Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tegenvallende ervaring shimano 105

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 22 aug 2016 10:25

Ernie C. schreef:Alles wat de grote meute niet blieft. Ik weet niet hoe groot het marktaandeel van Shimano is op het moment is in racefietsgroepen maar dat zal ver boven de 80% zijn. Als je zie dat bijvoorbeeld Apple nog maar een aandeel van 14% heeft op de mobile telefoonmarkt en iets van 10% op de pc markt dan weet je al dat vrij keuze eigenlijk niet meer bestaat in sommige marktsegmenten. Je moet echt je best doen om in een winkel niet gepushed te worden het artikel te kopen dat "iedereen" koopt. Ik ben ook bang dat alleen maar erger gaat worden in de toekomst. In de auto-industrie zijn bijvoorbeeld nog maar een paar grote spelers over waarvan er een aantal jaar na jaar verlies draaien.

Gelukkig zijn er merken die met dat kleine marktaandeel nog wel winst weten te halen maar dat wordt wel steeds moeilijker.
Ik begrijp je niet. Canyon heeft zich in 6 jaar opgewerkt met weinig meer dan kwaliteit toch krijgen ze je goedkeuring niet.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 aug 2016 11:04

Helemaal offtopic: Ik begrijp ook wel dat er concurrentie moet zijn om een groot merk als Shimano scherp te houden. Een monopoly van Shimano zal ongetwijfeld leiden tot prijsstijgingen. Daarom ben ik ook blij dat SRAM erbij gekomen is en merken als FSA en Rotor het nu ook willen gaan proberen (al is dat met hydraulische schijfremmen waar ik het nut niet direct van in zie, maar dat is een andere discussie).

Campagnolo is -zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit en historie- in mijn ogen de stervende dinosauriër die niet mee komen kan. Aangezien ik geen persoonlijk binding heb met Campa -en gezien de prijs/kwaliteit verhouding zie ik dat ook niet meer gebeuren- heb ik daar weinig moeite mee. Ik zwem ook graag tegen de stroom in en fiets het liefst met wind tegen, maar dan moet daar wel iets tegenover staan en dat heb ik bij een onderdelengroep als Campa niet.

Verder begrijp ik je sentiment wel hoor. Ik blijf ook vol stughouden aan mijn BlackBerry die links en rechts ingehaald is door Apple en Google. 31 december stopt de support voor Whatsapp en wordt ik geforceerd een nieuwe telefoon te kopen van een merk dat ik niet wil. Bij fietsen is er echter nog genoeg variatie mogelijk naast de onderdelengroep en bij gebruiksvoorwerpen zoals fietsen, auto's, telefoons geloof ik niet dat in de massa zitten iets slechts betekent. Een Volkswagen, Shimano en Samsung zul je je allemaal geen buil aanvallen en zo speciaal zijn die 'kleine' merken nou ook weer niet.

M.A,S
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2015 18:23

M.A,S 22 aug 2016 12:02

samsung of appel? ikke huawei lekker dwars , ik rijd daar en tegen wel vw , maar dan een t5 ipv personen bak .

maar is allemaal offtopic en niet de vraag toch ?
105 wel of niet goed , was de vraag . :P :winkthumb:

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 22 aug 2016 12:53

synapse schreef:@ Ernie C.: Apple is een klein merk met een klein marktaandeel?

Hij is Apples met peren aan het vergelijken. :mrgreen:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2016 22:33

materialist schreef:
Ernie C. schreef:Alles wat de grote meute niet blieft. Ik weet niet hoe groot het marktaandeel van Shimano is op het moment is in racefietsgroepen maar dat zal ver boven de 80% zijn. Als je zie dat bijvoorbeeld Apple nog maar een aandeel van 14% heeft op de mobile telefoonmarkt en iets van 10% op de pc markt dan weet je al dat vrij keuze eigenlijk niet meer bestaat in sommige marktsegmenten. Je moet echt je best doen om in een winkel niet gepushed te worden het artikel te kopen dat "iedereen" koopt. Ik ben ook bang dat alleen maar erger gaat worden in de toekomst. In de auto-industrie zijn bijvoorbeeld nog maar een paar grote spelers over waarvan er een aantal jaar na jaar verlies draaien.

