Pagina 3 van 3
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 06 dec 2016 11:11
door havana
Op een Fulcrum wiel past geen body van Shimano (wel een Fulcrum body geschikt voor Shimano-cassettes, maar dat wordt hier niet bedoeld).
Mogelijk passen er wel andere body's op van Fulcrum of Campagnolo, alhoewel dit niet blijkt uit dit topic.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 06 dec 2016 11:34
door h_smits@yahoo.com
@havana ik keek nog even rond op de Fulcrumsite en las iets over "one hub fits all"
http://www.fulcrumwheels.com/en/technol ... b-fits-all
Als ik het plaatje daarbij bekijk lijkt het erop dat je er een "standaard Shimano / Sram FreeWheel body op kunt zetten.
Ik begrijp nog niet helemaal hoe het precies in elkaar zit. Is de one-hub-fits-all oplossing nu iets wat ik kan kopen en kan monteren in de bestaande wielas?
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 06 dec 2016 11:36
door havana
One Hub Fits All betekent dat de naaf geschikt is voor zowel steekassen als snelspannners. Je hebt hier dan wel adapter/ombouwkit voor nodig.
Die body waar je het over hebt betekent simpelweg een Fulcrum body geschikt voor cassettes van Shimano/SRAM.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 06 dec 2016 23:13
door Cobus Ridley
Heb zelf hetzelfde gelazer met Fulcrum Racing Sport gehad, welke hub ook nog eens nauwelijks tot niet te (de-) monteren is. Na recente probleem van vastvriezen van palletjes in hubstaat een set wielen van een ander merk hoog op verlanglijst.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 14:51
door h_smits@yahoo.com
Ja Cobus, nieuwe wielen is ook een optie, maar ik heb mijn fiets pas 10 maanden dus wil dat nog even uitstellen. Fulcrum is onderdeel van Campagnolo en ik ga eens uitzoeken over er bij hen geen beter hub te koop is die de Shimano Cassette ondersteunt. Voorlopig een mooi staaltje van Vendor lock-in.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 15:42
door Theo V
Het lijkt mij dat de freewheels hetzelfde vast zitten als de R7 wielen.
Dan moet het niet moeilijk zijn om deze te verwijderen.
Daarna is het gewoon een kwestie de boel schoonmaken en goed invetten en weer in elkaar zetten.
http://www.fulcrumwheels.com/area/downl ... c=1&rnts=1
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 16:05
door Keezx
Was dat maar zo, die van R5 en R7 zijn probleemloze constructies, maar R77 heeft een andere body en vrijwel geen service mogelijkheden.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 16:36
door h_smits@yahoo.com
Ik heb contact opgenomen met CUBE en zij hebben me de link naar de Fulcrumsite gemaild waar de werkwijze aanschouwelijk is gemaakt met foto's hoe je de body los kan maken.
http://www.fulcrumwheels.com/area/downl ... c=1&rnts=1
Dat is wel iets ingewikkelder dan ik met Shimano hubs gewend ben. Je heb oa een speciale bearingpuller (Cyclus pullertool P/N 720113) nodig om de bearings uit de binnen kant van de hub te slaan en bij montage er weer in te persen (zie plaatjes in de download). Een klusje waar ik wel tegenop zie, bovendien heb ik zo'n tool niet. Ik denk daarom maar dat ik dat maar aan mij LBS ga uitbesteden.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 16:43
door havana
Och dat roept Fulcrum wel vaker maar in de praktijk lukt het mij altijd met huis, tuin en keukengereedschappen... @kees kan wel uitleggen hoe precies.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 19:07
door Keezx
De lagers van de naaf kan je er waarschijnlijk zo uitmeppen met een schroevendraaier o.i.d. maar de vrijloop moet ik je schuldig blijven, nog niet onder ogen gehad zo'n ding.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 19:09
door Theo V
havana schreef:Och dat roept Fulcrum wel vaker maar in de praktijk lukt het mij altijd met huis, tuin en keukengereedschappen....
+1
En zoals ik het zie kan je weinig fout doen.
Re: duurzaamheid fulcrum racing 77 body?
Geplaatst: 07 dec 2016 19:10
door Theo V
mackersv2.0 schreef:Ik vraag me af of je het lager moet verwijderen om de body te kunnen demonteren.
Is afhankelijk van de diameter van de as.
Als deze 12mm of minder is zal het lager eruit moeten.