Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate CF SL 9.0

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16461
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mei 2016 16:10

kalikula schreef:............................
-Fiets toch een fractie te groot? (Zie thread hierboven over mijn twijfel tussen XL en L)

Mogelijk oplossingen:

-Wennen aan geometrie, doen van oefeningen?
-Een kortere stuurpen nemen om de zit minder gestrekt te maken?
-Toch een L nemen? (ik zit nog binnen 30 dagen retour garantie).

Heb tijdelijk de stuurpen omgedraaid, maar dat vind ik geen gezicht.
..................;;
Kortere stuurpen ga je minder gestrekt zitten.
Je monteert je stuurpen omgekeerd om met je handen hoger te komen en dan zou je een L nemen met een nog kleinere balhoofdbuis?

Als dit (de stuurpen omdraaien) de oplossing is dan heb je de verkeerde fiets gekozen en had je beter een Endurace gekocht.

Kan je ruilen voor een Endurace?
I know myself like no one else
Nothing to defend

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 13 mei 2016 16:22

"Eventueel de stuurpen 1cm korter nemen, de stuurpen normaal draaien en een beetje wennen."

Heeft Canyon kortere stuurpennen, of bedoel je zelf doen?

Ik volhard inderdaad het wennen nog. De fiets is namelijk een genot om op te rijden.

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 13 mei 2016 16:33

Lcsmet schreef:
kalikula schreef:............................
-Fiets toch een fractie te groot? (Zie thread hierboven over mijn twijfel tussen XL en L)

Mogelijk oplossingen:

-Wennen aan geometrie, doen van oefeningen?
-Een kortere stuurpen nemen om de zit minder gestrekt te maken?
-Toch een L nemen? (ik zit nog binnen 30 dagen retour garantie).

Heb tijdelijk de stuurpen omgedraaid, maar dat vind ik geen gezicht.
..................;;
Kortere stuurpen ga je minder gestrekt zitten.
Je monteert je stuurpen omgekeerd om met je handen hoger te komen en dan zou je een L nemen met een nog kleinere balhoofdbuis?

Als dit (de stuurpen omdraaien) de oplossing is dan heb je de verkeerde fiets gekozen en had je beter een Endurace gekocht.

Kan je ruilen voor een Endurace?
Omdraaien stuurpen was als test. Staat nu weer normaal.
Over de maat L was ik hardop aan het nadenken. Bedankt voor het uitsluitsel.
Ja, ik kan ruilen voor Endurace (althans zit nog binnen de 30 dagen retour).
En ik voel mijn nek alleen boven langere afstanden.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16461
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 mei 2016 16:33

kalikula schreef:"Eventueel de stuurpen 1cm korter nemen, de stuurpen normaal draaien en een beetje wennen."

Heeft Canyon kortere stuurpennen, of bedoel je zelf doen?

Ik volhard inderdaad het wennen nog. De fiets is namelijk een genot om op te rijden.
Canyon een mail sturen voor een kortere stuurpen en inderdaad wennen of met pijn blijven rijden.

Maar pijn en genot tegelijkertijd daar bestaat een ander woord voor :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 13 mei 2016 16:46

Lcsmet schreef:
kalikula schreef:"Eventueel de stuurpen 1cm korter nemen, de stuurpen normaal draaien en een beetje wennen."

Heeft Canyon kortere stuurpennen, of bedoel je zelf doen?

Ik volhard inderdaad het wennen nog. De fiets is namelijk een genot om op te rijden.
Canyon een mail sturen voor een kortere stuurpen en inderdaad wennen of met pijn blijven rijden.

Maar pijn en genot tegelijkertijd daar bestaat een ander woord voor :)
:lol:

Bedankt voor ieders, snelle, reacties!
Ik ga het Canyon voorleggen.

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 10 jun 2016 16:02

Zijn we weer.
Dilemma voorgelegd aan Canyon.
Die adviseerde een Endurace, want een verkleining van de stuurpen van de Ultimate met meer dan 1 cm zou de rijeigenschappen van de Ultimate nadelig beïnvloeden.
Ik heb hun advies opgevolgd.

Perfecte service. Woensdag door UPS opgehaald, dinsdag erop UPS voor de deur met de Endurace. Daarvoor hulde aan Canyon :like:
Eerste rij-indruk. Prima fiets (Endurace maat XL). Wel minder spannend en attractief dan de Ultimate, maar dat is het compromis dat je moet sluiten om ook na 60 km fietsen geen last van je nek te krijgen.
Maar dan nu, al vrij rap last van de onderrug en knie :o
Met de Ultimate helemaal geen last van de rug gehad (alleen nek op langere afstanden) en met knieën nog nooit op een racefiets.

