Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

3 dagen 150km/dag, hoe doe je dat?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 19 mei 2016 19:39

joeblade schreef:Oh ja dat nog niet verteld :D ergste van hele trip was rugzak. Op dag 1 was dat extra gewicht op mijn rug echt een ramp. Rugspieren deden flink zeer, heb ieder uur moeten rekken en strekken en was best even pittig. Dag 2 was ik stuk meer gewend maar moest toch af en toe even aan de kant staan.
Mooi dat je je ondanks de pijntjes toch nog hebt kunnen vermaken. Ik kom uit het noorden en de naam Vledder komt me bekend voor, maar ook ik moet bekennen dat ik zit op de bordjes zo 1, 2, 3 niet zou vinden (met een kaart of even langs het VVV was waarschijnlijk wel gelukt).

Het laatste wat je zegt zal ongetwijfeld wel een rol gespeeld hebben in je pijntjes. Ik ga wel eens op vakantie met een tentje achterop de fiets en heb me daarvoor eerst eens goed ingelezen. Een vuistregel bij de vakantiefietsers is om het gewicht aan de fiets te hangen (het zij een karretje als BOB Yak, voor- en achter tassen of frametassen). Zeker bij het wielrennen waar je ver voorovergebogen zit is het niet aan te raden een rugzak mee te nemen (druk op je polsen, onderrug, transpiratie etc).

Wil je per se met een racefiets, dan is het aan te raden een bagagerekje als de Tubus Seat Post Rack te nemen en op 'creditcard vakantie' te gaan (d.w.z. van en naar een B&B, hotel of AirBNB te reizen en zo weinig mogelijk mee te nemen). Op een route als van NL naar Rome is dit prima mogelijk.

hvg5776
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 nov 2014 21:03
Locatie: Hoogeveen

hvg5776 19 mei 2016 22:31

Hoe we dat doen, in principe etappes van 50km. of 45/55km als we in een dorpje/ tankstation etc. zijn. Altijd water bijvullen, zodat dat nooit een probleem wordt. Rond het middaguur ergens opsteken voor wat eten etc. etc.

Wij rijden ook met rugzakken, wel rugzakken die vrij liggen van de rug. Ik heb er 0,0 procent last van gehad. Je moet ook heel goed opletten dat je niks teveel en niks te weinig meeneemt.
T=100

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 28 mei 2016 22:40

Update hier, na mijn retour uit leeuwarden last van mijn knie, een week gewacht en toen 50km gefietst. Deed weer zeer (en best lang). nu weer een week gewacht en zelfde 50km gefietst. weer wat pijn maar is veel sneller weg en was stuk minder intens.

Ik denk dat ik dit jaar het bij 100km hou om te trainen, op af en toe trip naar mijn ouders (140km met lange rustpauze in het midden) na. En zodra ik helemaal geen ongemak meer heb de dag na fietsen ik eerst eens ga proberen iedere dag 50km te fietsen ipv meteen 3 dagen 150.

Ik heb nogal de neiging mezelf te blesseren omdat ik te ver ga/te veel van mezelf vraag. en in dit geval denk ik dat ik tegen mijn grens ben aangelopen. Eerst maar eens herstellen en daarna trainen :) Volgend jaar een nieuwe kans.

Plaats reactie