Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies gevraagd wielset zware rijder

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 05 mar 2016 23:16

EdBo schreef:Heb ook handgespaakte wielen besteld. Met garantie op spaakbreuk in eerste 2 jaar (breuk = € 100 retour).
Het zijn DT Swiss RR440 velgen (achter de assymetrische variant) met DT 240s naven en DT Swiss Competition spaken (voor 20, achter 28). Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen t.o.v. mijn huidige "budget" Bontrager wielset onder mijn Domane.
Zal vast prima rijden, ook/helemaal vergeleken met je budget bontragers,, want die Frieke's zijn geen "budget" wielen meer : effe geklikt en frieke-site gaat hard richting/over de 700 .....

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 06 mar 2016 06:39

Ik heb vergelijkbare wielen alleen dan een budget variant. Met de dt 585 velg (iets zwaarder maar nog stijveren en sterker), sapim sprint en de dt350 ipv 240. Vooral dat laatste scheelt veel in de prijs en ze bevallen erg goed. Bouwer is maatwielen.nl. Ben ik ook tevreden over!
o'7o

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39571
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 mar 2016 09:25

Frieke is sowiso duur en er zijn best wel goedkopere alternatieven voor de 240 naaf.
Less is bore

Gebruikersavatar
EdBo
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 mar 2016 21:12

Gebruikersavatar EdBo 06 mar 2016 20:30

daniel1975 schreef:Frieke is sowiso duur en er zijn best wel goedkopere alternatieven voor de 240 naaf.
Ongetwijfeld. Als ik overigens de gemiddelde prijzen van de onderdelen bekijk en dat bij elkaar op tel en dan zie wat ik er voor betaal, valt het handgespaakt zijn van de wielset me nog reuze mee. En de breukgarantie zegt me dan ook veel over de kwaliteit van het spaken van de wielen en het "advies op maat". Zelf bouw ik van de onderdelen niet zo snel zo een set in ieder geval........

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 06 mar 2016 20:46

@edbo je kunt vast ergens wat goedkoper uit zijn maar dat zal nooit heel veel goedkoper zijn. Natuurlijk is het altijd mogelijk om met goedkoper materiaal een goedkopere set samen te stellen. Je hebt een mooie wielset met top naven en goede service. De bouwer mag daar toch wat aan verdienen? De aankoop doet hooguit even pijn maar van die wielen zul je nog lang genieten!
o'7o

orangex
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2012 11:03

orangex 07 mar 2016 12:26

Hier ook een beetje hetzelfde idee. Relatief zware rijder, nu wel 94kg en de bedoeling om nog onder de 90 te komen. Maar heb in het verleden ook best wat spaken gebroken vanwege gewicht + systeemwieltjes die dan toch wel snel de spanning verliezen. 4,5jr geleden een fiets gekocht bij Rose, nog even los van problemen met frames, maar had vrij snel in het begin al problemen met brekende spaken. Waren ook aero spaken. Uiteindelijk de wielen opnieuw laten spaken door Rose zelf met dikere spaken en eigenlijk best lang plezier van gehad totdat er een klein slagje inkwam (achter) en laten maken door de fietsenmaker waarna mijn velg gebarsten is op 3 plekken.

Heb toen gekeken naar de R32 van DT Swiss maar totaal niet leverbaar op het moment. durf ook gewoon niet een wielsetje te kopen van 150, ik vertrouw het gewoon niet met mijn gewicht en kracht die erop komt. Zijn gasten bij ons in de groep van 70-80 kg die dan op dezelfde setjes rijden zondr problemen, maar dat vind ik dan nogal logisch :P

Contact gehad ook met handgespaakt, en gaf aan dat hogere velg iig slim is en 32 spaken achter toch wel een must. Die andere velgsetjes die je bij mantel bijv in de aanbieding ziet tot 200 eu hebben soms zelfs 16/20 spaken. Lijkt mij gewoon erg weinig.