Ben nu per rit de zadelhoogte aan het wijzigen om het op te lossen (als hier de oplossing zit trouwens). Zadelpen staat nu laag in het frame, wat mijn inziens niet positief is voor de dempende werking van de VCLS vork. Afstand zadel en stuur nog niets aan veranderd.
Wat zou het kunnen veroorzaken?
Is dit frame dan wel aan de grote kant voor mij (de stack dan althans)? Zoals eerder in deze post te lezen is de bikefitting die ik heb laten doen niet heel waardevol qua meting (pag. 1).

Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 10 jun 2016 16:47

Het was handig geweest om dit advies eerst op het forum te delen.
Naar mijn smaak had je de te lange zit makkelijk aan kunnen passen.
Je problemen los je niet op door je zadelhoogte aan te passen.

Daarom eerst even een kort lesje bikefitting.
1. Je begint met de motor, je benen t.o.v. je zit. Daartoe pas je de zadelhoogte aan en de zadelstand. Uitgangspunt hierbij is een hoek van ca. 135 graden en je knieschijf boven het hart van de pedalen (schoenplaatjes onder de bal van je voet). Als dit goed is blijf je er verder vanaf. Dus niet aanpassen a.g.v. pijntjes in je bovenlichaam.

2. Vervolgens je bovenlichaam in de juiste positie. Hiertoe heb je drie opties m.b.t. lengte:
A. Stuur kantelen
B. Shifters hoger/lager monteren
C. Lengte stuurpen (als 11 cm optimaal is, dan kan 10 of 12 cm ook)

3. Diepte zit:
A. Aantal spacers onder stuurpen
B. Stuurpen omdraaien (dit is een noodgreep)

V.w.b. stack: wat is nu je zithoogte (hart crank-bovenkant zadel parallel aan je zitbuis gemeten)?

Voorstel: doe jij de motor (zadelstand en schoenplaatjes) optimaal, dan helpen wij je verder met de pijntjes.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 13 jun 2016 12:54

loos schreef:Het was handig geweest om dit advies eerst op het forum te delen.
Naar mijn smaak had je de te lange zit makkelijk aan kunnen passen.
Je problemen los je niet op door je zadelhoogte aan te passen.

Daarom eerst even een kort lesje bikefitting.
1. Je begint met de motor, je benen t.o.v. je zit. Daartoe pas je de zadelhoogte aan en de zadelstand. Uitgangspunt hierbij is een hoek van ca. 135 graden en je knieschijf boven het hart van de pedalen (schoenplaatjes onder de bal van je voet). Als dit goed is blijf je er verder vanaf. Dus niet aanpassen a.g.v. pijntjes in je bovenlichaam.

2. Vervolgens je bovenlichaam in de juiste positie. Hiertoe heb je drie opties m.b.t. lengte:
A. Stuur kantelen
B. Shifters hoger/lager monteren
C. Lengte stuurpen (als 11 cm optimaal is, dan kan 10 of 12 cm ook)

3. Diepte zit:
A. Aantal spacers onder stuurpen
B. Stuurpen omdraaien (dit is een noodgreep)

V.w.b. stack: wat is nu je zithoogte (hart crank-bovenkant zadel parallel aan je zitbuis gemeten)?

Voorstel: doe jij de motor (zadelstand en schoenplaatjes) optimaal, dan helpen wij je verder met de pijntjes.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb mij laten leiden door gecombineerd advies van mede forumgebruikers hierboven als ook van Canyon.
Wijzigen van zadelhoogte doe ik nu op de Endurace, niet op de Ultimate.
Ik zal jouw tips gaan toepassen.

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 15 jun 2016 13:46

loos schreef:Het was handig geweest om dit advies eerst op het forum te delen.
Naar mijn smaak had je de te lange zit makkelijk aan kunnen passen.
Je problemen los je niet op door je zadelhoogte aan te passen.

Daarom eerst even een kort lesje bikefitting.
1. Je begint met de motor, je benen t.o.v. je zit. Daartoe pas je de zadelhoogte aan en de zadelstand. Uitgangspunt hierbij is een hoek van ca. 135 graden en je knieschijf boven het hart van de pedalen (schoenplaatjes onder de bal van je voet). Als dit goed is blijf je er verder vanaf. Dus niet aanpassen a.g.v. pijntjes in je bovenlichaam.

2. Vervolgens je bovenlichaam in de juiste positie. Hiertoe heb je drie opties m.b.t. lengte:
A. Stuur kantelen
B. Shifters hoger/lager monteren
C. Lengte stuurpen (als 11 cm optimaal is, dan kan 10 of 12 cm ook)

3. Diepte zit:
A. Aantal spacers onder stuurpen
B. Stuurpen omdraaien (dit is een noodgreep)

V.w.b. stack: wat is nu je zithoogte (hart crank-bovenkant zadel parallel aan je zitbuis gemeten)?

