Beschermende fiets kleding voor wielrennen op de weg ?
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Nee op het asfalt. Je glijdt niet altijd. In de winter heb je een lange broek aan dan valt het meestal wel mee met de wonden. Maar je knie glijdt niet altijd als je valt. Hij kan ook goed hard contact maken. Altijd net onder de knieschijf. De oorzaak was een scheur in de weg die ik niet zag. Het schemerde al. Ik heb de gemeente een mail gestuurd over het wegdek.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Voor jezelf de overweging maken... Hoevaak val je per 1000km fietsen? Hoeveel keer daarvan is dat op je knie? Hoeveel km fiets je per jaar? Ervanuitgaande dat je niet wekelijks op het asfalt ligt, lijkt het ongemak van fietsen met kniebeschermers groter da. 't voordeel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Een helm zit ook niet prettig maar je went er aan. Ik heb sowieso iets nodig om het gat in de knie van mijn fietsbroek te lappen :p Ik heb even geen budget meer over. Gelukkig heb ik mijn schijfrem voor weer recht gekregen en hoef ik geen nieuw wel of vork te kopen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Erg vervelend om onderuit te gaan, nog vervelender als je er ook lichamelijke en/of materiële schade aan overhoudt.Marcopfiets schreef: ↑18 feb 2018 14:42 Ik heb sowieso iets nodig om het gat in de knie van mijn fietsbroek te lappen :p Ik heb even geen budget meer over.
Bij een valpartij heb ik eens een gat opgelopen in mijn (toen) nieuwe winterjack. Uit een oude fietsbroek heb ik een stuk stof gehaald en daarmee het jack gerepareerd (nou ja, mijn vrouw heeft dat uiteindelijk heel netjes gedaan). Misschien heb je nog iets aan deze oplossing.
Was even vergeten dat een hoek van 90 graden op de fiets niet kan bij >30 km/u.
Het levert een gat in de knie op die erg moeilijk heelt omdat je de knie steeds buigt. Mijn broek ook kapot, maar die is sinds die dag een korte broek.
Je leest/hoort wel eens iets over Aramide (Kevlar) als bijzonder sterk vezel. Zou het geen idee zijn om daarvan fietskleding te maken?
Het levert een gat in de knie op die erg moeilijk heelt omdat je de knie steeds buigt. Mijn broek ook kapot, maar die is sinds die dag een korte broek.
Je leest/hoort wel eens iets over Aramide (Kevlar) als bijzonder sterk vezel. Zou het geen idee zijn om daarvan fietskleding te maken?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Bioracer heeft een jaar of tien geleden wel eens pogingen gedaan met dergelijke vezels dacht ik? Geen idee of dat ooit wat geworden is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als er vraag naar is, komt het wel. Maar sterke vezels zijn - in de regel - minder elastisch. Om kleding echt beschermender te maken, zal dat zeker ten kostte gaan van je bewegingsvrijheid en daarmee efficientie/comfort.
Je hebt mooie motor"spijker"broeken waar kevlar in zit. Dat is goed slijtvast (testen van motoplus met verschillende broeken aan een pop met 80 km/u achter de auto laten slepen...), maar het is niet flexibel en relatief zwaar. Zonder harde delen, voorkom je nog niet de nadelen van de harde impact bij een val.
Gaat het om de economische impact (kleding stuk door val), is het misschien slimmer om goedkopere kleding (Aldi/Lidl) te gebruiken en te vervangen na een val. Dan de hoofdprijs betalen voor 1 setje dat misschien wat beter bestand is tegen een schuiver. Goede fietskleding is al duur, maar ga je er nog eens allerhande speciale vezels aan toevoegen (+ de marketing die je daarbij zult moeten betalen), ga je rustig 400 euro of meer voor een broekje neer tellen... Dan kan je misschien wel 15x een goedkope Aldi broek stuk vallen.
Je hebt mooie motor"spijker"broeken waar kevlar in zit. Dat is goed slijtvast (testen van motoplus met verschillende broeken aan een pop met 80 km/u achter de auto laten slepen...), maar het is niet flexibel en relatief zwaar. Zonder harde delen, voorkom je nog niet de nadelen van de harde impact bij een val.
