Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Hoe benoemen jullie je versnellingen en lichter of groter ?

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 20 jul 2016 16:31

Het is al eens aangehaald maar de termen groter en kleiner gaan niet over de maat van je kransjes maar om het verzet. Het verzet is de afstand die je wiel aflegt in 1 volledige omwenteling van je crank. Zo verwarrend is het niet. Opschakelen is groter gaan. Vandaar óp schakelen. Op en af heeft niets te maken met waar je derailleur heen gaat want wat doe je anders met rapid rise? De termen die ik langs heb zien komen bestaan al lange tijd en hebben allemaal een vaste betekenis, dat iemand niet exact weet welke term bij welke actie hoort wil niet zeggen dat je t allemaal maar door elkaar heen moet gaan gebruiken :-D

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 20 jul 2016 16:38

Het probleem met communiceren over schakelen, is dat je dat meestal doet met mensen die er MINDER van weten dan jijzelf (immers: degenen die er verstand van hebben hoeven niet aan een ander te vragen of, wanneer en wat ze moeten schakelen). Dus best zo ondubbelzinnig mogelijk zijn!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

codex
Forum-lid

codex 20 jul 2016 19:22

.... ik zal even ingrijpen als topicstarter. 8-)

Ik zit op dit moment achter de computer te typen.....(dat is zoals je het zegt)...... terwijl ik dus in feite voor de comp zit, want als ik achter de comp had gezeten dan had ik tegen de achterkant van het beeldscherm gekeken en niets kunnen zien van wat ik hier lees en typ.

Kortom er zijn wel meer "verwarrende" gezegdes.

Het geeft ook allemaal niets hoe je het benoemt...als we elkaar maar begrijpen. ;)

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 20 jul 2016 20:26

chrissiewizzie schreef:Tijd voor een automatische versnellingsbak voor racefietsen. Zelflerend en adaptief uiteraard ;-)
Een candansmeter en een klein stukje electronica die een elektronische groep aanstuurt heb ik denk ik vanavond nog geknutseld. Dat is geen al te ingewikkeld ding om te maken :mrgreen:

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 20 jul 2016 21:03

Maar waarom zou je ;-) het bestaat immers al. @codex, natuurlijk heb je gelijk, als we elkaar maar begrijpen, en uiteindelijk komen we er echt wel uit. Maar..... Jij vroeg, hoe benoemen jullie het en ik geef alleen maar aan dat er vaste waarden zijn, maar verschillende interpretaties. Als jij je fiets bij mij inlevert en zegt: kijk even naar de 11 want die loopt niet lekker, kijk ik naar je grootste verzet terwijl je misschien je kleinste verzet bedoelde.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Plaats reactie