Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

waarom dames (nog steeds) in de minderheid op het forum?

Helen
Forum-lid

Helen 26 jun 2016 00:06

Tja, ik zou er ook geen goede reden voor kunnen geven. Weet nog wel dat mijn eerste post ging over het achterwiel dat ik na wat uurtjes prutsen niet teruggeplaatst kreeg. Dat zou dan een vrouw met een fietsende partner niet overkomen. Misschien spreken andere media zoals facebook meer aan dan een forum?
Of zou er ook een verband met leeftijd zijn? We weten nu dat het grootste deel van degenen die hier actief zijn, zeg maar de 45 gepasseerd zijn. Misschien dat vrouwen van gelijke leeftijd nog niet tot de groep vrouwen horen die meer zijn gaan fietsen? Dat zou ik eigenlijk niet weten. Dan zou je meer jongere fietsers naar het forum moeten trekken en krijg je 'automatisch' meer vrouwen? Iets anders kan ik eigenlijk niet bedenken.

Karl66
Forum-lid

Karl66 26 jun 2016 02:31

Dat heb je ook niet nodig, je hebt maar aan een topic waarin gereageerd wordt, dan aan een sportsubforum waarin niks gebeurd: http://forum.viva.nl/forum/forum/find?s ... va.nl,Viva Forum
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 jun 2016 08:24

Karl66 schreef:Die zitten gewoon op een vrouwenforum zoals Viva of Bokt en hebben daar genoeg gelijkgestemden voor een wielren topic.
Misschien komt het wel door dit soort opmerkingen. (Of begrijp ik je echt verkeerd?)
Nu wist ik niet eens waar Bokt over gaat, nu dus wel. Maar ik snap echt niet hoe je aan zo'n suggestie komt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 26 jun 2016 09:55

Ik kan zo geen forum bedenken waar wel een gelijke mix tussen mannen en vrouwen is. Op het Viva forum zullen dan ook wel bepaalde opmerkingen over mannen gemaakt worden waardoor "wij" daar wegblijven...

Of zou het zo zijn dat mannen de onderwerpen die daar besproken worden niet interessant genoeg vinden om op internet te bespreken? Net zoals dat er maar weinig vrouwen zijn die er heil in zien hun technische vragen op een forum te stellen. De meeste reacties van vrouwen op dit forum zijn te vinden in het fietscafé, zegt genoeg lijkt mij.
Campagnolo Ultra Dork

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 26 jun 2016 10:42

Ik denk eigenlijk dat Helen nog het dichst bij de waarheid zit. Het zou goed kunnen dat het meerendeel van de nieuwe lichting vrouwelijke fietsers jong, hip en ambitieus is. En dat is zo ongeveer alles dat dit forum gelukkig niet is. :winkthumb:
Mijn ervaring met jongere fietsmeiden is idd dat ze vooral op strava en twitter zitten.

@ Jans, ik moest Bokt ook googlen...nooit van gehoord.

@ Ernie, op het autismeforum waar ik wel eens kom is de mix man-vrouw ongeveer 50%. Maar ook daar ligt de gemiddelde leeftijd best hoog. Het zou zo maar kunnen dat het fenomeen forum inmiddels een oude lullen ding is. Een soort gezellige slow-chat met plaatjes. 8-) De meerwaarde van een forum is voor mij bijvoorbeeld dat ik het als een boek kan openslaan wanneer ik maar wil en niet de hele dag bliepjes en piepjes krijg als er weer iemand een digitale scheet gelaten heeft. En dat je lekker kan negeren waar je geen zin in hebt, dat is misschien toch iets dat oudere mensen beter kunnen of meer behoefte aan hebben.
Veni. Vidi. Fietsie.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 26 jun 2016 11:20

Jans schreef:– Vrouwen die meelezen gebruiken vaker de zoekfunctie? En hoeven dan niet weer te vragen naar iets dat al eerder voorbijgekomen is.
– Vrouwen zijn misschien tevreden met die ene fiets die ze hebben, met dat ene setje wielen? En hoeven dus niet te vragen wat ze er nog meer bij moeten kopen.
– Vrouwen zitten niet te wachten op antwoorden als:
. met een 30x25 kom je overal boven
. als je dat niet kunt, kun je waarschijnlijk geen pijn lijden
. iedereen kan overal in D1 fietsen

Daarnaast denk ik wel dat het klopt dat vrouwen die gaan fietsen vaak al een fietsende partner of vader/broer hebben, die kan adviseren.

