Pagina 3 van 10
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 02:15
door buzz
@Brutus: Dat ziet er inderdaad heel vreemd en tricky uit. Een tegelfietspad met twee rijrichtingen, waarvan het voor de ene richting een verplicht fietspad is en voor de andere richting niet.
Bovendien is er geen trottoir tussen het fietspad en de naastgelegen huizen. Wel is er nog zo'n fijn opstaand betonnen randje tussen het fietspad en de rijweg. Kortom, da's vragen om problemen.
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 07:25
door brutus
Die is wel binnen de bebouwde kom.
Deze is er buiten :
Broerdijk
https://goo.gl/maps/X65d9EpfVNk
Eigenlijk net ff te smal om te passeren, ligt een alternatief aan de andere kant van t spoor/water.
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 08:33
door laurens87
Wat veel mensen niet weten is dat er verplichte en niet verplichte fietspaden zijn. Als het een pad is met het rechthoekige blauwe/witte bord waarin fietspad (als tekst) staat is het een niet verplicht pad. Oftewel, veiliger ten Opzichte van de auto's maar vaak inderdaad smal en beter om het niet te gebruiken. Zoals de eerder genoemde vogelenzangseweg. Een rond blauw bord met de fiets erin (soms met bromfiets) is officieel verplicht fietspad.
Je kunt je afvragen hoe het zit in groepen. Niet alle fietspaden zijn geschikt voor groepen, er zijn plekken waar je als groep niet moet komen. En er zijn plekken waar men wat meer tolerantie prima uit de voeten zou kunnen!
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 09:00
door NicoNB
laurens87 schreef:Als het een pad is met het rechthoekige blauwe/witte bord waarin fietspad (als tekst) staat is het een niet verplicht pad.
Deze dus, en dat niet brommen geld voor alle fietspaden waar dit rechthoekige bord staat.
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 09:24
door MarkVeenstra
En wat als het fietspad tijdelijk onbegaanbaar is?
Zo een keer ergens een polder uitgefietst, rechtsaf N weg op - het was rustig - het fietspad lag bezaaid met puin, van het bouwterrein aldaar. Was een stuk van circa 250m. Daarna hop weer het fietspad op.
Oom agent vond dat niet kunnen... Die had mij net gezien, met een "enorme file" achter mij (ik reed nog rechts van de bermstreep en op het moment dat ik terug het fietspad op ging werd ik net gepasseerd door 2 auto's). En dat het fietspad onbegaanbaar was, was volgens hem geen argument. Dan had ik maar moeten lopen, of terug moeten gaan...
Voor het niet kunnen tonen van legitimatie kwam ik af met een waarschuwing (toendertijd nog geen rijbewijs, geen ID.. en mijn paspoort nam ik niet mee op de fiets, vanwege formaat en kans op zweet/regen etc). Was super chill dus. Ik denk echt dat Nederland die dag een beetje veiliger is geworden
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 09:28
door Erik
De fietspaden die aan de smalle kant zijn, zijn meestal toeristische fietspaden. Wanneer je op de verkeersfietspaden blijft, dan heb je over het algemeen weinig problemen.
En als groepen nu eens gewoon het fatsoen zouden hebben om bij inhalen of tegenliggers achter elkaar te gaan rijden en snelheid te minderen, dan was er ook een stuk minder aan de hand. Maar ja, zo lang veel toerders de openbare weg als racebaan blijven zien...
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 09:46
door serbak
Bavelseweg:
https://www.google.nl/maps/@51.5502243, ... 56!6m1!1e1
Omdat de fietsers (niet alleen wielrenners) vaak niet worden gezien door het verkeer wat van rechts achter de bomen vandaan komt pak ik hier altijd de weg. Vaart minder helpt niet want de auto's remmen vaak te laat zodat ze met een noodgang het fietspad over schieten. Ik heb hier al een paar keer een fietser of brommer op het fietspad zien liggen dus ik zondig hier graag een keertje.
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 11:26
door obbe
Ook apart dat op bovenstaande foto fietspaden staan gedrukt op de weg. Althans de belijning en dat het daar niet mag. Pak daar altijd het fietspad maar dat is inderdaad erg smal en hobbelig.
N206 tussen Vogelenzang en Aerdenhout is een erg mooi voorbeeld. Je mag er deels op de weg en deels niet, wat een onduidelijke verkeerssituatie oplevert. Mensen met standsfietsen fietsen daar over het algemeen op het niet verplichte fietspad en racefietsers op de weg. Meeste mensen halen daar keurig in en wachten netjes, maar helaas zijn er ook mensen die vinden dat je daar niet mag fietsen en die snijden je af, toeteren en/of schelden je uit.
Verbaas me er altijd weer over in Frankrijk, Duitsland etc. 90km wegen waar je heerlijk kunt trappen en waar rustig meerdere bochten gewacht wordt met inhalen. De enige negatieve ervaringen in het buitenland heb ik altijd met Nederlandse automobilisten. Snijden of vlak langs je in voor hen onoverzichtelijke bochten met tegenliggers. Vraag me altijd af naar welke kant ze uitwijken als er dan toevallig een tegenligger aankomt.....
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 11:34
door Nee_Nee
Die strook rechts naast de stippellijn op de weg is geen fietspad. Het is pas een fietsstrook als dat ook zo aangegeven staat dmv het symbool van een fiets op het wegoppervlak.