Gaat het om de economische impact (kleding stuk door val), is het misschien slimmer om goedkopere kleding (Aldi/Lidl) te gebruiken en te vervangen na een val. Dan de hoofdprijs betalen voor 1 setje dat misschien wat beter bestand is tegen een schuiver. Goede fietskleding is al duur, maar ga je er nog eens allerhande speciale vezels aan toevoegen (+ de marketing die je daarbij zult moeten betalen), ga je rustig 400 euro of meer voor een broekje neer tellen... Dan kan je misschien wel 15x een goedkope Aldi broek stuk vallen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Daar ben ik heet helemaal mee eens. Ik snap bovendien dat dat soort kleding niet zou helpen bij botbreuken en zo. Het zou mij meer gaan om verwondingen als schaafplekken e.d. Daarbij heb ik het beeld van Johnny Hoogerland op mijn netvlies staan.MarkVeenstra schreef: ↑19 feb 2018 09:11 ...
Gaat het om de economische impact (kleding stuk door val), is het misschien slimmer om goedkopere kleding (Aldi/Lidl) te gebruiken en te vervangen na een val. Dan de hoofdprijs betalen voor 1 setje dat misschien wat beter bestand is tegen een schuiver.
...
Los van de marketing (en het betalen voor de merknaam 'Kevlar' aan DuPont), zou het er nu echt zo veel duurder van moeten worden?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
De oplossing bestaat al lang hoor. Kijk maar eens. Voor je knie: https://skate-dump.nl/Shop/Artikel/2752 ... ction-knie
En voor je elleboog: https://skate-dump.nl/Shop/Artikel/2240 ... escherming
Ik heb ze voor inline trainingen waar bescherming verplicht is, of zo gewenst is dat je vies wordt aangekeken als je ze niet draagt. Eerste paar rondjes zit het altijd een beetje rottig. Daarna voel je ze niet meer. Paar keer mee onderuit gegaan en snelheden bij het skeeleren liggen (bij mij) wel iets lager dan wielrennen, maar in de bocht zit je altijd nog wel boven de 30km/u. Dit spul beschermt alleen tegen schaven, uiteraard niet tegen fracturen, dislocaties en andere ellende. Schaafbescherming is ook beperkt. Als je tien meter over het asfalt glijdt, zit je er wel doorheen. Blijft het bij een metertje of wat en glij je door het gras in, scheelt dit twee weken jeuk. Kan niet zeggen dat ik ze graag draag.
En voor je elleboog: https://skate-dump.nl/Shop/Artikel/2240 ... escherming
Ik heb ze voor inline trainingen waar bescherming verplicht is, of zo gewenst is dat je vies wordt aangekeken als je ze niet draagt. Eerste paar rondjes zit het altijd een beetje rottig. Daarna voel je ze niet meer. Paar keer mee onderuit gegaan en snelheden bij het skeeleren liggen (bij mij) wel iets lager dan wielrennen, maar in de bocht zit je altijd nog wel boven de 30km/u. Dit spul beschermt alleen tegen schaven, uiteraard niet tegen fracturen, dislocaties en andere ellende. Schaafbescherming is ook beperkt. Als je tien meter over het asfalt glijdt, zit je er wel doorheen. Blijft het bij een metertje of wat en glij je door het gras in, scheelt dit twee weken jeuk. Kan niet zeggen dat ik ze graag draag.
-
- Forum-lid
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00
Net als bij verzekeringen moet je voor jezelf een afweging maken of het afdekken van het risico opweegt tegen de ongemakken om dit risico af te dekken. Persoonlijk zou ik het vervelend vinden om in mijn beweging te worden belemmerd (een helm doet dat gelukkig niet). Bovendien zou de extra beschermende bekleding er (waarschijnlijk) ook voor zorgen dat ik mijn warmte minder goed kwijt kan. Bovendien zul je altijd zien dat je, als je beschermende kleding draagt, weer net op zo'n manier valt waarbij de beschermende kleding niet helpt. Als je alle risico's wilt vermijden dan kun je beter niet gaan fietsen.
Mijn Strava
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Bioracer maakte ism DSM gebruik van Dyneema vezels in de broek.
Tegenwoordig heeft Giant Sunweb het privelege van Dyneema vezels in de broeken en shirts. Dit is een soort aramide vezel (ook gebruikt voor kogelvrije vesten bv) die bij valpartijen schaafwonden moet voorkomen.
Tegenwoordig heeft Giant Sunweb het privelege van Dyneema vezels in de broeken en shirts. Dit is een soort aramide vezel (ook gebruikt voor kogelvrije vesten bv) die bij valpartijen schaafwonden moet voorkomen.
Ook te koop voor de normale man?scottpch schreef: ↑20 feb 2018 13:09 Bioracer maakte ism DSM gebruik van Dyneema vezels in de broek.
Tegenwoordig heeft Giant Sunweb het privelege van Dyneema vezels in de broeken en shirts. Dit is een soort aramide vezel (ook gebruikt voor kogelvrije vesten bv) die bij valpartijen schaafwonden moet voorkomen.