Alles over vakanties op én met de fiets

Velomediane Criquielion 27 augustus 2016

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 08 aug 2016 21:12

djatwork69 schreef: 3B en Marmotte is iets anders natuurlijk. Dan moet je heel de tijd vol gaan.
Heel veel renners vergissen zich in de Velomediane. Het is echt non stop klim op en af en dat circa 165km lang.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 aug 2016 21:28

djatwork69 schreef:ik zie niet in waarom je risico's moet nemen in zo een rit, tenzij je voor goud gaat
De Criq is niet zomaar een toertochtje, maar een serieuze cyclo. Mi de moeite waard om tot het uiterste te gaan voor een mooie prestatie.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 08 aug 2016 21:34

Herman_N schreef:
djatwork69 schreef:ik zie niet in waarom je risico's moet nemen in zo een rit, tenzij je voor goud gaat
De Criq is niet zomaar een toertochtje, maar een serieuze cyclo. Mi de moeite waard om tot het uiterste te gaan voor een mooie prestatie.
Ik had het eigenlijk meer over ritten zoals de Kelly van zaterdag en inderdaad, als je een mooie prestatie wilt, zal je vol moeten gaan. De regio is niet van de poes, ik rij er bijna elke week

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 aug 2016 21:38

gerundium schreef:Beetje sparen en zorgen dat je in een goed groepje zit snap ik. Maar wat zou je verstaan onder dom rijden in de afdaling? Ik kan op zich redelijk naar beneden maar lijkt me niet verantwoord om met open weg volle bak een afdaling te rijden.

Verder nog een tactisch vraagje omtrent het opzoeken van groepjes. De eerste klim begint vrijwel direct uit de start. Waarschijnlijk ga ik samen met de mensen met wie ik ben proberen redelijk vooraan in het reguliere vak te staan. (zijn er een aantal die naar de kop van de koers toe willen, ikzelf niet) Is het aan te raden om gelijk die eerste klim redelijk door te rijden zodat je in een sneller groepje uitkomt? Of gaat dat weinig verschil maken / kan je er later ook nog aansluiten.
Met 'dom rijden' bedoel ik met name de vlakke stukken (daarvan heb ik enkele voorbeelden gegeven). Maar zoals amclassicfan aangeeft valt er op het afdalen goed te trainen. Je hoeft niet als een achterlijke idioot naar beneden te vallen, maar met enige serieuze training vallen er in afdalingen tientallen seconden te winnen. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen in een klim.

De eerste klim gaat vrijwel iedereen vol naar boven. Als je wilt aansluiten bij de snelle groepen zul je dus hard van start moeten gaan. Het is zeker aan te raden om hier volle bak te gaan. Voordeel is dat er dan nog zoveel mensen zijn dat er altijd wel een groep komt waarbij je kunt aansluiten.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 08 aug 2016 21:44

djatwork69 schreef:Ik had het eigenlijk meer over ritten zoals de Kelly van zaterdag en inderdaad, als je een mooie prestatie wilt, zal je vol moeten gaan. De regio is niet van de poes, ik rij er bijna elke week
De Sean Kelly, Fleche de Wallonie of La Chouffe is echt van een ander kaliber dan de Criq. In dat soort tochten rijdt iedereen voor zichzelf en zijn eigen doel. Bovendien heb je verschillende afstanden die door elkaar rijden. Vergelijken met andere deelnemers heeft weinig nut. De Criq rijdt iedereen voor een goede prestatie en daar wordt serieus hard gereden.

janlouws
Forum-lid

Gebruikersavatar janlouws 11 aug 2016 21:37

Ik ga hem ook weer rijden. Dat wordt m'n 2de keer. Vorig jaar was ik na 90km helemaal op. Dit jaar moet dat beter.
Het is wel een hele zware tocht. Niet te onderschatten. Ik hoorde dat velen hem zwaarder vinden dan de Marmotte! Mag ook wel natuurlijk als je bedenkt dat de zwaarste klim (Haussire) en de langste klim (Dochamps) van België er in zitten. En de Mur de Velomediane is ook niet mis.

