Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gebroken missing link? (11 speed KMC)

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 07 aug 2016 12:14

Mijn ervaring is ook dat de 11 speed missing links (KMC) veel moeilijjker open en dicht gaan. Verder overigens geen enkel probleem mee gehad. Gewoon de tangetjes aanschaffen, heb je jaren plezier van.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 aug 2016 12:14

Heeft de ketting met gesloten link nog zijdelingse speling ter hoogte van de link?
Zonee, dan past deze link niet bij deze ketting en dan heb je meteen een reden waarom het openen en sluiten moeizaam gaat.
Zo ja, dan is de pen-gat passing wat krapper ontworpen om ongewild openen tijdens het rijden zoveel mogelijk uit te sluiten en is het normaal.
OF er zijn batches met variaties in passing, ook kettingfabrikanten besteden dingen uit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2397
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 07 aug 2016 12:18

wolly68 schreef:tangetjes
Die van ParkTool kan zowel openen als sluiten, dan ben je met 1 tangetje klaar.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 aug 2016 12:40

Geen 105 maar ultegra bij mij icm 11s link geen probleem bij sluiten (handmatig met kracht op de trapper). Openen wel altijd met kmc tangetje.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 aug 2016 13:19

Bedankt wolly68, Keezx en monsieurpinot.
monsieurpinot schreef:Geen 105 maar ultegra bij mij icm 11s link geen probleem bij sluiten (handmatig met kracht op de trapper). Openen wel altijd met kmc tangetje.
Ja, handmatig krijg ik hem zoals gezegd bijna 100% gesloten maar dus net niet genoeg om hem te voelen klikken.
Wellicht niet hard genoeg op het pedaal gaan staan (ik heb er alleen met met arm/bevnlichaam op gehangen) toen ik de fiets op de grond zette.

Ik kwam er gisteren achter nadat ik een 34 5800 binneblad had vervangen voor een 39.
Na alles weer gemonteerd te hebben liep echt niks meer. Ketting ging op het voorblad dansen. Deriie instellen nagekeken, alles goed.
In plaat van even verder te kijken weer alles eraf gehaald, 34 blad terug (op de goede manier ja ;) ) alles weer gemonteerd en zelfde probleem :twisted:

Plots viel het muntje. Zo gauw die Missing Link over het voorblad ging begon de misere. Toen de Missing Link met de tang (BBB BTL-77) echt aangetrokken tot ik de klik voelde.
Hierna waren de kettingloop problemen weg.

Zojuist de hele zwik dus nogmaals eraf gehaald en 34 binnenblad wederom voor de nieuwe 39 vervangen.

Alles loopt als een zonnetje :winkthumb:

Woefdram schreef:
wolly68 schreef:tangetjes
Die van ParkTool kan zowel openen als sluiten, dan ben je met 1 tangetje klaar.
BBB BTL-77 opent en sluit KMC links ook. Kost iets van 9,95 Euro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 aug 2016 13:39

Keezx schreef:Heeft de ketting met gesloten link nog zijdelingse speling ter hoogte van de link?
Eenmaal volledig gesloten is het antwoord 'ja'. De KMC Missing Link voelt zijdelings aan als een normale schakel.
Keezx schreef: Zo ja, dan is de pen-gat passing wat krapper ontworpen om ongewild openen tijdens het rijden zoveel mogelijk uit te sluiten en is het normaal.
OF er zijn batches met variaties in passing, ook kettingfabrikanten besteden dingen uit.
Zou het allebei kunnen zijn. Ik vond op Google soortgelijke problemen met 10 speed KMC Missing Link trouwens.
Misschien met andere 11 Speed Missing Links dat ik geen 'probleem' zou hebben. Mij viel echter het grote verschil met 10 speed op.
11 speed Missing Link is zeker niet met de hand te openen (al was het maar vanwege het vet op de ketting) terwijl dat met 10 speed no wel lukte.

Ik ga toch weer eens een Connex ketting met Connex Link kopen (wat jaren geleden op een Dura Ace 7800 groep gehad) als de huidige twee 5800 HG600's die ik heb liggen op zijn.

http://www.connexchain.com/en/11-speed-chains.html
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie