Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

+ 100 km ritten

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 10 aug 2015 21:33

Wat bij mij hielp:
- Met gepaste snelheid rijden.
- De cadans omhoog naar 95+.
- Even de tijd nemen voor eten en drinken.
- Route hélemaal uitstippelen, straatnamen opschrijven en op de stuurpen plakken.

Niet constant boven de 30km/h willen zitten en stampen op de pedalen.
Voor een rit van 100km+ ga ik altijd uit van 25km/h en alles wat ik daarboven zit is meegenomen.
Grote ritten zijn er voor mij, om nieuwe plaatsen op de fiets aan te doen en vooral te genieten. 'Het avontuur'.

En als je pas een jaartje fietst, dan komt het allemaal wel goed. Gewoon lekker fietsen.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 10 aug 2015 22:24

Hoe lange stuurpen heb jij dan wel niet?
;)
Prima tips!
Afbeelding

jwkeij
Forum-lid

jwkeij 10 aug 2015 22:48

@ jmh: een heeeule lange! ;) nee, wat steekwoorden en kruisingen erop, klaar.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

wdfl
Forum-lid

wdfl 11 aug 2015 02:12

mooie antwoorden hier, waarvoor dank.

genieten doe ik zeker (ongeacht de snelheid of pijn), nieuwe route of route waar ik al es passeerde, ... er is steevast iets anders.

snelheid is verre van belang, en 100% deftig doseren is soms de uitdaging een stukje vals plat op willen knallen ipv rustig omhoog rijden ... dat betaal je wel eens op't einde.
Strava segmenten boeien me niet (is leuk maar da is't ook), een KOM of top 10 halen is nog heel ver weg, dat weet ik maar al te goed.

zadel is al gewisseld, op het meegeleverde hield ik het 2u uit, na 100km was het alsof het messen in de kont zaten ...
pijn is nu (sella italia gel max flow ofzo) stukken minder maar nog aanwezig.
't werkt gewoon ferm op't gemoed en tempert de goesting om door te gaan.
bikefitting(positie aanpassing) gaat er komen dan sluiten we dat al uit.

meer/langer fietsen in de week is moeilijk (in ploeg werken en 2 kids 4&5j)
misschien simpele rollen (alla https://www.tacx.com/nl/products/trainers/antares ) overwegen, dan vind je snel een uur of 2 zonder dat je het huis uit moet of de kids weg moeten.

En dus nog meer focussen op lagere hartslag.

Ik ga altijd alleen op pad, kwestie van zeker niet te laten meeslepen met de snelheid van een groep da zou stukken minder gaan denk ik.
in groep kan je wel sneller met minder moeite (slipstream en rapper uit de wind) maar naar het einde toe betaal je ook wel een prijs.
stoppen onderweg doe ik zelden of nooit. benen hebben erna een goeie 20 a 30 min nodig om weer soepel te kunnen fietsen (1 keer gehad, daarna zo min mogelijk stoppen)

er staan toch wat doelen klaar,

kuurne brussel kuurne 100km (dit jaar de 85 gedaan)
E3 cyclo 85 of 137km (dit jaar de 65km gedaan in regen en wind)
ronde van Vlaanderen 127km (woon op ong. 30min fietsen van Oudenaarde en naar brugge gaan is dan te zot ...)
mss ook de Ventoux op rijden, maar daar is nog niks zeker
en een paar leuke ritjes die we wel gaan uitzoeken
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2015 09:20

Wat een leuke reactie! Top! We horen maar al te vaak niks meer van degene die een topic start of het dweilt alle kanten op :mrgreen:

Leuk en je woont nochtans is in een zeer inspirerende omgeving. Oudenaarde is toch een van m'n favorieten plekjes op aarde.

Succes met je doelen!

ramonlambal
Forum-lid

ramonlambal 11 aug 2015 11:56

Wat mij ook wel eens wil helpen is naar een locatie toe fietsen die verder dan 50 km fietsen terug is. Ik ga sowieso niet met de trein of wat dan ook terug, dus dan moet je wel! soms laatste 10 km klein beetje afzien, maar achteraf geniet ik dan toch wel van mijn 100km+

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2015 12:04

Wel apart die algemene opinie hier dat rijden met bijv 34kmh gemiddeld ten koste van het genieten gaat, terwijl 100+ ritten dan weer wel als een doel wordt gezien wat goed samengaat met genieten. Beide zijn gewoon cijfermatige doelen, toch zie ik hier iedere keer weer dat ze heel verschillende benadert worden. Als iemand zegt ik wil ritten van meer dan 100 km maken krijgt hij goede adviezen en wordt er veelal gezegd, rijd lekker rustig en geniet. Als iemand 34 gemiddeld wil kunnen rijden komen er veelal reacties dat hij niet zo met cijfers bezig moet zijn en juist moet genieten. Voor mij zit een deel van het genieten juist ook in hard fietsen, daarom doe ik aan wielrennen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2015 12:26

Voor jouw wel maar dit topic gaat over de TSer ;)

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2015 12:36

Gastheerg schreef:Voor jouw wel maar dit topic gaat over de TSer ;)
Klopt was ook inderdaad maar zijdelings aan het topic gerelateerd.
Maar mijn opmerking kwam, omdat ik mijn eerste 100+ ritten juist volledig anders heb aangepakt als hier gezegd. Dus nu on topic en ik weet niet of ik het nu nog zo zou doen. Ondertussen 35 jaar geleden stond ik ook voor mijn eerste 100+ ritjes, mijn aanpak was juist wel met een groepje mee gaan en juist harder rijden als ik zelf alleen dit, hierdoor nam bij mijn eerste 100+ rit niet de duur in het zadel toe (of slechts heel weinig) en ook de inspanning viel wel mee. in de wielen 100+ ging net zo snel en voor mijn gevoel toen met dezelfde inspanning als 75 km alleen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 11 aug 2015 13:30

Ja dat is ook een aanpak als iemand in het wiel durft en kan rijden. Als je jong bent pak je dat wat eerder op dan als je op wat latere leeftijd met fietsen begint.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 11 aug 2015 13:38

Gastheerg schreef:Ja dat is ook een aanpak als iemand in het wiel durft en kan rijden. Als je jong bent pak je dat wat eerder op dan als je op wat latere leeftijd met fietsen begint.
Zeker, vandaar ook mijn opmerking dat ik niet weet of ik het nu nog zou doen, maar wellicht heeft Ts er wat aan.
Ach, ik zeg ook maar wat

wdfl
Forum-lid

wdfl 11 aug 2015 19:29

Alle tips zijn welkom.

In groep rijden of alleen.
We hebben nog veel te leren en zolang het opbouwend is wordt alles met veel aandacht gelezen.

Ivm rollen?
Losse rollen zoals de antares of dan toch beter zo'n tacx trainer.
Budget is er nie voor de toppers.
Alle input meer dan welkom
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Plaats reactie