Gelukkig zijn er merken die met dat kleine marktaandeel nog wel winst weten te halen maar dat wordt wel steeds moeilijker.
Ik begrijp je niet. Canyon heeft zich in 6 jaar opgewerkt met weinig meer dan kwaliteit toch krijgen ze je goedkeuring niet.
Gelukkig is er op gebied van race en mtb frames nog wel ruime keuze. Canyon verdient juist respect voor de wijze waarop ze het tegen Giant, Trek, Merida/Specialized, Pon en Accel op hebben genomen, ook al is het mijn smaak niet. Nu is het wel zo dat de meeste frames ook maar bij een paar fabrikanten vandaan komen dus is het allemaal wat minder doorzichtig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 aug 2016 22:48

synapse schreef:@ Ernie C.: Apple is een klein merk met een klein marktaandeel?
Ja, in de markten waar ze opereren verhoudingsgewijs wel. Met goede producten en de juiste marketing kun je als (relatief) kleine speler je hoofd boven water houden maar je kunt je geen grote fouten permitteren terwijl Microsoft al minstens 20 jaar wanprestatie op wanprestatie kan stapelen en het ook nog een update durft te noemen. Shimano maakt al even lang (na 7400) lelijke racegroepen maar ze worden alleen maar groter terwijl de groepen steeds lelijker worden.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 22 aug 2016 23:40

Subjectief natuurlijk, maar wel weer deels ontopic; Cycling Weekly (zeg maar het Fiets magazine van de UK) heeft vorige maand de nieuwste 105 groep met een 10 beoordeeld. Wat betreft prijs/prestaties sluit ik me hier helemaal bij aan. 'Lelijk' is ook weer subjectief, ik vind de stap naar zwart en donker grijs juist erg mooi aansluiten bij de plastic fietsen van tegenwoordig. Campa blijft gewoon achter vanwege een te hoge prijs, lagere beschikbaarheid van onderdelen etc.

Overigens mag Apple dan een kleiner marktaandeel op de PC markt hebben, ze zijn wel het meest waardevoller bedrijf ter wereld in 2016 (M$ op #3 en verder tussen alle banken, oliemaatschappijen en farmaceutische bedrijven) en tevens meest waardevolle merknaam (boven Google, Coca Cola, McDonals, Toyota etc). Het kan dus wel als Campa eens innovatiever zou worden.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16768
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 01:26

Uiteraard schakelt een goed afgestelde 105 groep prima maar een 10 is wel zwaar overdreven. Een puntje extra voor de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding mag van mij maar als je dat al een 10 geeft wat moet Dura Ace of b.v Chorus dan wel niet krijgen? Chorus is imho toch wel de groep die na Tiagra en 105 het meest te bieden heeft voor wat het kost. En ook de Zonda's zijn zo ongeveer de Ultegra groep onder de wielsets. Ze kunnen het dus wel. Jammer dat Campa de tegenwoordigheid van geest niet heeft gehad om Potenza Ulta Shift ergopowers mee te geven en dat de cassettes zo onbeschoft duur zijn anders was er geen echte reden meer geweest om voor Ultegra te kiezen.

Lelijk is iets minder subjectief dan je denkt. We zijn er inmiddels gewoon aan gewend dat een groep er als een Shimano groep uitziet. Het is zelfs zo erg dat Campa het begint te imiteren en dat mensen dat nog kopen ook :mrgreen: .

Verder off topic ;) :

Het meest waardevolle bedrijf zegt meer dat er een gigantisch bubble in tech industrie zit. Apple heeft een redelijke vaste klantenkring en aardige hard- en software maar de software die de hele wereld gebruikt en eigenlijk niet meer zonder kan ontbreekt. Ik zou mijn geld niet in aandelen Apple willen steken op de lange termijn in ieder geval (en ook niet in Campagnolo).

Ik heb een beetje de angst dat we komen te leven in een communistische samenleving gerund door multinationals en corrupte politici dus ik hoop dat er nog wat kiezen valt in de toekomst. Dat is ook de reden dat ik zelf liever kies voor de kleinere, onafhankelijke speler waar mogelijk. Ook ik zal BB10 moeten gaan missen helaas :( .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 aug 2016 08:44

materialist schreef: Aan welke niche merkjes denk je dan?
Campa ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 23 aug 2016 13:18

razenderoeland schreef: Hij is Apples met peren aan het vergelijken. :mrgreen:
In het engels wordt het dan: comparing apples to oranges
Komt geen peer meer in voor :mrgreen:

M.A,S
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 mei 2015 18:23

M.A,S 23 aug 2016 13:23

och zoals een bekend trainer in engeland wel eens zegt .................... :mrgreen:

runcyclerun
Forum-lid
Berichten: 219
Lid geworden op: 24 aug 2016 09:52

runcyclerun 24 aug 2016 10:02

Hier ook Shimano 105 die zich heel licht en gemakkelijk laat bedienen. Tikje is genoeg.

Plaats reactie