Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

juridische vraag fiets stallen op eigen risico bij werkgever

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 27 jun 2016 21:20

@Beezer is er een bijzondere reden dat je dit vraagt (bijv. er worden vaker fietsen gestolen)
Zo ja dan zou ik kijken of je dat op een of andere manier kunt adresseren.

Voor het overige: let op je waar (fietsslot) en don't race what you can't replace.
Leven is risico lopen. Alles van waarde is weerloos. Etcetera. Het is niet anders.

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 27 jun 2016 21:46

Sha Kokken schreef:@Beezer is er een bijzondere reden dat je dit vraagt (bijv. er worden vaker fietsen gestolen)
Ja, ik vind het raar dat mijn werkgever een afgesloten fietsenstalling heeft, geen verzekering en zegt stallen op eigen risico.

ik wilde graag een (beginnend) antwoord op mijn vraag.

Ik begrijp nu dat het allemaal begint met "bewaarneming". Daar is denk ik in mijn situatie bij mijn werkgever geen sprake van.

Gelukkig zijn er nog geen fietsen gestolen!!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 27 jun 2016 21:57

Die bewaarneming gaat sowieso niet op maar de voorbeelden die ik gaf kunnen worden aangeduid als slechte naleving van de zorgplicht.
Campagnolo Ultra Dork

alien
Forum-lid

alien 28 jun 2016 08:40

Ernie C. schreef:Die bewaarneming gaat sowieso niet op […]
Dat zou ik niet zonder meer zo durven stellen. Punt is: je kunt je niet zomaar van je wettelijke aansprakelijkheid ontdoen door bordjes op te hangen.

Verzeker je fiets. Dan kan jouw verzekeraar het lekker uitvechten met de werkgever, mochten ze dat de moeite waard vinden.
Vorsprung durch Pedantik

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 28 jun 2016 10:44

Het lijkt me überhaupt niet erg waarschijnlijk dat je fiets uit die stalling wordt gejat. Afgesloten met pasje en je fiets staat op slot. Over het algemeen bij een bedrijf staan daar geen dure racefietsen in en dat weet een dief ook wel. Als je je daarom de hele dag druk gaat maken, tja dan heb je echt geen leven. Zit je je ook de hele dag af te vragen of de inbreker al een ruitje bij je heeft ingetikt en de fiets uit je garage heeft meegenomen? Dat is een stuk waarschijnlijker namelijk. Daarvoor heb je vast een inboedelverzekering. Het leven zit nu eenmaal vol met risico's. Als je je overal druk om gaat maken kan je moeilijk gelukkig worden. Die "Wat als?" vragen, pfft. Dat zie je dan wel als die fiets eenmaal weg is. Als je nou in ieder geval een fietsverzekering afsluit dan kunnen we ophouden met dit geneuzel. Het is maar een fiets. En fietsen worden nu eenmaal vaak als gelegenheidsdiefstal gejat. Het is een stuk waarschijnlijker dat deze bij een toertocht of wedstrijd snel even gegapt wordt, dan dat er een inbreker veel risico neemt om de fiets uit een afgesloten stalling te jatten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 28 jun 2016 10:59

Begrijp dat het nog geen actuele zaak is, aangezien je meldt dat er gelukkig nog geen fietsen zijn gestolen,

In algemene zin vind ik dit een "mooi" voorbeeld van hoe ook hier in NL steeds vaker gekeken wordt hoe we de verantwoordelijkheid bij een ander kunnen leggen mocht er iets gebeuren,.

Nu doe ik even wat aannames op basis van wat ik hierboven lees. Je hebt je fiets zelf niet verzekerd en ik lees ook niet dat je je fiets op slot zet. Mocht er dan iets gebeuren dan vraag je je af of je werkgever wel aan zijn zorgplicht heeft voldaan, dan wel aansprakelijk gesteld kan worden???

Ik fiets zelf dagelijks woon werk, kan mijn fiets als het niet vol staat, onder een overkapte, niet afgesloten fietsenstalling plaatsen, en zet mijn fiets met twee sloten op slot. Er staat nergens een bordje van stallen op eigen risico. Fiets is niet verzekerd, maar mocht deze gejat worden. geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan zou denken om mijn werkgever aansprakelijk te stellen.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

alien
Forum-lid

alien 28 jun 2016 11:16

Je kunt het ook precies andersom zien: de werkgever wil wél de vruchten plukken van het stimuleren van fietsende werknemers (lager ziekteverzuim, eventueel lagere premie voor een collectieve ziektekostenverzekering), maar probeert de bijbehorende verantwoordelijkheden deels af te schuiven op de werknemers.
Vorsprung durch Pedantik

