UCI wil voorgeschreven minimum gewicht racefiets aanpassen
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik denk niet dat het veiligheidsaspect overschat moet worden. Er zijn nogal wat proffietsen die meer dan 7, en zelfs meer dan 7.5kg wegen door hoge en brede velgen, elektrisch schakelen, vermogensmeter,...
Gewicht wordt voor een prof interessant als er veel geklommen wordt, daarbuiten zie je in klassiekers dat profs vooral een betrouwbare, aero/stijve fiets willen.
Falen van onderdelen zie ik écht niet zo snel gebeuren zonder gewichtslimiet. Het is niet dat iedereen plots met carbon kettingbladen, doorboorde remhendels, 12-spaaks LEW wielen en custom carbon zadel-zadelpen combinaties gaat beginnen rijden. Een beetje prof kiest altijd Dura-ace / record remmen ook al zijn ze iets zwaarder, een comfortabel zadel (ook al weegt het 100g meer), wielen die door putten heen kunnen en stijve kettingbladen + cassettes die niet in 2 breken als je een keer aanzet.
Gewicht wordt voor een prof interessant als er veel geklommen wordt, daarbuiten zie je in klassiekers dat profs vooral een betrouwbare, aero/stijve fiets willen.
Falen van onderdelen zie ik écht niet zo snel gebeuren zonder gewichtslimiet. Het is niet dat iedereen plots met carbon kettingbladen, doorboorde remhendels, 12-spaaks LEW wielen en custom carbon zadel-zadelpen combinaties gaat beginnen rijden. Een beetje prof kiest altijd Dura-ace / record remmen ook al zijn ze iets zwaarder, een comfortabel zadel (ook al weegt het 100g meer), wielen die door putten heen kunnen en stijve kettingbladen + cassettes die niet in 2 breken als je een keer aanzet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Op het Youtubekanaal van GCN (Global Cycling Network) staan regelmatig filmpjes over de fietsen van de profs en daar worden ze ook gewogen. De fietsen zitten allemaal meer boven het minimumgewicht dan ik verwacht had. In de Abu Dhabi tour van 2015 bleek een fiets van Bora Argon het lichtst, 6,855 kg. Ook een Canyon zat nog onder de 7 kg. Een Giant Propel was het zwaarst, 7,3 kg. Het gemiddeld lag rond de 7,1 kg.
Ook eens een filmpje gezien waarbij ze voor een wedstrijd rijders vroegen naar het gewicht van hun fiets, daarna werd de fiets gewogen. Daar waren de meeste fietsen heel royaal boven de 7 kg. De lichtste was de fiets van Rui Costa 6,860 kg. De Canyon van Alex Dowsett kwam er ook goed uit, onder de 7 kg. Er waren ook fietsen van 7,4 kg bij. (Zaten dan wel de transponder en nummerbordje bij in, maar dan nog. Waren ook veel aerofietsen bij, deze zijn hoe dan ook al wat zwaarder, daar komt het meer op vorm dan massa aan.)
Ook eens een filmpje gezien waarbij ze voor een wedstrijd rijders vroegen naar het gewicht van hun fiets, daarna werd de fiets gewogen. Daar waren de meeste fietsen heel royaal boven de 7 kg. De lichtste was de fiets van Rui Costa 6,860 kg. De Canyon van Alex Dowsett kwam er ook goed uit, onder de 7 kg. Er waren ook fietsen van 7,4 kg bij. (Zaten dan wel de transponder en nummerbordje bij in, maar dan nog. Waren ook veel aerofietsen bij, deze zijn hoe dan ook al wat zwaarder, daar komt het meer op vorm dan massa aan.)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Veiligheid. Ik vraag me af of dat een issue is. Bij de MTB gebeuren toch ook geen buitensporige materiaal ongelukken.
Ik denk dan ook eerder aan het kostenaspect. Alles van carbon gaan maken en extreem tunen, dat kan best, bv remmen, crank, cassettes van alu die 1 ritje meegaan etc. een fietswissel voor een klim met 1 voorblad en bv hele fragille remmen.
weer een echte klimfiets ipv gewoon alles met je aero racer
Ik denk dan ook eerder aan het kostenaspect. Alles van carbon gaan maken en extreem tunen, dat kan best, bv remmen, crank, cassettes van alu die 1 ritje meegaan etc. een fietswissel voor een klim met 1 voorblad en bv hele fragille remmen.
weer een echte klimfiets ipv gewoon alles met je aero racer
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik wil wel nog eens zien hoeveel ploegen er gaan beginnen werken met onderdelen die een levenstermijn hebben van 1 koers. Dat kost handenvol geld, en de voordelen zijn miniem. Bij een wissel verlies je ook al snel 10-15 seconden. Het zijn toch risico's die je neemt.
Stel dat iedereen voor Alpe d'Huez gaat wisselen naar een fiets van 4.5kg, gaat dan de tijd van Pantani eraan? En heb je eigenlijk veel geld nodig om een fiets van pakweg 5kg te bouwen, met maar 1 voorblad? Ik denk het eigenlijk niet.
(maar ik heb geen glazen bol, lijkt me gewoon wel de eenvoudigste manier om van een deel van de reglementitis af te komen, nu er technologisch zoveel mogelijk is voor een breed publiek, en vrij zeker is dat aero > gewicht in 99% van de wedstrijden, en over hoge wielen wordt er niet meer gepiept)
Stel dat iedereen voor Alpe d'Huez gaat wisselen naar een fiets van 4.5kg, gaat dan de tijd van Pantani eraan? En heb je eigenlijk veel geld nodig om een fiets van pakweg 5kg te bouwen, met maar 1 voorblad? Ik denk het eigenlijk niet.
