. Maar ja, oefening baart kunst zeker ... en met tips 'n tricks van de pro's kom ik toch al een eind verder!
Thanks!
Ik weet echt niet hoe het komt dat bergaf ik problemen heb. Als ik op het vlakke met rugwind 40km/h rij dan geniet ik ervan. (Voor zolang het duurt.) Doe ik 40km/h bergaf dan voel ik mij onveilig ... Ik heb echt geen idee waarom. Ik had hetzelfde gevoel op skates ... achter een fiets aan of alleen op vlakke baan zo hard mogelijk maar bergaf ... oh boy. Maar ja, oefening baart kunst zeker ... en met tips 'n tricks van de pro's kom ik toch al een eind verder!
Thanks!
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
Goed idee, dat spandoek. Dat werkt goed als een remparachute
Waarschijnlijk weet je dit al, maar ik zag het niet bij de tips staan:
- Als je onverhoopt hard moet remmen, zorg dan dat je een beetje achter je zadel hangt, zodat je niet voorover kukelt. Als je teveel boven je voorwiel hangt wordt je instabiel. Op een afdaling is dit effect sterker.
Ik hoop dat je een beetje over je daalangst heen komt. Veel plezier in de bergen!
Waarschijnlijk weet je dit al, maar ik zag het niet bij de tips staan:
- Als je onverhoopt hard moet remmen, zorg dan dat je een beetje achter je zadel hangt, zodat je niet voorover kukelt. Als je teveel boven je voorwiel hangt wordt je instabiel. Op een afdaling is dit effect sterker.
Ik hoop dat je een beetje over je daalangst heen komt. Veel plezier in de bergen!
rob74 schreef:apexrider schreef:In een afdaling heb je vaak meer last van toeristisch autoverkeer en tegemoetkomende fietsers dan van een enkeling die niet zo snel afdaalt.
klopt!
een niet snel dalende fietser op de ideale lijn is onhandig
een niet snel dalende auto op de ideale lijn is mega irritant. Daarvoor moet ik teveel van de ideale lijn afwijken om er voorbij te komen.
Maar voor beide gevallen geld:
als je toch niet hard gaat of wil, blijf dan een beetje uit de buurt van mensen die dat wel willen
Als je hard wil blijf dan uit de buurt van mensen die dat niet willen en anticipeer daar op !
Ik ben ook een schijterd - en ik moet wel eens een wat langere heuvel af. Mijn tips: gewicht op voet aan buitenkant - dit helpt. Vertrouw je fiets - de beperkende factor ben ikzelf in mijn geval. Als ik nog een beetje scherper instuur dan ik eigenlijk verantwoord vind merk ik dat mijn fiets er geen probleem mee heeft. Maar zorg dat je altijd het overzicht houdt en jezelf in controle voelt - ik kwam één keer te ruim uit een bocht en zat toen bijna tegen een bestelbus aan - dat is niet goed voor je hartslagmeter.
Andere tip - ga schaatsen! Ik merk dat ik bochten naar links makkelijker pak, omdat ik die kant uithangen vertrouwd vind aanvoelen van het hard pootje-over door een bocht knallen. Helpt dus helaas maar aan één kant, tenzij je suicidaal op de ijsbaan te werk wilt gaan.
je kunt ook hier kijken:
http://velonews.competitor.com/2010/06/ ... ing_121256
Andere tip - ga schaatsen! Ik merk dat ik bochten naar links makkelijker pak, omdat ik die kant uithangen vertrouwd vind aanvoelen van het hard pootje-over door een bocht knallen. Helpt dus helaas maar aan één kant, tenzij je suicidaal op de ijsbaan te werk wilt gaan.
je kunt ook hier kijken:
http://velonews.competitor.com/2010/06/ ... ing_121256
twofourtwo schreef:
Ik weet echt niet hoe het komt dat bergaf ik problemen heb. Als ik op het vlakke met rugwind 40km/h rij dan geniet ik ervan. (Voor zolang het duurt.) Doe ik 40km/h bergaf dan voel ik mij onveilig ... Ik heb echt geen idee waarom. Ik had hetzelfde gevoel op skates ... achter een fiets aan of alleen op vlakke baan zo hard mogelijk maar bergaf ... oh boy. Maar ja, oefening baart kunst zeker ... en met tips 'n tricks van de pro's kom ik toch al een eind verder!
