Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
sibon
- Forum-lid
- Berichten: 438
- Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16
sibon
01 aug 2010 12:41
ponsteen schreef:Wel een verademing, de titel van dit topic. Voor mij is een goede klimmer iemand die aan het begin van een klim precies weet welk gelijkmatig tempo / vermogen hij aan kan voor de hele klim, of deze nu een kwartier of twee uur duurt. Hoe snel je daarbij bent, is niet zo belangrijk. De truc is om precies te weten hoe hard je kan trappen zonder jezelf teveel pijn te doen.
... zonder jezelf teveel pijn te doen... Weet je zeker dat je het over klimmen hebt. Klimmen is voor mij tot boven aan toe pijn lijden
Maar idd wel de kunst om dat in 1 tempo te doen tot bovenaan.
-
ponsteen
- Forum-lid
- Berichten: 2924
- Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21
ponsteen
01 aug 2010 13:11
Ik bedoel maar: als je twee uur moet klimmen, dan "kies" je een pijnlevel die je twee uur kan volhouden. Bij korte klimmen is die pijngrens natuurlijk hoger. Op echte bergen heeft het weinig zin om te rammen boven je omslagpunt, maar op zo'n Stockeu natuurlijk wel.
-
Theo V
- Forum-lid HC
- Berichten: 5910
- Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
- Locatie: In de kop van ....
Theo V
01 aug 2010 14:20
Mijn insteek is om LBL gewoon uit te rijden.
Of ik er 12 of 15 uur over doe interesseert mij niet, het gaat mij om het fietsplezier.
Ik ben van plan om deze week nog twee duurritten te doen van 150 km en volgende week wat korte avondritjes om de benen soepel te houden.
En voor de goede orde; ik ben de Stockeu opgereden met 30x21 maar moest al snel naar de 25.
Waarschijnlijk was het precies na die steile stukken dat ik helemaal stuk zat.
Alle andere heuvels heb ik wel voor 90% met de 39 opgereden.
Ennuh, best wel lekker die steuntjes in de rug.
-
jeroenr
- Forum-lid
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17
jeroenr
01 aug 2010 15:32
Theo, wij in de polders zijn de bergen niet altijd gewend
.
Ik heb hem vorig jaar gereden en alhoewel ik geen echte vergelijking heb heb ik het idee dat ik best redelijk een berg op kom. Ik heb LBL met 36x26 als kleinste verzet gereden en kon vaak zelfs de 23 gebruiken achter. Mijn tip is om je op het vlakke niet over de kop te rijden. Rijdt op de vlakke stukken (zeker het stuk naar Bastogne is lang en daar moet je dus sparen) in D2. De eerste beklimmingen heb ik zelfs in D2 gereden en pas later echt het rode is. Stokeu, Redoute en Chambralles zijn niet de gemakkelijkste beklimmingen, maar dat je er nu hebt gefietst helpt wel, want je zult merken dat hoe vaker je zo een beklimming doet hoe makkelijker het gaat. Het helpt ook dat je nu weet hoe ver je nog moet.
Succes Theo, het gaat vast leuk worden en gewoon lekker op de 30 beginnen bij de drie genoemde beklimmingen
.
Cervélo & Cannondale
-
hagi
- Forum-lid
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 12 aug 2009 20:45
hagi
01 aug 2010 15:36
voor bergop vindt ik heb je geen kracht nodig duurtraining en met een lekker klein verzet onhoog we zijn geen profs denk dat de meeste veel te groot trappen.
rij zelf zo aardig bergop maar ben maar 1.70 en 62 kilo zwaar
-
Theo V
- Forum-lid HC
- Berichten: 5910
- Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
- Locatie: In de kop van ....
Theo V
01 aug 2010 16:45
Nu nog een klein vraagje, zijn de heuvels dan zo verschillend tussen Limburg en de Ardennen?
Ik heb in limburg eigenlijk geen slecht moment gekend, het was wel zwaar maar het liep lekker.
Voor mijn gevoel zijn de heuvels in de Ardennen wel langer maar 'lopen' ze hetzelfde als in Limburg.
En toch vond ik het zwaarder als in Limburg.
Heeft dat dan toch te maken met de lengte van de klim?