Voorstel: doe jij de motor (zadelstand en schoenplaatjes) optimaal, dan helpen wij je verder met de pijntjes.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Bedankt Loos voor jouw uitgebreide reactie. Nu een meer uitgebreid bericht van mijn kant.

Ik had het advies inderdaad op het forum kunnen zetten, maar dacht goed geadviseerd te zijn door de medewerker van Canyon.

Mijn lengte is 1,88 en bbl is 88 cm.
De Endurace is een XL.

Ik ben met behulp van deze link (http://www.maesivo.be/racefiets/index.p ... p-de-fiets) en jouw advies nog een keer helemaal door de afstellingen van mijn fiets gegaan.

Maat frame zou volgens bijgevoegde link moeten zijn: bbl 88 x .65 = 57,2 of 88 x.66 = 58.
Stack = 78,5.

Heb de zogenaamde motor op orde gebracht. Knieschijf zit met een loodlijn boven het hart van de pedalen. Afstand tussen punt van zadel tot as van de cranck is 8 cm. Om dit te bereiken heb ik het zadel zo’n anderhalve cm naar achter moeten zetten.

Zadelhoogte ingesteld (van midden trapas langs de staande zadelbuis en zadelpen, tot het hoogste zadelpunt) op 78 cm (bbl van 88 x 0,89). Om dit te bereiken heb ik het zadel zo’n 1 cm naar beneden moeten zetten.

De door mij genoemde link heeft nog een andere manier om de zadelhoogte te bepalen (cranck in het verlengde van de staande zadelbuis stellen en van bovenkant pedaal tot hoogste punt van het zadeloppervlak meten): bbl x 109% (88 x 109% = 95,2 cm). Dan komt het zadel echter aanzienlijk hoger te staan dan in bovenstaande meting. Dat staat hij nu dus niet.

Gisterenavond tegelijk getest. Dacht eerst dat ik nu volledig goed zat. Kreeg op een gegeven moment toch weer last van mijn onderrug (rechterzijde). Voelde nog heel licht mijn knieën (bovenkant knieschijf), maar niet in die mate als voorheen. Kan mogelijk ook nog irritatie van de vorige keer zijn.

Al met al, nog niet tevreden. Met de Ultimate had ik totaal geen rug of knie problemen, met de Endurace wel. Ik ben nu dus even confuus en weet niet wat te doen.
(Endurace weer omruilen voor Ultimate, met een 1 cm kortere stuurpen?).

Foto huidige afstelling:

Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 jun 2016 16:13

los van je eigen afmetingen: zadel staat in dit frame zo wel erg laag lijkt het, volgens mij heeft die seatpost om de flex te laten werken een minimale 'uitsteek' nodig

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 15 jun 2016 17:02

monsieurpinot schreef:los van je eigen afmetingen: zadel staat in dit frame zo wel erg laag lijkt het, volgens mij heeft die seatpost om de flex te laten werken een minimale 'uitsteek' nodig
Dat is inderdaad ook nog eens een bijkomend aspect. Ik melde ergens hierboven dat de VCLS zadelpen zo niet effectief wordt benut. Hij staat nu op het minimum toelaatbare (streepjes op de pen).

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 15 jun 2016 19:49

Pas op: je zadel staat veel te ver naar achter, dit is gevaarlijk. De rails kan dan breken.
Om te beginnen is het goed om het zadel in de middenstand te zetten.

De 109% bepaling is een betere methode, die neemt de cranklengte mee (maar niet je voetlengte en ook niet de verhouding onderbeen/bovenbeen).
Advies: doe dat eens. Volgen mij is 88*1,09 = 95,92. Begin eens met 96 cm.
Aangezien je crank 17,5 is, komt je zadel dan op 78,5 cm te staan volgens mij.
Ik ben het met @monsieurpinot eens dat je zadelpen te laag staat.

Canyon geeft op de website aan dat het zadel bij een Ultimate CF XL tussen 79,5 en 89,5 cm moet komen te staan. Je zit dus buiten dit interval.
In die zin zou een L beter passen; aanbevolen zithoogte tussen 76,5 en 86,5 cm.


Wel heb ik nog een vraag over de meting van je binnenbeenlengte.
Heb je dat m.b.v. een boek gedaan, en deze echt hard aangedrukt, terwijl je alleen een onderbroek aanhad?
Anders zou het zomaar 2 cm kunnen schelen, en dat is veel.

Houd ons op de hoogte!
Afbeelding

Plaats reactie