Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslag ontwikkeling tijdens fietsvakantie

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 20 jul 2016 13:05

MarkVeenstra schreef: Het lijkt mij dat dit process niet significant veranderd door vermoeidheid, dus zou omslagpunt niet per definitie zakken
Dit lijkt me juist wel waar. Waarom denk jij dat dit niet zo is?
Als we gaan zeuren over het gebruik van termen, die dan "nietszeggend maar veel gebruikt door leken" zijn. Dan dwalen we wel heel erg af. Iets als adrenaline is gewoon een stof aangemaakt door het lichaam, dat kan je moeilijk "nietszeggend" noemen lijkt me. En termen die door veel leken gebruikt worden en waar mensen een gevoel of begrip bij kunnen opbrengen, zijn in uitleg toch wel erg practisch.
Adrenaline speelt een rol, maar het is een foutieve simplificatie om hier alles aan toe te schrijven. SImplificaties kunnen helpen, maar aantoonbaar foute simplificaties maken het juist onmogelijk om enig begrip op te kunnen bouwen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jul 2016 14:10

dwangarbeider schreef:Ik vermoed wel dat het maximale vermogen dat je kan leveren ook wel zal afnemen. Het vermogen op een lager niveau lijkt wel gelijk te blijven bij een lagere hartslag. Misschien doordat je onbewust wat groter gaat trappen en dus meer op kracht gaat rijden. Ik denk dat de inspanning gevoelsmatig ook wel zwaarder zal zijn : je haalt nog wel een redelijk vermogen maar het gaat al wat minder lekker dan wanneer je de eerste dag volledig fris die col oprijdt.


Ik vind ook dat we het hier nodeloos gecompliceerd aan het maken zijn. Maar als er hier dan toch specialisten zijn die de wetenschappelijke uitleg kunnen geven aan leken, dan wil ik het met veel plezier lezen en leren. Dit zijn toch dingen waar iedere fietser mee te maken krijgt.

Ik denk nog altijd dat het een normaal verschijnsel is dat je moeilijker hoge hartslagen haalt als je dagen naeen redelijk zware inspanningen doet en dat dit komt doordat je vermoeid bent. Als je je omslagzone daaraan gaat aanpassen zeg je eigenlijk ; Ik haal mijn normale zones niet meer, dus doe ik verder op een lager niveau.
Bij een fietsvakantie kun je natuurlijk niet kiezen, je moet gewoon elke dag verder, moe of niet. En dan moet je het nemen zoals het is.
Maar in gewone trainingsomstandigheden zou ik zeggen ; neem wat rust totdat je je normale zones weer kunt halen. Want ik weet wel zeker dat als je te lang blijft rondrijden met een hartslag die nog maar moeizaam stijgt, je al snel richting overtraining zal gaan.
Na één pittige dag is mijn hartslag de volgende dag al significant lager, terwijl ik wel dezelfde vermogens als een dag er voor kan trappen. Dan al een dagje rust gaan nemen lijkt mij niet zo'n goed plan.

Begin dit seizoen een 10 daagse etappe koers gereden op aardig niveau en dan kan ik ook de 7e dag nog praktisch dezelfde vermogens berg op trappen als de 1e dag. Had ik helaas voor dit topic geen hartslagmeter om, maar uit alle voorgaande etappe koersen weet ik dat mijn hartslag daalt de 1e dagen en zich vervolgens stabiliseert.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

emil
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2011 13:41

emil 20 jul 2016 14:15

Afbeelding
( http://www.astrokraai.nl/dump/hartslag_per_dag.gif )

Nog een animatie gemaakt van de power vs. hartslag tijdens drie ritten die wel wat vergelijkbaar zijn. Bij de rit op dag 4 was het behoorlijk koud en was het grootste gedeelte min of meer vlak. Dag 6 was onze Koninginnerit met de meeste hoogtemeters, en daar stierf ik tijdens de laatste klim dus redelijk hard.

De data is dus van de gehele dag, waarbij ik voornamelijk op gevoel heb gereden, dus niet zoals eerder twee (korte) segmenten waar ik voluit was gegaan.

Conclusie;
- Het geleverde vermogen blijft min of meer gelijk. (ook het maximum vermogen over 20-30 minuten, dat ik al eerder liet zien in een voorgaande post)
- Mijn hartslag is zo'n 15 slagen minder tegen het eind van een week fietsen. Een hogere hartslag haal ik niet meer, zelfs niet bij 20 tot 30 minuten voluit fietsen waar ik aan het begin van de week net over mijn 'omslagpunt' kon fietsen.
Laatst gewijzigd door emil op 20 jul 2016 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 20 jul 2016 14:44

@amclassicfan
Maar kun je met -weliswaar meer moeite- de hoge hartslagen nog halen of is dat gewoon uitgesloten ?
Want als je dan met een veel lagere hartslag hetzelfde vermogen kan trappen, dan zou je in theorie meer vermogen moeten kunnen leveren met de hogere hartslag van de eerste dag, als je die nog haalt tenminste.

Ik herken dit eigenlijk niet zo bij mezelf. Zolang de vermoeidheid niet te groot is, haal ik wel nog de hartslag die "hoort" bij een bepaald vermogen, weliswaar met meer moeite. Eens de vermoeidheid echt begint te spelen zakt de hartslag, maar dus ook het geleverde vermogen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jul 2016 15:44

dwangarbeider schreef:@amclassicfan
Maar kun je met -weliswaar meer moeite- de hoge hartslagen nog halen of is dat gewoon uitgesloten ?
Want als je dan met een veel lagere hartslag hetzelfde vermogen kan trappen, dan zou je in theorie meer vermogen moeten kunnen leveren met de hogere hartslag van de eerste dag, als je die nog haalt tenminste.
Nee die vlieger gaat helaas niet op. De enige manier om de hartslag omhoog te krijgen is een lange sprint te trekken. Maar tijdens steady klimmen krijg ik 'm niet meer omhoog :lol:

Moet daarbij wel aantekenen dat mijn herstelvermogen beter is dan van de gemiddelde renner. Als ik de eerste dag maar overleef (en 't niet al te steil berg op gaat) dan komt 't doorgaans wel goed.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5435
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 20 jul 2016 15:53

Even snel vergelijk van 2 ritten van mij vorige week op zelfde klim met verschil goed uitgerust en 2 dagen ervoor zware rit gemaakt :

https://www.strava.com/activities/63688 ... 5565430822
172bpm bij 299W over 10m47

https://www.strava.com/activities/63863 ... 5606560469
153bpm bij 283W over 11m21

En verschil dat bij 2e rit de klim op einde van dag was dus daardoor ook wat lager wattage.
Eerder op de dag had ik ook een klim https://www.strava.com/activities/63863 ... 5606559833 :
303W bij 151bpm over 16m23

Oftewel zo'n 20bpm minder bij zelfde vermogen.

Plaats reactie