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 11:39
door DeletedUser02
Zwasja schreef:Dan ga ik voor de
Strandweg Lauwersoog
Als je naast de strandweg over het hele smalle fietspad fietst krijg je daar wat kruisingen met weggetjes naar parkeerplaatsen. Door de struiken en bomen tot aan hoek zie je pas heel laat dat deze weggetjes het fietspad kruisen.
Op de weg is nauwelijks verkeer, ben er alleen een keer een politie-auto tegengekomen. Ben er vanaf gekomen met een waarschuwing.
In werkelijkheid is de begroeiing dichter/hoger dan de google-foto laat zien.
Ik wou net de opmerking plaatsen dat de mensen hier wel niet bekend zullen zijn met het Lauwersmeergebied en las dat Zwasja me al voor was. In het Lauwersmeergebied zijn meerdere fietspaden die niet geschikt zijn voor een racefietser of tempo maken, terwijl het een prachtig gebied is met brede wegen, nauwelijks autoverkeer en overzichtelijke kruispunten. Het zonde is om je route (+/- 50km) aan te passen en niet door het Lauwersmeergebied te gaan vanwege dat ene fietspad.
Dit stuk wat Zwasja noemt op de Strandweg pak ik ook altijd de autoweg en ben je naar mijn inziens nauwelijks tot hinder voor de -max. 2 tot 3, meestal 0- auto's die je tegen zult komen. Het fietspad daarentegen krioelt op de mooie dagen van de oudjes die zij-aan-zij fietsen en zich van geen kwaad bewust zijn dat er ook andere weggebruikers zijn. Het zijn vaak de dagjes mensen die met hun ogen dicht en hoofd in de zon aan het genieten zijn en zich even alleen op de wereld wanen. Niets mis mee, maar gevaarlijke situaties liggen zelden aan de wielrenners maar aan de niet oplettende vakantiegangers die niets vermoedend de weg oversteken naar hun geparkeerde auto o.i.d. (als ik wat minder hard zou fietsen was er ook niets aan de hand, daarom zal dit altijd een welles-nietes verhaaltje worden).
Daarnaast maken de wortels van de bomen, vele kleine uitritjes van de parkeerplaatsen en gekke bochten/hekken is het sowieso al een hels karwij om met een redelijke (lees: niet volle bak) snelheid langs te komen. Zoals gezegd is het een prachtige gebied met 99% van de tijd brede wegen, weinig verkeer maar zijn er nauwelijks alternatieven waardoor je de route erop aan kunt passen. Niet door dit mooie gebied fietsen zou zonde zijn.
Overigens ben ik hier al meermaals een politie auto voorbij gekomen zonder problemen. Het alternatief, de 2 km~ autoweg, is in mijn ogen prima en bespaart wielrenners en medewegebruikers een aantal gevaarlijke situaties en is daarnaast ook nog goed om tempo te houden. Het snelheidsverschil is met de auto's is ook een stuk kleiner dan tussen de fietsers op het smalle fietspad.
Overigens begrijp ik niet zozeer de negatieve lading van het 'tempo willen rijden' bij wielrenners, niet te verwarren met roekeloos rijgedrag. Het zal altijd een pot verwijt de ketel verhaal zijn wie het gevaar sticht, de mensen die met z'n 2'en een hele rijbaan in beslag nemen, met z'n 3/4 naast elkaar fietsen of de wielrenner die met 35 km/h voorbij komt razen. Net als dat een wielrenner moet accepteren dat hij de weg niet voor zichzelf heeft, moeten de oudjes ook niet boos worden als ze (na 3x gebeld te hebben) een keer 'onverwacht' met hoge snelheid ingehaald worden als ze weer midden op de weg fietsen. Of automobilisten die bijna een wielrenner aanrijden als ze de bocht omgaan omdat ze niet over hun schouder keken of de snelheid van wielrenners verkeerd inschatten. Als ik voor elke mede fietser of auto uit voorzorg in de remmen moet knijpen omdat zij niet opletten/geen rekening houden met is er voor mij ook niets meer aan. In Groningen en Friesland is het gelukkig wel een stuk rustiger dan de rest van het land en is het probleem ook niet zo groot. De gevaarlijke situaties zijn na 10.000'en kilometers nog op 1 hand te tellen gelukkig, maar ik raak wel eens moe/gefrustreerd van scholieren die omgekeerd op de fiets zitten of de eerder genoemde oudjes.
Wat dat betreft ben ik een groot voorstander van wielrenners op de autobaan (in ieder geval bij wegen t/m 60km/h).
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 11:43
door Deleted_User
Ik mag toch hopen dat alle fietsers de verkeerregels wel kennen. Én het verschil tussen een vrijliggend fietspad, aanliggend fietspad, fietsstrook, fietssuggestiestrook en kantmarkering op een 60 km weg....
Re: Fietspad af, de weg op. Waarom?
Geplaatst: 07 jun 2016 11:47
door Deleted_User
ypuh schreef:Als ik voor elke mede fietser of auto uit voorzorg in de remmen moet knijpen omdat zij niet opletten/geen rekening houden met is er voor mij ook niets meer aan.
Als ik als automobilist rekening moet houden met wielrenners die op weggedeelten fietsen waar ze niet horen, dan is er voor mij ook niets meer aan....