Verstuurd vanaf mijn MotoE2(4G-LTE) met Tapatalk

pizzi
Forum-lid

pizzi 12 aug 2016 00:46

Geweldige cyclo dit!

Vorig jaar voor het eerst gereden: 5h48. Dit jaar niet aanwezig (ingeloot voor de Ötztaler!). In 2017 weer aanwezig (of iemand moet me overhalen de Pyreneeënmarmotte te rijden).

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 aug 2016 07:42

janlouws schreef:.....Ik hoorde dat velen hem zwaarder vinden dan de Marmotte!.....
Dat vind ik dan wel wat overdreven. De marmotte is een paar km langer en telt een slordige 1500 hoogtemeters mee. Dat is echt wel wat anders.
Live fast; die young. mijn blog

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 12 aug 2016 07:52

Herman_N schreef: Je hoeft niet als een achterlijke idioot naar beneden te vallen, maar met enige serieuze training vallen er in afdalingen tientallen seconden te winnen.
Tja, tientallen seconden.....lekker belangrijk.
In een cyclo als de Criq moet je gewoon goed kunnen klimmen en win je eigenlijk helemaal niets in de afdalingen, wat je daar wint verlies je daarna weer dubbel en dwars in de volgende beklimming.

Ik stond ooit eens in Huy bij de Merckx, waar Eddy zelf het startschot gaf en de wijze woorden sprak
Heren, daal met verstand af. Deze cyclo win je niet in de afdaling, in de afdaling kan je alleen maar verliezen!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 12 aug 2016 08:15

In mijn eerste fietsjaar, 2014, heb ik zowel Velomediane als 3 Ballons gereden. De Criq was voor mijn gevoel even zwaar, maar sowieso ga je in elk van deze cyclos, los van het aantal hoogtemeters en het profiel, zo diep als je zelf wenst natuurlijk.

In de eerste 50km gaat het allemaal relatief makkelijk met mooi egale klimpartijen maar vanaf de Mur de Maboge is het een opeenvolging van steile, onregelmatige ondingen. En op een bepaald moment heb je het dan wel gehad: die Dochamps/Bois de Dochamps op 't end zijn dan misschien maar klimmen aan 3-4%, maar als je benen leeggereden zijn na al het voorgaande sloopwerk dan lijken ze wel oneindig lang te duren; je voelt dat je hier normaal gezien tempo moet kunnen maken maar je valt voor je gevoel volledig stil.

Gelukkig word je dan beloond met een lange en makkelijke afdaling richting finish.
Afbeelding

NielsH1
Forum-lid

NielsH1 13 aug 2016 12:35

rob74 schreef:
janlouws schreef:.....Ik hoorde dat velen hem zwaarder vinden dan de Marmotte!.....
Dat vind ik dan wel wat overdreven. De marmotte is een paar km langer en telt een slordige 1500 hoogtemeters mee. Dat is echt wel wat anders.
Dat zijn de kille cijfers. Het zijn twee totaal verschillende cyclo's die allebei een andere voorbereiding vragen.

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 16 aug 2016 12:15

Cylco's vergelijken heeft niet echt heel veel zin. Heb er nu een aantal gereden, maar heeft ook te maken met natuurlijke aanleg. Ik ben geen echte klimmer en kan in de ardennen nog goed mee. Op de +10km klimmen in de alpen heb ik het veel moeilijker. Perfecte voorbeeld is de 3B tegenwoordig, daar zitten al deze klimmen in. Op de Grand Ballon ga ik helemaal rot en word ik regelmatig voorbij gereden, op de Champ Jaillet (2 km tot 20%, dus een echte ardenner klim) is het net andersom.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Plaats reactie