Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Rechten van de FM

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2016 11:46

Ik denk dat deze fietsenmaker gewoon 5 euro per gestelde vraag op de bon had geschreven ;) .
Campagnolo Ultra Dork

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 05 mei 2016 11:48

Mijn punt is dat in minstens 99 gevallen het antwoord nee zal zijn.
Dan ga je toch niet door met blijven vragen naar de bekende weg?

Ja de Fm had er natuurlijk naar kunnen vragen net als de TS het op had kunnen merken.
En dus zitten we nu een FM af te branden om een stuk oud ijzer.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2016 12:16

137 euro rekenen voor 15 euro materiaal en een kwartiertje werk is schandalig en van een fietsenmaker mag je verwachten dat hij een versleten cassette kan onderscheiden van eentje die nog wel even mee kan.

Maar ik ben het wel met je eens dat het waarschijnlijk komt door een gebrek aan communicatie van beide kanten. Als ik oude onderdelen retour wil laat ik het altijd op de bon vermelden maar daar moet je meestal zelf om vragen. Slechts een enkele keer denkt er een monteur mee en stelt hij voor om een onderdeel dat b.v. preventief vervangen wordt op voorraad te houden voor een noodreparatie o.i.d.
Campagnolo Ultra Dork

Erik
Forum-lid

Erik 05 mei 2016 12:22

En toch hangen bij mijn vaste fm de verwijderde onderdelen altijd aan de fiets. Hij legt zelfs de doosjes van het nieuw gemonteerde spul erbij. Op zich vind ik dat ook wel zo netjes, want zo kun je nooit een discussie krijgen over wat er wel of niet is gedaan en kan de klant zelf bepalen wat hij/zij met zijn/haar oude zooi wil. Winst uit oud ijzer haalt de fm echt niet, want behalve koper levert die rommel niks meer op.

Deze fm afbranden als een stuk oud ijzer vind ik wat overdreven, maar ik vind wel dat hij het in dit geval anders had moeten doen. Daarbij is het natuurlijk wel zo dat we het verhaal maar van 1 kant horen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 05 mei 2016 12:46

Ik kan me er ook wel in vinden dat het een communicatiefout is; ik had daar duidelijker in kunnen zijn.

Het blijft wel vreemd dat hij zo krampachtig over zijn oud-ijzerbak doet. Een ketting vis je er zo uit, de losse tandwielen in principe ook. Dat vertelde ik hem ook, maar het enige wat hij daarop antwoordde is dat ik de sluitring waarschijnlijk niet terug kon vinden.
Ja, daar kan ik niets mee. Dat ding ligt daar (volgens zijn zeggen) gewoon in en ik mag hem niet pakken.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 05 mei 2016 14:44

Ik kom ook uit een fietsenmakers familie, (mijn opa en later mijn tante!!) en ook al waren ze misschien niet de allerkundigste, of netjes werkende (maar goed dat mijn vader de zaak niet heeft over genomen, die is net zo precies en traag als ik) ze behandelde iedereen netjes en respectvol en kregen de fietsen altijd weer in orde. Het was altijd gezellig in de winkel. Bij mijn opa ging het altijd alleen over sporten en was de zaak een pleisterplaats voor (voetbal en volleyball) team en plaatsgenoten. Bij jouw verhaal krijg ik wel de indruk dat deze fm niet helemaal te goeder trouw is. Maar goed, is ook maar een inschatting en daar moet je altijd mee oppassen.
Afbeelding

Erik
Forum-lid

Erik 05 mei 2016 16:58

Als je de sluitring niet terug zou kunnen vinden, dan zou ik me toch af gaan vragen of het spul wel in die bak ligt. Al zou de ring natuurlijk ook gewoon weer op je fiets kunnen zitten....
- H.G. Wells

Slam_HGV
Forum-lid

Slam_HGV 05 mei 2016 17:18

Volgens mij ontbreekt nog steeds het antwoord op de gestelde vraag.....

Wordt de FM automatisch eigenaar van het spul wat hij vervangt?

Dat lijkt me meer een juridische vraag en staat los van de bijbehorende emoties tussen FM en klant(en)

Erik
Forum-lid

Erik 05 mei 2016 17:20

Vraag stellen is hem beantwoorden: Nee.
- H.G. Wells

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 05 mei 2016 17:30

Eigenaar, houder, dat soort termen als je het echt juridisch wilt bekijken zul je je ook moeten verdiepen in de materie. Ik heb het maar een half jaartje gehad (op de HEAO) bijna 20 jaar geleden maar dan heb je het over begrippen als redelijkheid en billijkheid. Is het redelijk dat een FM een vervangen remkabel weggooid, ja. Is het redelijk dat hij een vervangen cassette a 100 euro (door een klimcassette) weggooid, nee (zelfs als daar geen expliciete afspraken over gemaakt zijn kan eenieder wel aanvoelen dat dat niet de bedoeling was).

Zo simpel kan het in het burgerlijk recht vaak worden afgehandeld. TS staat in zijn recht. Daar komt dan nog bij dat ik vermoed dat de FM ter kwader trouw heeft gehandeld. Jammer.
Afbeelding

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 05 mei 2016 17:34

Dank je, Sieper. Ik weet ook nog niet wat ik doe, ik ga zo een weekje op vakantie en zou hem weer contacten als ik er weer ben. Hij zou dan in de oud-ijzerbak hebben gekeken.
Het zou wel vreemd op mij overkomen als hij de ketting en cassette niet meer heeft kunnen vinden in zijn oud-ijzerbak. Maar goed, laat ik daar niet op vooruit lopen en gewoon een weekje afwachten.

Ieder bedankt voor zijn eigen bijdrage en inzichten.

Frankievenge
Forum-lid

Frankievenge 05 mei 2016 19:13

Hoeraaaaa voor NicoNB!!! Helemaal mee eens, en prachtig omschreven!!!

Iedereen moet een boterham verdienen!! PUNT!
En als je een winkel hebt, met personeel, showroom, koffie automaat voor je klanten omdat je service en persoonlijke betrokkenheid belangrijk vindt.... Dan moet dat ergens door de klanten betaald worden!

Ik betaal daar graag aan mee!!! (Een beetje...)
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC

Plaats reactie