athhretjt
28 jun 2016 20:48
Om toch maar even mijn mening te droppen, voor wat het waard is:
Ik zou altijd een vermogensmeter in de crank aanbevelen. Power2max en Quarq zijn prima opties.
Reden: kosten en betrouwbaarheid.
Grote nadeel: wisselen naar ander soort bottombracket is vaak niet mogelijk, maar bijvoorbeeld als je alleen shimano hebt, kan een rotor 3d24 op elk racefiets hollowtech II bracket.
Ik ken teveel mensen met problemen met pedaalgebaseerde systemen: de lagers van p1 zijn matig, de betrouwbaarheid lijkt per persoon en per keer te wisselen. Vectors zijn een bron van frustatie, die werken gewoon te vaak niet goed. Ook hebben alle pedaalsystemen en sommige cranksystemen meer units die onderling moeten communiceren, en meerdere batterijen: een recept voor ellende.
Stages is in mijn eigen ervaring te onbetrouwbaar, ik had een 1e generatie unit, en kon elke 1 tot 4 weken de batterij wisselen, met een kans van 20-40% dat het batterijdeurtje het begaf. Daarnaast moest je echt 3s of meer averaging gebruiken, en stopte die altijd plotseling in een intervaltraining.
Nu een power2max, werkt gewoon altijd: wegfietsen en klaar, en na 250 uur eens de batterij gewisseld. Daarnaast is het vermogen van 1s veel stabieler, dus geen averaging nodig. Ik heb geen enkele negatieve ervaring met power2max, niemand in mijn omgeving, en ook op internet is bijna geen slechte ervaring te vinden. Power2max werkt gewoon, en goed, geen gezeik.
Links/rechtsmeting is onzinnig: het is iets wat je meestal nietmoet corrigeren als je het hebt, en maar beter gewoon kan accepteren. Links/rechtsmeting van Quarq en Power2max zou ik overigens compleet negeren, die is niet echt bruikbaar, dan moet je gaan voor een systeem dat echt links/rechts meet, maar eigenlijk is dat de moeite niet waard.
Overigens zou ik niet naar geneuzel van gebruikers luisteren (zoals ook ik), maar alleen DC Rainmaker enigzins serieus nemen.