Met welke verlichting de winter in?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 okt 2006 22:15
ik heb al 6 jaar een mirage set en ben daar gelukkig mee.Ik moet ook over een donker stuk(kanaaldijk) en kan daar mijn licht goed gebruiken.soms moet ik uiwijken voor overstekende konijnen of putten(belgische fietspaden zijn niet zo goed in orde)en dan zie ik allen met goede verlichting.Heb ook gereden onder temperaturen van -10 en ze hield het nog altijd uit.dus voor mij is de enige deftige verlichting de mirage set.een van de weinige lichten waar je genoeg mee ziet en de batterij gaat enkele uren mee voordat je ze moet opladen.
superbiker
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 11 jun 2006 10:35
Aangezien ik ook 's avonds fiets heb ik een koplampje gekocht, ook van Sigma, maar met 2,4w op 5 oplaadbare batterijen, maar dat werkt dus niet voor mij(net te weinig licht en net te snel leeg) en wil ik ook zo'n geroemd setje Sigma Mirage kopen. Ze worden aangeboden met de lood accu voor minder en de Nicad batterij voor wat duurder. Wat zijn jullie accu's? Ook zie ik de setjes met alleen de 5w lamp en die met 5 en 10w lampen. Volstaat in het pikkedonker langs kanaaldijken de 5w versie om toch een meter of 20 voor je uit te zien of is dan toch de 10w nodig? (ook maar 1 uur 15 min maximaal?)
groet,
Gerrit-Jan
groet,
Gerrit-Jan
He, warme bakker, zeker gaan voor de set waarin de 5W en 10W gecombineerd zijn. Op een pikdonker stuk is 5W voldoende, maar op plaatsen waar je "last" hebt van vals licht (tegenliggers, wisselend verlicht fietspad etc.) komt de 10W zeker van pas. Ik heb zelf een set met lood-accu. Die gaat met 5W ruim 3 uur mee. In een eerdere post in dit topic heb ik echter al een reeks nadelen over deze lood-accu's opgesomd. Wellicht zou een nipack een betere oplossing zijn. Houd wel even in de gaten dat je de Nipack ergens moet kunnen bevestigen want zover ik weet kan deze niet in de bidonhouder worden geplaatst.
succes in het donker!
succes in het donker!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik kwam de volgende test tegen van de betere lampjes:
http://www.mtbr.com/spotlight/lightshootout/
Edit: Ik vond de prijzen van die leuke lampjes wel erg veel dus ik heb zelf eens wat bij mekaar gezocht. Het accupack heeft een extreem hoge capaciteit voor maar 85 euro:
http://www.mtbr.com/spotlight/lightshootout/
Edit: Ik vond de prijzen van die leuke lampjes wel erg veel dus ik heb zelf eens wat bij mekaar gezocht. Het accupack heeft een extreem hoge capaciteit voor maar 85 euro:
Ik heb de 5 en de 20 watt sigma.
De 5 watt is meer dan voldoende voor gebruik in het pikdonker op de weg.
Met de 20 watt kan ik moeiteloos in een donker bos s'nachts mountainbiken. Alleen slechts een half uur.
Ik wil de nieuwe accu nog aanschaffen, deze gaat schijnbaar
2 maal zo lang mee als de "bidonhouderaccu".
De 5 watt is meer dan voldoende voor gebruik in het pikdonker op de weg.
Met de 20 watt kan ik moeiteloos in een donker bos s'nachts mountainbiken. Alleen slechts een half uur.
Ik wil de nieuwe accu nog aanschaffen, deze gaat schijnbaar
2 maal zo lang mee als de "bidonhouderaccu".
diessens fietserke
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Zoals ik in het begin van deze topic al aankondigde, zou ik laten weten hoe lang m'n nieuwe letverlichting functioneert op een setje van vier penlites. Op 3 september aangeschaft, en nu, bijna twee maanden verder, en ongeveer 30 uur gebruik, werkt de lamp nog steeds. Hulde! Nog steeds een heel behoorlijke lichtbundel, waarmee ik op echt donkere wegen nog voldoende kan zien. Cateye HL-300 dus.
Quote: Origineel geplaatst door Trudie op 10 Oktober 2006
Ik heb de Comet IV.
Hij zit niet op mijn stuur vast maar aan mijn vork, werd nl. bij mijn fiets geleverd. Ik weet dus ook niet wat ie kost.
Ik ben er erg tevreden over. Ik fiets over onverlichte stukken en hij verlicht genoeg, voor zover een fietslamp voldoende licht kan geven.
Wat ik niet begrijp, is het nut van knipperende fietslampen. Alsof je dan beter gezien wordt!?
Volgens mij is het nog verboden ook.
@ Dart: voor jou even bovenaan gezet
Ik heb de Comet IV.
Hij zit niet op mijn stuur vast maar aan mijn vork, werd nl. bij mijn fiets geleverd. Ik weet dus ook niet wat ie kost.
Ik ben er erg tevreden over. Ik fiets over onverlichte stukken en hij verlicht genoeg, voor zover een fietslamp voldoende licht kan geven.
Wat ik niet begrijp, is het nut van knipperende fietslampen. Alsof je dan beter gezien wordt!?
Volgens mij is het nog verboden ook.