-
ferry1982
- Forum-lid
- Berichten: 1401
- Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53
ferry1982
01 aug 2010 16:54
is vooral de lengte he. dat heeft in de ardennen meer te maken met klimmen dan in limburg. Daar zijn het plat gezegd korte sprintjes bergop
-
tomkolkman
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
tomkolkman
01 aug 2010 17:24
Gewoon lekker genieten. Redelijk hoge cadans pakken zodat je de benen rond laat draaien.
Deze vakantie aan het begin van de Uglas nog iemand ingehaald die met zijn neus op zijn stuur zat en erg aan het stoempen was terwijl ik er met een lekker licht verzetje voorbij reed.
Als je echt een berg op wilt knallen zul je een verzet moeten kiezen waarop je en snelheid en cadans goed op elkaar afstemt. Je hartslag zal dan zo rond je omslagpunt gaan en dan gewoon jezelf pijn doen. Zo heb ik het ook op de uglas gedaan en ik heb behoorlijk wat van mijn tijd afgehaald.
Een betere klimmer ben je als je VO2 max waarde goed in orde is en je power to weight ratio goed is uitgebalanceerd.
Succes ermee en veel plezier.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
-
jeroenr
- Forum-lid
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17
jeroenr
01 aug 2010 17:46
Theo wat je nog zou kunnen doen is aankomende zaterdag de Sean Kelly Classic rijden. Als je daar de 170km versie neemt dan zitten alle beklimmingen van LBL erin. Ik vond vorig jaar SKC nog wel zwaarder dan LBL op sommige stukken. De beklimmingen zitten daar soms sneller na elkaar en de laatste 20km zijn alleen nog maar bergop (valsplat). Goede voorbereiding.
Cervélo & Cannondale
-
Theo V
- Forum-lid HC
- Berichten: 5910
- Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
- Locatie: In de kop van ....
Theo V
01 aug 2010 18:27
Helaas zijn er andere plannen voor dit weekend, echter ben ik van plan volgend jaar weer op vakantie te gaan richting de Ardennen en dan wil ik de SKC rijden.
-
louise
- Forum-lid
- Berichten: 604
- Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
- Locatie: Rotterdam
-
Contact
louise
01 aug 2010 20:13
Theo V schreef:Nu ben ik benieuwd hoe het zal gaan tijdens LBL, aangezien de zwaarte in de laatste kilometers zit en dat het gebied is waar ik vorige week was.
Ja, leuk, de Redoute met al 200 km in je benen! (;
Voor mij zijn dat soort klimmetjes ook zo'n beetje op de grens van wat ik kan (sterven met 30/25, zeg maar) maar mijn ervaring is wel dat het tijdens zo'n groot evenement makkelijker gaat dan bij 'zomaar' trainen. De kick van zo'n dag en mensen om je heen zien die wél moeten afstappen e.d., dat geeft moraal. Dan kan ik echt meer dan op zomaar een dag.
Louise
-
bottecchia
- Forum-lid
- Berichten: 3988
- Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38
bottecchia
01 aug 2010 21:59
Ha Theo, leuk dat je LBL gaat rijden man. Sowieso natuurlijk lekker gaan genieten maar dat doe je wel.
Ik denk dat je op dezelfde manier met je triple om gaat zoals ik dat heb gedaan. Alles op de 39 rijden en pas als het eigenlijk niet meer loopt terug naar het noodijzer. Een 27 steken kan dat probleem deels oplossen omdat je gewoon iets kleiner kunt schakelen maar belangrijker is denk ik om ook gewoon eerder lichter te schakelen.
Kijk, zo'n Stockeu is voor bijna iedereen harken met een maximale hartslag. Maar op andere heuvels waar je nu met de 39 omhoog gaat kun je natuurlijk ook gewoon de 30 steken. Rij je wat lichter omhoog en je kunt makkelijk wat bijsturen door achter te schakelen (lichter of zwaarder). Als je de 39 pakt is er waarschijnlijk minder om bij te sturen. Je kiest dan bijvoorbeeld 39-25, dat is soms aan de zware kant maar je hebt geen zin om dan alsnog naar 30 te schakelen met als gevolg dat je te zwaar doortrapt.
Dan nog even specifiek over LBL. Ik ken het parcours van deze versie niet maar ga er maar van uit dat er naast de genoemde beklimmingen ook veel vals plat in zit. Van die stukken waar je misschien de neiging hebt om even op de pedalen te staan want je ziet de 'top' al liggen. Nou, schakel maar gewoon lekker terug want dat soort stukken kan je slopen nog voor je een echte helling hebt gezien.