Pagina 3 van 3
Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 25 jan 2016 16:18
door Ernie C.
Hij wil eigenlijk een Speedmax maar twijfelt vanwege de levertijd (omdat hij al eerder wil beginnen met de tijdritten?).
Dan is vragen naar een logisch alternatief toch prima. Dit staat imho toch mijlenver verwijderd van "Ik heb 9000 euro te besteden, welke zouden jullie kopen".
Buiten deze vraag om is het sowieso een interessante discussie hoeveel een bepaald frame nu werkelijk toevoegt, hoeveel verschil maken de wielen en banden en hoe belangrijk is het om je goed op de fiets te laten zetten.
Ik sprak laatst iemand binnen het profwielrennen en die zij dat het het meeste loont om met een vermogensmeter op de baan te gaan trainen. Steeds de afstelling/zithouding een beetje aanpassen en op het zelfde vermogen rondfietsen en zien wat het met je snelheid doet. Dat kost natuurlijk ook geld.
Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 25 jan 2016 16:47
door MarkVeenstra
Zomaar wat leesvoer (in het kader dat er weinig info te vinden zou zijn over wat goed is...):
http://3athlon.be/shaving-seconds-tegen-welke-prijs/
http://www.aeroweenie.com/data.html
http://www.slowtwitch.com/mainheadings/ ... kefit.html
Zijn dan wel van triathlon sites, omdat ik mij daar georienteerd had. Maar concepten van aerodynamica en vermogen leveren zijn hetzelfde. Qua positie kan je bedenken dat je voor 6-22km best een stuk comfort mag inleveren ten behove van aerodynamischere houding (tov een triathleet die 180km wil rijden in zijn snelle houding). Weliswaar moet je vermogen kunnen blijven trappen.
Als je 1 en ander echt goed wilt aanpakken kan je bij deze jongens terecht:
http://robic.nl/bikefitting/
En met dit budget en doel, zou ik niet voor bidonhouders of waterreservoirs gaan. Wel voor een mooi, plat snel frame maar dat hoeft echt niet van het duurste merk te zijn. Dan kan je beter je budgetruimte steken in goede positie realiseren op je uiteindelijke aankoop. Op electronisch schakelen (snel, bijna feilloos en idd extra shiftbuttons te plaatsen bij de remgrepen indien gewenst), en vermogensmeters in je cranks (gewicht is niet zo'n issue bij korte tijdritten, mocht dat wel zijn dan kies je voor vermogensmeters in de pedalen zodat je voor een raceday kan wisselen naar lichte normale pedalen.., zou echter niet mijn advies zijn).
En qua banden.., tsja, zoek de wetenschap op voor resultaten op snelheid en train op je conti's van 25mm. En argumenten als "Dat verschil is er gewoon, ongeacht wat een hoop mensen roepen." zijn natuurlijk lachwekkend zonder verdere onderbouwing. Persoonlijk geen ervaring met tubes of tubeless rijden. maar er is genoeg over geschreven en ook genoeg onderzoek naar rolweerstanden gedaan.
Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 25 jan 2016 23:31
door lawnmower
"dat verschil is er gewoon" is geen argument maar een stelling. Net zo als dat tubeless rijden niet hetzelfde is als op tubes rijden, ook niet qua feel. Jij kunt het belachelijk vinden, ik geef alleen maar aan dat op tubes rijden wel degelijk anders is dan clinchers rijden. Als jij dat naar het land der fabelen wil verwijzen zonder ook maar een meter op tubes gereden te hebben noem ik dat toch ook niet lachwekkend. Hoogstens kortzichtig.
Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 26 jan 2016 01:30
door TurboMcKwek
Ik vond de reacties ook wat minder (inhoudelijk - en van een hoop dingen juist méér...-) worden, dus heb mijn oorspronkelijke berichten verwijderd (want de topic zelf kon ik niet verwijderen, omdat er immers reeds reacties waren geplaatst). Jammer dat het zo moet! Bedankt voor de mensen die een positieve bijdrage hebben geleverd!
Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 26 jan 2016 08:29
door MarkVeenstra
lawnmower schreef:"dat verschil is er gewoon" is geen argument maar een stelling. Net zo als dat tubeless rijden niet hetzelfde is als op tubes rijden, ook niet qua feel. Jij kunt het belachelijk vinden, ik geef alleen maar aan dat op tubes rijden wel degelijk anders is dan clinchers rijden. Als jij dat naar het land der fabelen wil verwijzen zonder ook maar een meter op tubes gereden te hebben noem ik dat toch ook niet lachwekkend. Hoogstens kortzichtig.
excuus, maar ik las het als advies aangezien ervoor staat "tubes op zeker", gevolgd door "het verschil is er gewoon".
