Re: Hoeveel trainen?
Geplaatst: 24 aug 2015 22:56
Trainen op lage hartslag is alleen voor de mentaal ijzersterken weggelegd.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
vermeulen schreef:Alan Smeets schreef:
Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.
Fietsen met die hartslagen ervaar ik als slaapverwekkend en ook een beetje vernederend, omdat het echt heel langzaam gaat.
Maar ik merk ook dat ik na een uur (of meer) op zo een rustig tempo ook veel meer moeite heb om harder te gaan, bijvoorbeeld met tegenwind. Is dat een bekend fenomeen, of zit ik dan echt veel te langzaam te trainen?
Alan deelt die zone 2 van Coggan op in 2 zones. Dus rustige duur en stevige duur. Beide is dus in de duurzone. hf 130 voelt inderdaad heel anders dan hf155. Het is in het begin inderdaad even wennen om op hf 130 te fietsen, terwijl je normaal 150 gewend bent. Je zult thuiskomen met het idee dat je eigenlijk niets hebt gedaan, maar dat is niet erg. Ik kan trouwens na 4-5u in de rustige duurzone behoorlijk moe thuiskomen , maar dit is een andere vermoeidheid dan als je steeds te hard fietst.vermeulen schreef:Ik probeer ook wat gerichter op hartslag te trainen; maar ik kom er niet helmaal uit;Alan Smeets schreef:
Ik kan je de hartslagen doorgeven die ik zou gebruiken en bepaald heb uit die tijdrit, maar je kunt ook eens kijken of je ergens een test zou kunnen doen. Dan weet je meteen je zones en bij een goede test ook waar je nog kunt verbeteren. Ik kan je aanraden om mee rustige duurtrainingen te doen met een hartslag van in ieder geval onder de 140. Persoonlijk zou ik je zelfs nog rustiger laten trainen. Ik boek daar met mijn renners veel resultaat mee, maar daar zal niet iedereen het mee eens zijn.
Als ik de A. Cogan zones uitreken (http://home.trainingpeaks.com/blog/arti ... ing-levels), met als uitgangspunt 185 als omslagpunt, dan is zone 2 ongeveer 130 tot 155 slagen per minuut (69-83% van omslag). Dit zou dan de duurtraining zone zijn.
Echter is er in mijn ervaring een enorm verschil tussen 130 en 155; wat me ook logisch lijkt.
150 slagen per minuut vind ik zelf een fijn tempo, en dit rijd ik ook ongeveer op langere (70+) stukken en tussen intervalletjes om bij te komen.
Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.
Fietsen met die hartslagen ervaar ik als slaapverwekkend en ook een beetje vernederend, omdat het echt heel langzaam gaat.
Maar ik merk ook dat ik na een uur (of meer) op zo een rustig tempo ook veel meer moeite heb om harder te gaan, bijvoorbeeld met tegenwind. Is dat een bekend fenomeen, of zit ik dan echt veel te langzaam te trainen?
Als ik die waarde van onderste grens van D1 omreken naar je maximale hartslag volgens de site die je linkt, krijg ik dat je maximale hartslag 185 is. Je zegt juist dat dit je omslagpunt is. Als ik de bovenste waarde van 140 terugreken krijg ik maximale hartslag van 200. Als ik die 200 gebruik om daarmee onderste grens D1 te berekenen krijg ik 130, wat nog hoger is dan wat jij eerder berekent vanuit je omslagpunt. Volgens mij klopt er iets niet. Wat is je maximale hartslag?vermeulen schreef: Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.
Waarschijnlijk bedoel je niet zozeer dat je moeite hebt om harder te fietsen, maar om een hoge hartslag te halen. Dit komt doordat je meer afkoelt met tegenwind en als je langzamer rijdt koel je nog meer af. Het halen van hoge hartslagen lukt alleen met een opgewarmt lichaam. Dus dit is een bekand verschijnsel.vermeulen schreef:Maar ik merk ook dat ik na een uur (of meer) op zo een rustig tempo ook veel meer moeite heb om harder te gaan, bijvoorbeeld met tegenwind. Is dat een bekend fenomeen, of zit ik dan echt veel te langzaam te trainen?
Het is even wennen, maar als je ervaart dat je er echt serieus harder van gaat rijden als het er op aankomt, dan raak je vanzelf gemotiveerd. Het gewoon echt een kwestie van met de rem op rijden. En als je vijf of zes uur in D1 rijdt, kan ik je garanderen dat je daarna slaapt als een os.NuitKor schreef:Alan deelt die zone 2 van Coggan op in 2 zones. Dus rustige duur en stevige duur. Beide is dus in de duurzone. hf 130 voelt inderdaad heel anders dan hf155. Het is in het begin inderdaad even wennen om op hf 130 te fietsen, terwijl je normaal 150 gewend bent. Je zult thuiskomen met het idee dat je eigenlijk niets hebt gedaan, maar dat is niet erg. Ik kan trouwens na 4-5u in de rustige duurzone behoorlijk moe thuiskomen , maar dit is een andere vermoeidheid dan als je steeds te hard fietst.
Ik fiets nu trouwens zonder moeite met hf 130 even snel/langzaam als voorheen met hf 145.
Succes!
Idd een rekenfout, maximum hartslag is ongeveer 200, dus ondergrens D1 zou dan 130 zijn ipv 120.koekiesbakker schreef:Als ik die waarde van onderste grens van D1 omreken naar je maximale hartslag volgens de site die je linkt, krijg ik dat je maximale hartslag 185 is. Je zegt juist dat dit je omslagpunt is. Als ik de bovenste waarde van 140 terugreken krijg ik maximale hartslag van 200. Als ik die 200 gebruik om daarmee onderste grens D1 te berekenen krijg ik 130, wat nog hoger is dan wat jij eerder berekent vanuit je omslagpunt. Volgens mij klopt er iets niet. Wat is je maximale hartslag?vermeulen schreef: Echter lees ik ook op veel sites dat de zone voor duurvermogen nog lager ligt,
bijvoorbeeld hier (http://www.allesoverwielrennen.nl/train ... ingszones/)
waar D1 bij mij tussen de 120 en 140 zou liggen.
[Off Topic - misschien iets voor een mod deze thread een beetje op te schonen?]
Dus dat "inkakken" komt gewoon door afkoeling?Waarschijnlijk bedoel je niet zozeer dat je moeite hebt om harder te fietsen, maar om een hoge hartslag te halen. Dit komt doordat je meer afkoelt met tegenwind en als je langzamer rijdt koel je nog meer af. Het halen van hoge hartslagen lukt alleen met een opgewarmt lichaam. Dus dit is een bekand verschijnsel.
+1, niets zo verschrikkelijk als door brugklassers er af gefietst te wordenHerman_N schreef:Trainen op lage hartslag is alleen voor de mentaal ijzersterken weggelegd.