Ik begrijp, jij begrijp, wij begrijp??Jans schreef:En als je dan volgende week bedenkt dat je het eigenlijk nog niet begrijp, dan weet je in ieder geval dat bij anderen de werking van de d's en t's nog niet geland is.havana schreef:Ik denk dat ik het nu snap, sort of. Ik blijf een gamma, dat is duidelijk.
Zo ieder zijn specialiteit.
Domme vraag over fietsmechanica
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
- Supergrover
- Forum-lid HC
- Berichten: 4468
- Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10
Jans snapt het, Havana snapt het.Jans schreef:Supergrover schreef:Ik begrijp, jij begrijp, wij begrijp??
win-win
-
- Forum-lid
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05
Je vergeet hierbij de wrijving, die toeneemt bij een hogere snelheid. Voor een hogere snelheid is het dus wel nodig iets meer energie te leveren. Al ben ik de eerste om toe te geven dat mijn beheersing van het SI-stelsel ietwat verwaarloosd is.Kilowatt schreef:
Nog een misverstand: kracht heeft niks met snelheid te maken, maar alles met versnelling volgens good old Newton. F=m*a. Dat merk je dus als je moet aanhaken na een bocht of een helling op fietst.
Kijk mama, zonder handen ................. Kijk mama, zonder tanden
Volgens "good old Newton" is de som van alle krachten gelijk aan m*a. De wrijvingskracht is een belangrijke kracht in het krachtenspel, en laat nou juist die kracht voor een heel belangrijk deel afhankelijk zijn van de snelheid.
M.a.w.: kracht heeft hier ALLES te maken met snelheid!
On topic:
Voor mij als Beta-georienteerde is het maar moeilijk voor te stellen dat je dit niet snapt, maar van sommige uitleggen raak ik zelf ook in de war. De meest Jip-en-Janneke uitleg die ik kan verzinnen gaat als volgt:
Hoe kleiner het achterste tandwiel tov het voorste, hoe meer rondjes het achterste tandwiel maakt als het voorste 1 rondje draait. Omdat het tandwiel vast zit aan het wiel, zal ook het wiel meer rondjes draaien. Het gevolg is dus dat de fiets met 1 pedaalomwenteling meer afstand af legt. Als je dat in dezelfde tijd doet (m.a.w., de kadans blijft gelijk), dan dus de snelheid hoger naarmate het achterste kransje kleiner wordt. Dat kost meer energie (en meer kracht)
M.a.w.: kracht heeft hier ALLES te maken met snelheid!
On topic:
Voor mij als Beta-georienteerde is het maar moeilijk voor te stellen dat je dit niet snapt, maar van sommige uitleggen raak ik zelf ook in de war. De meest Jip-en-Janneke uitleg die ik kan verzinnen gaat als volgt:
Hoe kleiner het achterste tandwiel tov het voorste, hoe meer rondjes het achterste tandwiel maakt als het voorste 1 rondje draait. Omdat het tandwiel vast zit aan het wiel, zal ook het wiel meer rondjes draaien. Het gevolg is dus dat de fiets met 1 pedaalomwenteling meer afstand af legt. Als je dat in dezelfde tijd doet (m.a.w., de kadans blijft gelijk), dan dus de snelheid hoger naarmate het achterste kransje kleiner wordt. Dat kost meer energie (en meer kracht)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat heb ik dan weer als ik mensen "ik wordt" zie schrijven...Voor mij als Beta-georienteerde is het maar moeilijk voor te stellen dat je dit niet snapt,
Jij geeft economieles toch? Ik begrijp alles van getallen zolang er SI eenheden achter staan, zodra er een munteenheid voor staat schieten mijn hersens in de kramp.havana schreef:Dat heb ik dan weer als ik mensen "ik wordt" zie schrijven...Voor mij als Beta-georienteerde is het maar moeilijk voor te stellen dat je dit niet snapt,
M.a.w., ik begrijp het misschien stiekem toch een beetje...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Nee, geen economie maar communicatie. Een echte gammawetenschap
Als echte beta heb ik mij een breuk gelachen om dit topic
@Havana: als je de werking in eigen woorden kan navertellen dan weten we of je het begrepen hebt.
Economie of communicatie, het is allebei geen wetenschap
@Havana: als je de werking in eigen woorden kan navertellen dan weten we of je het begrepen hebt.
Economie of communicatie, het is allebei geen wetenschap
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
OK, komtie
Dat het vooraan lichter is als je op het kleine blad staat is logisch, want je verplaatst per omwenteling minder schakels.
Dat het achter lichter gaat als je op het grote kransje staat is logisch, want het is immers makkelijker een vliegwiel te laten draaien met behulp van een groot handvat dan met een kleine.
Dat het vooraan lichter is als je op het kleine blad staat is logisch, want je verplaatst per omwenteling minder schakels.
Dat het achter lichter gaat als je op het grote kransje staat is logisch, want het is immers makkelijker een vliegwiel te laten draaien met behulp van een groot handvat dan met een kleine.
Je hebt gelijk, vooral de luchtweerstand speelt een rol (3e macht van de snelheid). Dat is ook de reden dat je vrij snel aan je max. snelheid zit.53x11 schreef:Volgens "good old Newton" is de som van alle krachten gelijk aan m*a. De wrijvingskracht is een belangrijke kracht in het krachtenspel, en laat nou juist die kracht voor een heel belangrijk deel afhankelijk zijn van de snelheid.
M.a.w.: kracht heeft hier ALLES te maken met snelheid!
Tot zover mijn bijdrage aan de onoverzichtelijkheid in dit topic
ow wacht....
Dat heeft niks te maken met de grootte van het handvat maar met de afstand (de "arm") van het handvat tot de as van de naaf. En let wel, het versnellen van het vliegwiel (voor zijn funktioneren vaak zo zwaar mogelijk) zal veel meer kracht vergen dan het op gang houden ervan. Eenmaal draaiend zit er veel energie in (daarom is het ook zo'n fijn ding om in een automotor in te bouwen om de beweging gelijkmatiger te laten zijn).havana schreef: want het is immers makkelijker een vliegwiel te laten draaien met behulp van een groot handvat dan met een kleine.
maar volgens mij heb ik op pagina 2, 17 aug 2015 15:02, het enige juiste antwoord gegeven....
older Budweiser