Even een gedachte gang. als iemand vraagt: "moet ik links of rechts?" en het antwoord is "links, want dat is gewoon zo ookal zeggen anderen dat je rechts moet". Dan is het advies links, maar de reden voor het advies staat er niet. Dan kan je dat af doen met dat het een stellingname is, akkoord, maar dan nog maakt het je advies niet sterker. Ok, hier ligt de verantwoordelijkheid bij de ontvanger van het bericht om het advies op waarde te interpreteren.
En ik verwijs niks naar het land der fabelen. volgens mij geef ik juist aan dat bandenkeuze iets is wat ontzettend rationeel te beslissen is, voor wat betreft rolweerstand en grip. En dat dat ook meer dan genoeg onderzocht is. Daarbij geef ik aan dat ik daar zelf juist niets over kan adviseren, omdat ik daar zelf nooit ingedoken ben (onderzoekend), als dat ik ook de persoonlijke ervaring ontbeer. Volgens mij is dat juist heel transparant.
@ TurboMcKwek, succes met je keuzes en realisatie!
Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 26 jan 2016 08:31
door daniel1975
TurboMcKwek schreef:Ik vond de reacties ook wat minder (inhoudelijk - en van een hoop dingen juist méér...-) worden, dus heb mijn oorspronkelijke berichten verwijderd (want de topic zelf kon ik niet verwijderen, omdat er immers reeds reacties waren geplaatst). Jammer dat het zo moet! Bedankt voor de mensen die een positieve bijdrage hebben geleverd!
Als je niet tegen zo'n klein beetje tegengas kunt moet je je niet op internetfora begeven....

Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 26 jan 2016 08:48
door spokes
TurboMcKwek schreef:Ik vond de reacties ook wat minder (inhoudelijk - en van een hoop dingen juist méér...-) worden, dus heb mijn oorspronkelijke berichten verwijderd (want de topic zelf kon ik niet verwijderen, omdat er immers reeds reacties waren geplaatst). Jammer dat het zo moet! Bedankt voor de mensen die een positieve bijdrage hebben geleverd!
Dat vind ik nou jammer. In principe is er niets mis met je vraag. Het blijft tenslotte een forum en vragen staat vrij. Dat er soms vragen gesteld worden naar "een bekende weg" en mensen hier op worden gewezen maakt dat een topic soms een wat cynisch karakter krijgt. En dat antwoorden niet altijd serieus zijn. Dat was bij jou in de meeste gevallen niet het geval. Sterker nog waar je eerst vraagt wat zou je doen, ga je prima mee in de adviezen waar je op moet letten. Nu kunnen anderen met vergelijkbare vragen niets meer teruglezen.
Nog even terugkomend op die adviezen tot nu toe.
- voor korte tijdritten, focus op ideale combinatie aerodinamica en maximaal te leveren vermogen. Comfort is minder belangrijk.
- Zoek een frame wat qua geormetrie goed past bij jouw lichaam. Doe dit met hulp van experts die ook meteen andere zaken meenemen.
- vereisten aan de fiets/ afmontafe: Hoog voorwiel 60/ 90 mm, disk achter, vermogensmeter, electrische schakelgroep.
Re: Advies tijdritfiets?
Geplaatst: 26 jan 2016 14:11
door mao
daniel1975 schreef:Dit is echt weer zo'n topic waar ik geen hout van snap. Je hebt zo'n enorm budget, maar wilt van anderen advies wat je hebben moet. Als je zoveel geld voor een fiets uit gaat geven koop je toch iets wat perfect bij je past en niet wat anderen 'goed' vinden.
Daniel, dat is nu weer zo jammer dat jij dat niet snapt.
Juist! als je zo veel uit wilt geven voor een fiets ben je misschien wel geïnteresseerd in andermans mening, inzichten en ervaringen voordat je zo'n aanschaf gaat doen.
Tuurlijk kan je naar de plaatselijke fietsenmaker gaan en daar blind op vertrouwen, maar misschien hoop je op een forum als deze op een goede onderbouwende en onafhankelijke adviezen te krijgen.