(maar ik heb geen glazen bol, lijkt me gewoon wel de eenvoudigste manier om van een deel van de reglementitis af te komen, nu er technologisch zoveel mogelijk is voor een breed publiek, en vrij zeker is dat aero > gewicht in 99% van de wedstrijden, en over hoge wielen wordt er niet meer gepiept)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
De UCI heeft gecontroleerd in Corvara en wat ik zo lees geeft geen aanleiding de limiet dratisch te verlagen:
Als zo ongeveer het rijkste team er nog een halve kilo boven zit in een bergrit hebben de fabrikanten ook geen reden om te klagen.Stage winner Esteban Chaves (Orica-GreenEdge) was closest to the limit, with his bike weighing in at 6.870kg. New race leader Steven Kruijswijk (LottoNL-Jumbo) was at 6.900kg, best young rider Bob Jungels (Etixx-Quickstep) came in at 7.00kg, leader of the mountain's classification Damiano Cunego (Nippo Vini Fantini) was at 7.240kg and Sebastian Henao (Team Sky) was a little heavier, with his Pinarello bike weighing 7.320kg.
Campagnolo Ultra Dork
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Wel raar eigenlijk. Aan alles wordt gedacht tijdens de voorbereiding, maar tijdens een klimtijdrit, waar 100 gram toch echt wel een kleine invloed heeft, laten ze zo'n voordeeltje liggen (of beter, accepteren ze een nadeeltje).
Ik heb onlangs een Rose CRS X-lite gekocht met Shimano Ultegra. Kostte nog geen 2 mille, en weegt in totaal 6900 gram in maat 57.
Ik heb onlangs een Rose CRS X-lite gekocht met Shimano Ultegra. Kostte nog geen 2 mille, en weegt in totaal 6900 gram in maat 57.
Met of zonder pedalen die 6900 gram? Vaak worden die fiets gewichten zonder pedalen geadverteerd/gepost maar dat is natuurlijk kul en kun je er makkelijk 200-300 gram bij optellen.robbebopper schreef: Ik heb onlangs een Rose CRS X-lite gekocht met Shimano Ultegra. Kostte nog geen 2 mille, en weegt in totaal 6900 gram in maat 57.
Die grammen zijn belangrijk voor toppers die fysiek al aan hun limiet zitten. Ik begrijp dus idd niet dat teams als oa Sky met relatief zo zware fietsen een TT bergop rijden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Maar als je er vanuit gaat dat de gemiddelde fiets waar die gasten mee rijden al snel 8000 euro kost dan heb je nog een leuk bedragje over om die laatste onsjes eraf te schaven.
Het was overigens niet de tijdrit maar de rit van eergisteren.
Ik vind het trouwens gewoon mishandeling. Die gasten van Sky worden tot het bot toe uitgehongerd omdat die fietsen zo zwaar zijn .
Het was overigens niet de tijdrit maar de rit van eergisteren.
Ik vind het trouwens gewoon mishandeling. Die gasten van Sky worden tot het bot toe uitgehongerd omdat die fietsen zo zwaar zijn .
Campagnolo Ultra Dork
Hier snap ik echt helemaal niets van. Mijn supersix uit 2010 (weliswaar hi-mod) met vooral chorus (beetje record, SISL cranks), clincher wielen en vermogensmeter zit op 6.7. Een huidig Evo frame, tubewielen en recordgroep zou hier zo nog een dikke halve kilo afhalen. Waar komt dit gewicht bij de proffietsen vandaan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wel eens van de UCI gehoord?
Pedalen, powermeter, meergewicht ander crankstel, aluminium stuur (= 100 gram extra), meergewicht electronische groep, bidonhouders, garmin mount, kadernummer.53x11 schreef:Hier snap ik echt helemaal niets van. Mijn supersix uit 2010 (weliswaar hi-mod) met vooral chorus (beetje record, SISL cranks), clincher wielen en vermogensmeter zit op 6.7. Een huidig Evo frame, tubewielen en recordgroep zou hier zo nog een dikke halve kilo afhalen. Waar komt dit gewicht bij de proffietsen vandaan?
Vergeet ik nog wat?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Pedalen en bidonhouders heb ik meegewogen, Garmin niet (maar ik weet niet of je die mee mág wegen van de UCI). Vermogensmeter heb ik ook.
Ik kan mijn fiets met standaard onderdelen makkelijk een halve kilo lichter maken (kost wel veel geld, en ik zou aan de tubes moeten, dus ik doe dat niet). Ik snap dus niet dat de fietsen van de profs niet allemaal net boven UCI gewicht zitten.
@klimmer: volgens mij begrijp je mij verkeerd (of ik snap jou niet, dat kan ook)
Ik kan mijn fiets met standaard onderdelen makkelijk een halve kilo lichter maken (kost wel veel geld, en ik zou aan de tubes moeten, dus ik doe dat niet). Ik snap dus niet dat de fietsen van de profs niet allemaal net boven UCI gewicht zitten.
@klimmer: volgens mij begrijp je mij verkeerd (of ik snap jou niet, dat kan ook)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?