@ Dart: voor jou even bovenaan gezet
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Inmiddels heb ik de batterijen van mijn inmiddels niet helemaal nieuwe cateye hl300 moeten vervangen door nieuwe. Halverwege een tochtje door het donker vond ik dat mijn lichtbundel toch wel wat onduidelijk aan het worden was. De lamp functioneerde nog prima als een middel om zichtbaar te zijn voor tegemoetkomend verkeer, maar niet meer voldoende om zelf de weg goed te zien. Met vier nieuwe penlites, die binnen een minuut te vervangen zijn, ook in het donker, had ik weer volop licht. Met een wat mistige avond vind ik dit soort lampen ook wel stoer, je krijgt dan een echte lichtbundel. Dan denk ik wel eens; "Fijn dat ik in de omstandigheden verkeer dat ik dit kan kopen". Je zal maar 100 jaar geleden geboren zijn. Of 2000 kilometer zuidelijker!
Even weer on topic......
Ik heb onlangs een setje Knog 'Bullfrog' led verlichting gekocht. Hiermee ben je erg goed zichtbaar mits goed geplaatst. Binnen 20 seconden heb je (door het innovatieve design) beide gemonteerd op stuur en zadelpen . Nog sneller haal je ze er af om bv. op een ander fiets te zetten.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
En we zijn weer on-topic... (hoewel de stroomschema discussie erg interessant wordt).
Ik heb een maand geleden bij de Aldi een setje gekocht: voor- en achterlamp samen voor 6 of 7 euri (inclusief 4AA en 2AAA batterijen).
De achterlamp met drie rode leds geeft een heel erg helder licht. De reflectoren werken goed en stralen naar opzij en naar achteren uit. Uitstekende lamp! En er zit ook nog eens een reflector ingebouwd (ca. 4 x 5 cm).
De halogeen voorlamp met 4 AA batterijen geeft een ontzettend goede verlichting (volgens opgave 10 Lux) op de weg en ook iets naast de weg, in de berm. De alkaline batterijen van de koplamp waren echter na een week ongeveer leeg. Ik heb er nu 2100 mAh NiMH batterijen ingedaan. Die geven na ongeveer 2,5 uur de geest. Dat betekent nu nog om de dag opladen, en over een tijdje elke dag opladen.
Daar heb ik geen zin an, dus ik zal iets anders moeten zoeken.
Van Trelock zag ik de aankondiging op de Fiets Nieuwssite, de LS 925. Die geeft 8 Lux. De LS 930 geeft 15 Lux, volgens de site van trelock. Weet iemand waar die lampen te koop zijn?
Mijn wens gaat uit naar een dergelijke Trelock of eventueel een ander merk led-koplamp die in elk geval 8 uur meegaat.
Wie weet uit ervaring welke goed is?
Kort geleden zag ik een Comet IV Led lamp bij mijn FM, maar bij het testen in het donker die gaf niet zo'n hele goede verlichting op de weg.
Wie helpt mij en velen met mij, uit het donker/uit de brand?
Wie heeft ervaring met de Sigma ellipsoide? Die heeft een losse lader erbij geleverd. Hoe lang blijft die branden? Hoe is de lichtopbrengst?
Ik heb een maand geleden bij de Aldi een setje gekocht: voor- en achterlamp samen voor 6 of 7 euri (inclusief 4AA en 2AAA batterijen).
De achterlamp met drie rode leds geeft een heel erg helder licht. De reflectoren werken goed en stralen naar opzij en naar achteren uit. Uitstekende lamp! En er zit ook nog eens een reflector ingebouwd (ca. 4 x 5 cm).
De halogeen voorlamp met 4 AA batterijen geeft een ontzettend goede verlichting (volgens opgave 10 Lux) op de weg en ook iets naast de weg, in de berm. De alkaline batterijen van de koplamp waren echter na een week ongeveer leeg. Ik heb er nu 2100 mAh NiMH batterijen ingedaan. Die geven na ongeveer 2,5 uur de geest. Dat betekent nu nog om de dag opladen, en over een tijdje elke dag opladen.
Daar heb ik geen zin an, dus ik zal iets anders moeten zoeken.
Van Trelock zag ik de aankondiging op de Fiets Nieuwssite, de LS 925. Die geeft 8 Lux. De LS 930 geeft 15 Lux, volgens de site van trelock. Weet iemand waar die lampen te koop zijn?
Mijn wens gaat uit naar een dergelijke Trelock of eventueel een ander merk led-koplamp die in elk geval 8 uur meegaat.
Wie weet uit ervaring welke goed is?
Kort geleden zag ik een Comet IV Led lamp bij mijn FM, maar bij het testen in het donker die gaf niet zo'n hele goede verlichting op de weg.
Wie helpt mij en velen met mij, uit het donker/uit de brand?
Wie heeft ervaring met de Sigma ellipsoide? Die heeft een losse lader erbij geleverd. Hoe lang blijft die branden? Hoe is de lichtopbrengst?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je moet je volgens mij 1e afvragen hoeveel licht je nodig hebt (wil je alleen gezien worden, of is met wat moeite de weg zien goed of wil je fietsen alsof het dag is), dan moet je je afvragen hoeveel geld je uit wilt geven.
Als je zelf een Li-Ion accu bouwt en die in een kleine gereedschapsbidon stopt heb al vele malen langer licht dan met die paar AA'tjes. Met 5 mm ledjes (met een lichtopbrengst van 18k Ca) moet je er wel heel veel hebben voordat je evenveel licht hebt als een halogeen lampje van een paar watt.
Als je zelf een Li-Ion accu bouwt en die in een kleine gereedschapsbidon stopt heb al vele malen langer licht dan met die paar AA'tjes. Met 5 mm ledjes (met een lichtopbrengst van 18k Ca) moet je er wel heel veel hebben voordat je evenveel licht hebt als een halogeen lampje van een paar watt.