Thanks!
Herkenbaar.
Volgens mij komt dat omdat als je op het vlakke rijd en dan je benen stil houd je meteen terug zakt in snelheid.
Bij dalen kan je het gevoel krijgen dat als de fiets laat lopen dat de fiets als het ware op hol slaat, dwz dat de snelheid zo hoog wordt dat je het niet meer bij kunt remmen.
Tevens heb je niet zulke scherpe bochten en afgronden als je op het vlakke rijd, en juist bij hele steile afdalingen zijn die altijd aanwezig.
Maar laat de fiets maar lekker lopen, op een gegeven moment ga je niet harder meer door de luchtweerstand.
En of je met 50km/u valt of 90 km/u, het doet allebei auw !:)
Zolang fiets ik nog niet, maar ik ben ook geen held met afdalen en zelfs bochten op het vlakke neem ik relatief voorzichtig.
Bij bochten heb ik zeg maar het gevoel dat ik mezelf tegenwerk. Motorrijders zeggen dat ook als je achterop zit. Je moet in bochten mee gaan hangen en niet er tegenin gaan hangen.
Dat gevoel en die angst moet je denk overwinnen, want nu heb ik vaak het gevoel dat ik wel de bocht door wil, maar m'n fiets rechtdoor wil. Dat voelt dan heel krampachtig alsof je ineens een stuurslot op je fiets hebt zitten.
Dus voor mij ook zeker een interessant en leerzaam topic.
Bij bochten heb ik zeg maar het gevoel dat ik mezelf tegenwerk. Motorrijders zeggen dat ook als je achterop zit. Je moet in bochten mee gaan hangen en niet er tegenin gaan hangen.
Dat gevoel en die angst moet je denk overwinnen, want nu heb ik vaak het gevoel dat ik wel de bocht door wil, maar m'n fiets rechtdoor wil. Dat voelt dan heel krampachtig alsof je ineens een stuurslot op je fiets hebt zitten.
Dus voor mij ook zeker een interessant en leerzaam topic.
twofourtwo schreef: Ik weet echt niet hoe het komt dat bergaf ik problemen heb. Als ik op het vlakke met rugwind 40km/h rij dan geniet ik ervan. (Voor zolang het duurt.) Doe ik 40km/h bergaf dan voel ik mij onveilig ... Ik heb echt geen idee waarom.
Dit heb ik precies hetzelfde. Ik heb vorig jaar met mijn werk een clinic gedaan met Hennie Kuiper en die zei dat hij nog niemand had gezien die zo bang was in afdalingen als ik.
Het is inmiddels wel ietsje beter (vooral omdat mijn huidige fiets beter op de weg ligt) maar ik vind het nog altijd vreselijk.
Het komt bij mij volgens mij omdat ik niet echt zelf bepaal hoe hard ik ga (dat zei spietpiet ook al min of meer). Ook heb ik het idee dat het meer komt door de versnelling dan door de snelheid. Ik durf met 45 af te dalen zolang ik maar niet meer versnel (waarschijnlijk geldt dat ook voor 60 maar zover durf ik het nooit te laten komen). In hele steile afdalingen (Redoute dit jaar) durf ik niet eens 20 te gaan.
Als ik een afdaling begin met een hoge snelheid (door op een top door te trekken) vind ik het begin meestal ook veel minder eng dan wanneer ik hem vanaf nul laat versnellen.
Ik begrijp dat dit de gedachte is, maar ik vraag me af of het echt zo werkt. Koelt je velg in die paar (tientallen) seconden dat je niet remt echt zo snel af?nickst schreef:wanneer je blijft remmen zal hierdoor blijvend frictie tussen remblok en velg zijn.
dit resulteert dan weer in warmte.
hierdoor zal de temperatuur langzaam oplopen.
wanneer je kortstondig "hard"remt zal de velg sneller warm worden, maar door de korte periode maar heel even warm worden.
Weer snel afkoelen wanneer er weer gestopt wordt met remmen.
hierdoor kan de rem/velg niet TE warm worden.
En zou het verschil tussen 40 seconden niet remmen en 20 seconden niet remmen echt zo groot zijn?