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 28 jun 2016 11:17

thestudent schreef:Het lijkt me überhaupt niet erg waarschijnlijk dat je fiets uit die stalling wordt gejat. Afgesloten met pasje en je fiets staat op slot. Over het algemeen bij een bedrijf staan daar geen dure racefietsen in en dat weet een dief ook wel. Als je je daarom de hele dag druk gaat maken, tja dan heb je echt geen leven. Zit je je ook de hele dag af te vragen of de inbreker al een ruitje bij je heeft ingetikt en de fiets uit je garage heeft meegenomen? Dat is een stuk waarschijnlijker namelijk. Daarvoor heb je vast een inboedelverzekering. Het leven zit nu eenmaal vol met risico's. Als je je overal druk om gaat maken kan je moeilijk gelukkig worden. Die "Wat als?" vragen, pfft. Dat zie je dan wel als die fiets eenmaal weg is. Als je nou in ieder geval een fietsverzekering afsluit dan kunnen we ophouden met dit geneuzel. Het is maar een fiets. En fietsen worden nu eenmaal vaak als gelegenheidsdiefstal gejat. Het is een stuk waarschijnlijker dat deze bij een toertocht of wedstrijd snel even gegapt wordt, dan dat er een inbreker veel risico neemt om de fiets uit een afgesloten stalling te jatten.
Wat een aannames zeg. Hoe zal ik 't netjes zeggen ? Oordelen gaat je hier blijkbaar goed af, zonder mij iets te vragen ..........
Lid blazersgilde
Specialized Allez

beezer
Forum-lid

Gebruikersavatar beezer 28 jun 2016 11:21

uninvitedguest schreef:Begrijp dat het nog geen actuele zaak is, aangezien je meldt dat er gelukkig nog geen fietsen zijn gestolen,

In algemene zin vind ik dit een "mooi" voorbeeld van hoe ook hier in NL steeds vaker gekeken wordt hoe we de verantwoordelijkheid bij een ander kunnen leggen mocht er iets gebeuren,.

Nu doe ik even wat aannames op basis van wat ik hierboven lees. Je hebt je fiets zelf niet verzekerd en ik lees ook niet dat je je fiets op slot zet. Mocht er dan iets gebeuren dan vraag je je af of je werkgever wel aan zijn zorgplicht heeft voldaan, dan wel aansprakelijk gesteld kan worden???

Ik fiets zelf dagelijks woon werk, kan mijn fiets als het niet vol staat, onder een overkapte, niet afgesloten fietsenstalling plaatsen, en zet mijn fiets met twee sloten op slot. Er staat nergens een bordje van stallen op eigen risico. Fiets is niet verzekerd, maar mocht deze gejat worden. geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan zou denken om mijn werkgever aansprakelijk te stellen.
Natuurlijk zet ik mijn fiets wel op slot. staat ook duidelijk vermeld in de door mij eerder geposte berichten
Lid blazersgilde
Specialized Allez

tjerk1121
Forum-lid

tjerk1121 28 jun 2016 11:56

alien schreef:Je kunt het ook precies andersom zien: de werkgever wil wél de vruchten plukken van het stimuleren van fietsende werknemers (lager ziekteverzuim, eventueel lagere premie voor een collectieve ziektekostenverzekering), maar probeert de bijbehorende verantwoordelijkheden deels af te schuiven op de werknemers.
Dus omdat de werkgever het gebruik van de fiets voor woon-werk verkeer moet diezelfde werkgever ook het risico van diefstal dragen? :roll: Het schiet wel een beetje door hoor, de eerste reactie is om te kijken of we een ander de schuld kunnen geven en niet eerst even nagaan of je zelf iets had kunnen doen om diefstal tegen te gaan?

Om de vraag van de TS kort te beantwoorden: weinig tot geen kans op succes. Het is jouw fiets en jouw risico en de zorgplicht van de werkgever, voor zover die er al is voor dit soort gevallen, gaat niet verder dan het aanbieden van stallingsruimte en strekt zich niet uit tot bewaking van de stalling.

RKN
Forum-lid

RKN 28 jun 2016 12:07

Als op je werk iets gestolen wordt is m.i. de dader aansprakelijk, en niet je werkgever
(maar dat is enkel op boerenverstand gebaseerd...)

https://www.arbeidsrechter.nl/uitgebrei ... luk-schade

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 28 jun 2016 21:52

chrissiewizzie schreef: En zoals hierboven aangegeven: je bent en blijft zelf verantwoordelijk voor jouw eigen spullen. De keuze of je jouw portemonnee in jouw bureaulade laat liggen of niet, is de jouwe. Het is jouw verantwoordelijkheid om zorgvuldig met jouw spullen om te gaan.
je bent zelf verantwoordelijk voor je spullen, daarom hangt dat bord er ook: om je daar aan te herinneren. De jur waarde is twijfelachtig.

De vraag is wiens risico het is als er gestolen wordt na inbraak.
De wg heeft de plicht als een goed huisvader voor z'n mensen en hun spullen te zorgen.
De wn heeft de plicht de noodzakelijke voorzichtigheid in acht te nemen.

Ga eens langs bij Frank De Bedrijfsjurist. Die vindt het vast een leuke vraag, maar hou er rekening mee dat hij op de hand van de wg is. Neem geen genoegen met de eerste afpoeier

Plaats reactie