Alles over vakanties op én met de fiets

BRM 400 Rondje Startplaatsen zaterdag 24 september 2016

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 06 sep 2016 06:07

alien schreef:
Douglas schreef:Ik heb even zitten rekenen. Je hebt 27 uur voor de brevet. Je kunt om 13:00 starten en doorrijden tot 21:00 (tussendoor 1 uur pauze). Dan een hotelletje nemen, hapje eten en een biertje. Lekker gaan slapen en s ochtends op tijd de wekker zetten. Na een ontbijt om 6:00 weer op de fiets. Je hebt dan tot 16:00 de tijd om de brevet uit te rijden. Voor de laatste dag heb je dan nog twee uur voor pauzes.
Let je dan wel op de sluitingstijden van de controles?
Nee want er staat nergens dat die eerder sluiten. De tijdslimiet van 27 uur is de enige aangegeven beperking.

Als je gemiddelde snelheid echt veel lager ligt dan 27 die ik in mijn voorbeeld heb gebruikt zou ik toch echt eerst daar aan gaan werken. Maar dat is mijn persponlijke mening.
o'7o

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 sep 2016 06:59

FryskBloed schreef:27km gemiddeld red ik niet :-) Afgelopen zondag reed ik 24km/u gemiddeld, of 22,5km/u als je de stops om me in/uit m'n regenbroek te hijsen meetelt.

Alien: waar vind ik de sluitingstijden? Ik zie op de info- en aanmeldpagina alleen maar de starttijden (en een opmerking dat de keuken in Boekelo om 21:00 dicht gaat, maar dat boeit niet echt als je in Zwolle start).

Denk dat ik het ga proberen; heb alvast verlof aangevraagd voor de maandag na afloop!
27 uur is de totaaltijd, dus je hoeft niet 27km/uur te rijden, het voorgeschreven gemiddelde is 15km/u inclusief stops.
In theorie is er een openingsvenster van controles. Dit is internationaal vastgelegd. De controles openen op een gemiddelde van 30km/u en sluiten op een gemiddelde van 15km/u. Je kunt de precieze openingstijden terugvinden op de routebeschrijving die 1-2 weken voor de tocht online komt te staan.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 sep 2016 07:00

Douglas schreef:
alien schreef:
Douglas schreef:Ik heb even zitten rekenen. Je hebt 27 uur voor de brevet. Je kunt om 13:00 starten en doorrijden tot 21:00 (tussendoor 1 uur pauze). Dan een hotelletje nemen, hapje eten en een biertje. Lekker gaan slapen en s ochtends op tijd de wekker zetten. Na een ontbijt om 6:00 weer op de fiets. Je hebt dan tot 16:00 de tijd om de brevet uit te rijden. Voor de laatste dag heb je dan nog twee uur voor pauzes.
Let je dan wel op de sluitingstijden van de controles?
Nee want er staat nergens dat die eerder sluiten. De tijdslimiet van 27 uur is de enige aangegeven beperking.

Als je gemiddelde snelheid echt veel lager ligt dan 27 die ik in mijn voorbeeld heb gebruikt zou ik toch echt eerst daar aan gaan werken. Maar dat is mijn persponlijke mening.
Naast de gewone inschrijvingsinfo is er ook nog het BRM reglement, dat reglement geldt altijd.
een gemiddelde van 27 per uur is internationaal erg ongebruikelijk, de grote meute zal eerder tussen de 22 en de 25 op de teller hebben. Als vuistregel kun je stellen dat je 20km/u op je teller moet hebben om nog genoeg pauzetijd te hebben. Ik heb een aantal Ardennenbrevetten gered met iets van 19 per uur op de teller maar dan wordt het erg gedisciplineerd omgaan met de pauzes.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 sep 2016 07:04

Douglas schreef:Ik heb even zitten rekenen. Je hebt 27 uur voor de brevet. Je kunt om 13:00 starten en doorrijden tot 21:00 (tussendoor 1 uur pauze). Dan een hotelletje nemen, hapje eten en een biertje. Lekker gaan slapen en s ochtends op tijd de wekker zetten. Na een ontbijt om 6:00 weer op de fiets. Je hebt dan tot 16:00 de tijd om de brevet uit te rijden. Voor de laatste dag heb je dan nog twee uur voor pauzes.

