Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Met welke spatborden ga jij de herfst in?

feddesman
Forum-lid
Berichten: 993
Lid geworden op: 25 mei 2011 10:56

feddesman 29 sep 2015 21:20

Nou idd,beetje regen is niet erg maar door en door nat is echt geen pretje.
Iemand nog goede spatborden die wel doorlopen na je remhoeven?En niet hoeft te schroeven op het frame ivm Carbon frame
Specialized Diverge Axs

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 29 sep 2015 21:47

Geen doorlopende spatborden maar wel nieuwe SKS Raceblades XL waar ik niks mee doe. Uitgepakt, "in elkaar gezet", maar nooit gebruikt.

( Edit 1-10 : verkocht )
Laatst gewijzigd door bkrmn op 01 okt 2015 22:44, 3 keer totaal gewijzigd.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 29 sep 2015 22:14

Heb de SKS Raceblades XL. Ding heeft vele voordelen, maar zeker ook zijn beperkingen.

1. Voorspatbord kan er voor zorgen dat je met je schoen het voorwiel gaat raken. (Ja eigenlijk het spatbord maar voor de duidelijkheid even zo.)
2. Spatborden zorgen voor krassen wanneer je gedurende langere tijd fietst in slecht weer. (Ik gebruik enkel het achter spatbord in de meeste gevallen. Ik heb strookjes slijtvaste tape op de contactpunten geplakt.)
3. Achterspatbord wil nog wel eens verschuiven, waardoor hij na een klinker straat met bocht zomaar kan aanlopen. Met tie wraps zal dit minder zijn dan met de rubberen bandje voor snelle montage, maar zeker iets om rekening mee te houden. Heeft mij eens een achterband gekost omdat 5 uur trainen met aanlopend spatbord niet is opgevallen doordat ik muziek in had.

Wil je de spatborden de hele winter erop laten dan zou ik een versie met bevestiging op de snelspanner adviseren. Die spatborden zijn uit ervaring minder gevoelig voor bewegen.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 29 sep 2015 23:36

SKS Bluemels. Zolang de temperaturen redelijk zijn, vind ik zonder spatborden rijden niet zo'n ramp (al wennen soppende voeten nooit). Nu het richting herfst gaat, liever fatsoenlijke spatborden. Zo'n achterwerk-redder heeft mij nog nooit kunnen bekoren, zo'n ding is wat mij betreft een briljant idee dat niet werkt. Spatborden die je aan je zadelpen bevestigt, etc., zijn het voor mij ook niet.
Bluemels vragen wel om oogjes op het frame om te bevestigen (heb je zo iets niet: n+1 :mrgreen: ).

edgar1976
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 okt 2013 15:02

edgar1976 30 sep 2015 15:10

Ik heb deze spatborden gebruikt op mijn vorige fiets. Fijne dingen maar Zoals Gerboon al aangeeft met beperkingen. Er komt makkelijk vuil tussen tussen de bevestiging op het frame en het frame zelf. Gevolg hiervan was bij mij dat de lak beschadigde. Misschien dat het helpt om eerst iets van een stukje tape of zo op je frame te plakken maar dat zou ik zo niet durven zeggen.
Als je het koud krijgt op de fiets moet je harder fietsen

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 30 sep 2015 20:26

Ik rij met de bleumels, zit stevig vast maar je moet er wel de nokjes voor hebben.

Afbeelding

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1756
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 30 sep 2015 21:21

Voor mij MTB heb ik al van de "mooie" SKS flappers. Ziet er niet uit, lachers op de hand, maar daar maling aan. (andere discussie)

Sinds afgelopen weekend in het bezit van een Cannondale CAADX met schijfremmen en ben op zich wel gecharmeerd van de SKS Raceblade XL.
Kunnen er vrij snel op en af en zitten mooi dicht over de band heen.
Maar heeft iemand ervaringen met de bevestiging op de voorvork, want daar loopt de leiding van de schijfrem.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

i-mac

i-mac 30 sep 2015 22:38

Op mijn winterfiets staan er Crud Roadracer II (daar blijven ze ook gans het jaar op). En daar ben ik na 3 jaar nog steeds tevreden mee.

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 01 okt 2015 10:04

+1 Ga ze binnenkort maar weer eens monteren...

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 01 okt 2015 11:20

DvanW schreef:Ik rij met de bleumels, zit stevig vast maar je moet er wel de nokjes voor hebben.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/30 ... e8674a.jpg
Die dingen heb ik ook, wel iets breder, en zijn erg goed. Nattigheid van de banden heb je geen last meer van :)

Lijkt het nou zo of heb je het achterspatbord slecht gemonteerd. Niet overal dezelfde afstand tot de band. Deze spatboden zijn namelijk zeer goed uit te lijnen.

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 01 okt 2015 14:23

Heb bewust wat afstand gehouden aan de achterkant maar zou iets dichter kunnen. Helaas is het niet egaal te krijgen door de beperkte ruimte die het frame bied.

Gebruikersavatar
Twiks
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 06 jan 2012 14:37

Gebruikersavatar Twiks 13 dec 2015 19:34

Ik ben ook opzoek naar goede spatborden, alleen heb het nadeel dat beide fietsen geen remhoeven hebben (cross fiets met velg remmen) en schijfremmen. De SKS raceblades zouden dan goed kunnen, alleen deze lopen niet ver door. Is er nog een andere optie die niet bij de remhoeven vast moet worden gemaakt, ook geen oogjes op het frame nodig heeft, maar wel ver doorloopt (namelijk ruimte genoeg door geen rembrugjes te hebben) ?

Plaats reactie