Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Beste anti-lek banden

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 mei 2016 10:14

Vorig jaar 11400 km 1 x lek
Dit jaar 3500 km en 0 x lek.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 18 mei 2016 17:43

Lekrijden of niet is ook een beetje geluk hebben is mijn ervaring. Daarnaast wordt lekrijden meer bepaald door de ondergrond en rijgedrag dan de banden zelf.

De enige invloed die je zelf kan uitoefenen op de banden en lekrijden is zorgen voor de juiste spanning, de banden vervangen op het moment dat ze versleten raken en zoals eerder genoemd de banden na de rit controleren op steentjes en scherpe voorwerpen die wellicht in het rubber kunnen steken.

Al die anti lek stripjes in banden hebben ook een hoge mate van verkoopwaarde. Ik rijd nu naar volle tevredenheid op de Continental Ultra Sport II, zonder anti lek strip in de band. Voor sommige is dat wellicht zoiets als onveilig vrijen, maar ik heb nu een lekke band gehad tijdens een goede 2000km op deze banden. De plek waar ik lek reed was ook zeker gebeurd met een zgn "anti lek band".

Dus ik zou niet te zwaar tillen aan de ultieme anti lek band, zoek eerder een beetje duurzame band met fijne rij eigenschappen en houd je banden en de weg voor je een beetje in de gaten :winkthumb:

(ps. als je dan toch echt een "echte" anti lek band wil kiezen, komt daar de Schwalbe Durano Plus het meest dichtbij)

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 18 mei 2016 18:42

Keezx schreef:Vorig jaar 11400 km 1 x lek
Dit jaar 3500 km en 0 x lek.
:winkthumb:
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 mei 2016 19:24

ruud_k schreef:......ps. als je dan toch echt een "echte" anti lek band wil kiezen, komt daar de Schwalbe Durano Plus het meest dichtbij
Ik zou het dan houden op de gewone Durano en niet de plus variant. In beide banden zit een sterke anti lek laag. In de Durano plus is die zelf dubbel zo dik. Maar dat levert ook weer aardig wat extra rolweerstand op. Op een Durano plus rijd je wellicht nooit lek, op de gewone Durano bijna nooit. Dat hele kleine lek kansje weegt dan in mijn optiek op tegen de rolweerstand
Live fast; die young. mijn blog

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 18 mei 2016 21:12

havana schreef:Bij geen band een hoge rolweerstand... weet je zeker dat 't wel goed met je gaat? :roll:
Bij geen band rijd je op de velg. Die is van aluminium. Als we uitgaan van een vlakke ondergrond dan is de rolweerstand lager dan als er een band omheen zit. Rolweerstand wordt veroorzaakt door contact tussen het wiel en de ondergrond en door vervorming van de band.

Bij geen band lijkt mij die toch aanzenlijk kleiner dan met band.

Zie de "banden" van de Thrust SSC
Afbeelding

larsenmeike
Forum-lid

larsenmeike 19 mei 2016 10:54

Ik heb in elk geval al veel goede tips gekregen,maar je merkt in deze discussie dat iedereen er anders over denkt.

Het aanbod is ook groot en daarom stel ik ook deze vraag.
En avatar je kan wel zeggen dat het heel kort door de bocht is,maar jij zit al jaren op de site.
En kan waarschijnlijk je fiets van haver tot gort,maar ik ben een leek die graag niet lek rijd en die dat probeert te voorkomen dor er een degelijke band op te zetten.
Ik hoef nog niet een high speed band.
Op dit moment heeft de schwalbe durano mijn voorkeur

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 mei 2016 10:58

@kilometervreter

Beetje een academische discussie dit. Ik hoef jou niet uit te leggen dat de ondergrond verre van vlak is. Ga je zonder band rijden ga je dus enorm stuiteren (precies zoals bij een winkelwagentje) en daardoor neemt de rolweerstand juist toe. Dat is precies de reden dat de rolweerstand > 8 bar toeneemt.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 19 mei 2016 12:05

larsenmeike schreef:Ik heb in elk geval al veel goede tips gekregen,maar je merkt in deze discussie dat iedereen er anders over denkt.

Het aanbod is ook groot en daarom stel ik ook deze vraag.
En avatar je kan wel zeggen dat het heel kort door de bocht is,maar jij zit al jaren op de site.
En kan waarschijnlijk je fiets van haver tot gort,maar ik ben een leek die graag niet lek rijd en die dat probeert te voorkomen dor er een degelijke band op te zetten.
Ik hoef nog niet een high speed band.
Op dit moment heeft de schwalbe durano mijn voorkeur
Een heel goed compromis tussen rijeigenschappen, prijs en kans op lekrijden is de "gewone" Conti GP.
Er hangt geen predikaat aan maar ik rij er vrijwel nooit lek mee.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

raassie
Forum-lid

raassie 19 mei 2016 14:26

Ik kan me voorstellen dat je als beginner niet zit te wachten op een lekke band. Maar nu maak je er je grootste angst van. Lekrijden hoort een beetje bij het fietsen. En is ongeacht welke band je kiest uiteindelijk onvermijdelijk. Zoals de meeste mensen hier al zeggen ook met de niet specifieke anti lek banden rijdt je echt niet zo vaak lek. Ook ik heb dit jaar al ruim 3000 km (in weer en wind) gereden zonder 1 keer lek. Gewoon een goede band kopen en regelmatig controleren. En vorig jaar met een goede 7000 km misschien 1 of 2 keer lek.

En misschien is het een tip om het wisselen van een binnenbandje thuis al eens te oefenen? Toen ik begon met fietsen heeft mijn fietsende neef me tientallen keren een band er op en af laten halen. Tot de blaren op mijn handen stonden ;-) Nu is het kwestie van minuten voor er een nieuw bandje opligt. Oppompen kost nog de meeste tijd :-) :P

Rijcomfort is echt ook wat waard. Vaak zijn de lekbestendige banden iid een stuk harder en geven vooral in slechter weer veel minder grip.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

gene
Forum-lid

gene 19 mei 2016 14:59

Hangt er ook van af voor wat ik mijn fiets gebruik. Op racer 1 voor toertochten heb ik graag vrij soepele bandjes bv Conti S4000, rij er zelden mee lek. Voor 2de koersfiets die ik vooral gebruik om te gaan werken heb ik achteraan een Durano plus 25 mm, vooraan een gewone Conti GP. De Durano is stug maar aangezien ik altijd de laatste minuut vertrek naar mijn werk (mijn dagelijkse tijdrit :) )wil ik absoluut niet lekrijden.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mei 2016 18:49

Die Avatar die hier zoveel post bestaat helaas niet. Daar hoort een afbeelding te staan maar die link werkt niet meer. De naam staat op het tweede regeltje ;) .
Campagnolo Ultra Dork

vdekkers
Forum-lid

vdekkers 24 mei 2016 16:26

Continental Grand Prix; kostte ongeveer 22,- en ik rijd er hele jaar mee rond. Nooit een lekke band.

Plaats reactie