Hierbij ben ik uitgegaan van een gemiddelde van 27km/u. Je rijdt dan op dag 1 185 en op dag 2 215km. Deze afstand heb je al een keer gereden. Enige verschil is dat je het twee dagen achter elkaar doet. Dus zoals Walter zegt. Gewoon proberen. Lukt het niet dan stop je toch.
NB hangmat zou ik maar thuis laten. Lijkt mij niet zo comfortabel en is gezien bovenstaande planning ook onzin.
In de analyses na de ramp PBP van 2007 werd met name met de vinger gewezen naar deze strategie. Nogal wat op papier snelle mannen moesten toen uitvallen omdat ze nooit getraind hadden op het 's nachts doorfietsen. Hun 400 reden ze met een vroege start en snel, de 600 met een volledige overnachting. Bij PBP waren de omstandigheden plotseling slechter en sloten de controles ook effectief op een bepaald tijdstip (je kreeg dan geen stempel meer cq je kaart werd ingenomen). Dus in 1x moesten ze anders gaan rijden dan gewend. Daarnaast waren hun fietsen niet uitgerust voor nachtelijke ritten, met name de verlichting was slecht uitgetest.
Dit is een van de hoofdredenen waarom de strategie van een 400 met een slaapstop door randonneurs niet gebruikt wordt.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 06 sep 2016 13:59

Ik ben ook een nieuweling op het gebied van lange-afstandsfietsen. Afgelopen voorjaar voor het eerst meer dan 200 km gefietst, dat ging lekker. Daarna een keer 350 km, en in de zomer een rondje Zuiderzee waarbij ik expres 's avonds ben vertrokken om mezelf te dwingen 's nachts door te fietsen. Nu was dat natuurlijk niet zo'n hele lange nacht :-)
Na 370 km fietsen en een nacht doorhalen was ik minder kapot dan ik gevreesd had, dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en me ingeschreven voor het eerste officiële brevet. Misschien beter eerst 200 km geprobeerd, maar die staat nu niet echt meer op het programma, geloof ik.
Erg snel ga ik ook niet; 27 km/u haal ik alleen tot 100 km met een beetje wind mee. Maar 27 uur moet lang genoeg zijn. Ik ga beginnen in Scherpenzeel, puur omdat dit het dichtst bij mijn woonplaats Arnhem ligt. Achteraf maar eens kijken of dat de juiste keuze was.
Nu blijf ik dit topic volgen om te zien of er nog nuttige tips langs gaan komen.

slugbait
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 06 sep 2016 17:50

Snelheid is ook totaal onbelangrijk: mijn rekenvoorbeeld eerder in dit topic was enkel gebaseerd op mijn eerdere 400 km. Ik heb zelf veel baat gehad bij de tips van de meer ervaren randonneurs op dit forum (ultra_ivo en alien o.a.), die voornamelijk heel rustig maar altijd gestaag doorfietsen. Dat rustig fietsen ben ik nog steeds aan het leren.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 sep 2016 18:43

Voor degenen die eerst een 200 willen proberen, het weekend voor het Rondje Startplaatsen is er een 200km brevet in het Belgische Lier, niet ver van de grens. http://www.randonneurs.be/page/37

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 06 sep 2016 19:40

Ik heb de stoute schoenen (met SPD uiteraard) aangetrokken en me ingeschreven voor het Rondje Startplaatsen.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 06 sep 2016 20:01

FryskBloed schreef:Ik heb de stoute schoenen (met SPD uiteraard) aangetrokken en me ingeschreven voor het Rondje Startplaatsen.
:winkthumb:

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 06 sep 2016 20:57

Mijn verslagje van vorig jaar. We schreven 11 oktober 2015...

Delange63
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 04 apr 2016 13:32

Delange63 06 sep 2016 22:58

Afgelopen voorjaar als beginner enkele brevetten gereden: 200, (3x) 300 en 400. Voor wat mijn ervaring waard is: de tijdslimiet is ruim genoeg om met een kruissnelheid van rond de 25 binnen de tijd te finishen. Heb je alle tijd voor koffie, chinees of Mac :P

Op de 400 heb ik niet geslapen. De start was om 21.00 uur, ben rustig de nacht ingefietst en daarna rustig door blijven fietsen... :D
Mooie ervaring om het na een nachtje fietsen licht te zien worden!!

Wegens een verbouwing hier staan komende 2 maanden alle brevet-plannen in de ijskast. Maar als ik zou moeten kiezen dan ging ik (weer) voor een start in de avond: je gaat dan lekker fris de nacht in....

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 07 sep 2016 09:47

@Walter Welke zadeltas heb je op die fiets zitten (2e foto verslag rondje startpunten) en wat vind jij de voor en nadelen tov een tas op/aan de bagagedrager? Ik heb nu een best wel zware tas op een bagagedrager en denk dat ik daarmee wel wat gewicht kan besparen. Die Apidura op de fiets achter jouw fiets is ook wel mooi.

Bovendien rij ik nu bijna het hele jaar met bagagedrager en dat staat natuurlijk niet. Voordeel is dat niemand verwacht dat zo'n fiets ook gewoon een racefiets is en ik er best aardig mee kan rijden.

@aloisvonesterhazy Leuk, ik start ook in Scherpenzeel (als er niks tussenkomt). Ben wel herkenbaar als vaak de enige vrouw :)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Plaats reactie