Maar bij handgespaakt zou ik al snel richting de 600 gaan, opzich wel mooie set. Maar ik ga het waarschijnlijk laten doen door Andy Los, Andless Cycling. Dit ook gezien de levertijd, ik zie net in de mail 10 dagen :) en de kosten. Had op het forum hier ergens, goed was 2010, ook gelezen dat dat iemand is die zijn vak verstaat en blijkbaar al 30jaar dat soort werk doet.

Worden dan DT Swiss 350 naven, bijna gelijk aan de 240 maar iets zwaarder, wel goedkoper dus. En met de RR511 velg die ook tot 130kg moet kunnen. en dan 28/32 gespaakt voor net onder de 500 euro.

Maar het lijkt me dat zowel handgespaakt als frieke maar ook andless prima kwaliteit levert.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 07 mar 2016 12:30

orangex schreef:
Maar het lijkt me dat zowel handgespaakt als frieke maar ook andless prima kwaliteit levert.
Al bij Zoran geinformeerd?
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

orangex
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 mei 2012 11:03

orangex 07 mar 2016 12:56

Supergrover schreef:
orangex schreef:
Maar het lijkt me dat zowel handgespaakt als frieke maar ook andless prima kwaliteit levert.
Al bij Zoran geinformeerd?
Heb die site wel voorbij zien komen via google, maar scheelt 10 euro op de set. Dan wel de Son 42mm velg ipv RR511. Had die velg bij handgespaakt ook gezien, maar het remvlak is zwart en slijt naar zilver iets wat ik persoonlijk minder vind. Ik heb dan liever gelijk zilver omdat dat mogelijk niet mooi slijt. Mavic heeft volgens mij ook zwarte remvlakken op hun Ellipse, maar met 20/20 spaken, nope. Maar 10 euro verschil is niet gigantisch :)

Mogelijk doet dit niets af aan de kwaliteit hoor, ik heb die naam idd ook wel paar x voorbij zien komen. Het is misschien ook een klein beetje regio gebonden voor de keuze waar je heengaat. Gelukkig zitten ze redelijk verspreid :) Ik vind het zelf wel belangrijk om in zo'n geval ook een keer persoonlijk contact te hebben of om langs te gaan. Dan is Vlaardingen een stuk dichterbij voor mij.

Gebruikersavatar
EdBo
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 mar 2016 21:12

Gebruikersavatar EdBo 07 mar 2016 16:26

Ik heb 28 spaaks achter besteld en als ik de DT Swiss aero spaken zou nemen, adviseerde hij over te stappen naar 32 spaken. Dat kost dan ruim € 100 meer voor nauwelijks toegevoegde waarde (behoudens dat het er wellicht wat sjieker uit ziet ;) , maar dat is dan ook het enige).
Ik heb nu 24 platte spaken achterin liggen, dat is dus feitelijk een heel stuk te weinig........

Rouge baste
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2015 15:13

Rouge baste 08 mar 2016 08:42

Ik heb afgelopen zaterdag de eerste rit van 115 km gemaakt met mijn nieuwe wielen. Ben er erg tevreden over! Toename in comfort door de bredere banden. Ze voelen erg stijf.
Door het slechte/koude weer en de natte ondergrond zijn de remvlakken ook gelijk behoorlijk kaal gesleten maar dit wist ik van tevoren en vind ik ook niet heel erg.
Mijn wielen heb zowel voor als achter 32 Sapim Race spaken .

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 08 mar 2016 08:45

Rouge baste schreef:Ik heb afgelopen zaterdag de eerste rit van 115 km gemaakt met mijn nieuwe wielen. Ben er erg tevreden over! .
Mooi zo! Ook remblokjes met te weinig speling opgelost?

Rouge baste
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2015 15:13

Rouge baste 08 mar 2016 12:40

ted038 schreef:
Rouge baste schreef:Ik heb afgelopen zaterdag de eerste rit van 115 km gemaakt met mijn nieuwe wielen. Ben er erg tevreden over! .
Mooi zo! Ook remblokjes met te weinig speling opgelost?
Opgelost niet maar heb er niet al teveel problemen van ondervonden, alleen bleef er wel veel rommel en zand hangen rondom de remmen.

Plaats reactie