@Zorro Je begint wel oud te worden. Hoe lang is het geleden dat girlinred gereageerd heeft? ;)
Wouw deze keer ben ik het volledig eens met Jans :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ghost Nivolet 6LC

Karl66
Forum-lid

Karl66 26 jun 2016 11:28

Jans schreef:
Karl66 schreef:Die zitten gewoon op een vrouwenforum zoals Viva of Bokt en hebben daar genoeg gelijkgestemden voor een wielren topic.
Misschien komt het wel door dit soort opmerkingen. (Of begrijp ik je echt verkeerd?)
Nu wist ik niet eens waar Bokt over gaat, nu dus wel. Maar ik snap echt niet hoe je aan zo'n suggestie komt.
Want jij vind het logisch dat als je lid bent van een groot en actief vrouwenforum en je gaat wielrennen dat je dan naar een door mannen gedomineerd forum gaat, terwijl je genoeg gelijkgestemden kan vinden op het forum waar je al lid bent? Wat is voor hun de toegevoegde waarde om hier naar toe te gaan?

P.S. Volgens mij staat er ook nog een bericht van mijn in moderatie, waarschijnlijk vanwege de link die erin zit.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 26 jun 2016 11:53

Historisch was wielrennen een mannensport. Nu is dat wel veranderd maar 9 van de 10 wielrenners/MTBers die ik tegenkom zijn mannen.

Vrouwen wielrennen/MTBen nu eenmaal procentueel minder.
Wel opmerkelijk dat andere sporten sneller geemancipeerd zijn. Kijk bijvoorbeeld naar atletiek.

Op het groot punnikforum zullen daarentegen maar heel weinig mannen te vinden zijn.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 jun 2016 12:10

Karl66 schreef:
Jans schreef:
Want jij vind het logisch dat als je lid bent van een groot en actief vrouwenforum en je gaat wielrennen dat je dan naar een door mannen gedomineerd forum gaat, terwijl je genoeg gelijkgestemden kan vinden op het forum waar je al lid bent? Wat is voor hun de toegevoegde waarde om hier naar toe te gaan?

P.S. Volgens mij staat er ook nog een bericht van mijn in moderatie, waarschijnlijk vanwege de link die erin zit.
staat er inmiddels tussen.
@jans karl66 noemt dus gewoon 2 fora waar wellicht meer dames aanwezig zijn, niets geks aan dus.

nogmaals zoals ik in m'n startpost al aangeef: het hoeft van mij geen doel te zijn meer dames op het forum te krijgen, ik was alleen benieuwd naar waarom het verschil in aantal tussen dames en heren zo groot is. Denk inderdaad dat de manier waarop veel dames aan hun info komen gewoon anders is en dat de interesse over het algemeen toch niet zo bij techniek ligt. En dat pedala forum gaat inderdaad ook niet echt hard dus :) .

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 26 jun 2016 12:14

Sterker nog, het Pedala forum is al gearchiveerd!

Ik denk inderdaad dat fora meer voor een wat oudere doelgroep zijn. Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.

Gisteren opvallend veel vrouwen op de racefiets gezien. Waarvan de overgrote meerderheid in gezelschap van vriend/partner en sporadisch met een vriendin of solo.
Ik heb zelf het vermoeden dat de vragen die er zijn inderdaad vaak terecht komen bij de fietsende partner / vriend / broer enz. En wie weet als de vraag niet door hen beantwoord kan worden stellen zij misschien die vraag wel weer hier op het forum! :D

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 jun 2016 12:21

roos69 schreef:Sterker nog, het Pedala forum is al gearchiveerd!

Ik denk inderdaad dat fora meer voor een wat oudere doelgroep zijn. Hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn.
of de aanwas van jongere leden gaat niet heel hard en dus wordt de gemiddelde leeftijd steeds hoger (maar op fora als tweakers en fok! zitten best wat jongeren volgens mij)

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 26 jun 2016 12:34

Karl66 schreef: Want jij vind het logisch dat als je lid bent van een groot en actief vrouwenforum en je gaat wielrennen dat je dan naar een door mannen gedomineerd forum gaat, terwijl je genoeg gelijkgestemden kan vinden op het forum waar je al lid bent? Wat is voor hun de toegevoegde waarde om hier naar toe te gaan?
Maar ik kwam er gisterenavond na een ik geef toe vluchtig onderzoekje achter dat er nul komma niks over sport op het Viva forum te vinden is, dan trek ik de voorzichtige conclusie dat de gemiddelde Viva lezeres weinig met sport heeft en er zelf niet veel aan doet, laat staan zo'n boertige sport als wielrennen.
Dus denk ik dat fietsvrouwen en zelfs sportieve vrouwen in het algemeen en Viva-vrouwen toch grotendeels andere groepen zijn. En dat dus die vrouwen die lid zijn van dat grote actieve vrouwenforum zo goed als zeker niet gaan wielrennen.:)
Cirkeltje rond.

En ja ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom er überhaupt een apart subforum voor vrouwen is op dit forum. Hoezo? Dan kunnen we ongestoord kletsen over het punikken van wieltassen ofzo?
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie