Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Sportdrank Help

gijs01
Forum-lid

gijs01 10 mei 2011 23:14

dieseltje schreef:Hoofdpijn!? Had je wel genoeg gedronken want als je te weinig drinkt word je ook slap en kan je een op een kater gelijkende hoofdpijn krijgen.

Ik heb dat ook tijdens ritten in de winter. Ik heb recent kleding gekregen voor zo tussen de 10 en 15 graden. Ik reed altijd in kleding die voor kouder weer bestemd is onder het motto, beter te warm dan te koud. Ik zweette helemaal leeg met als effect een katerige koppijn. Meer drinken helpt inderdaad en in heet weer doe ik er isostar in.

Op de ventoux zal het echter weer afzien worden. Ik doe daar 2 uur over om boven te komen en tap de bussen even bij naast het chalet reynard. Dan heb ik bovenop 2 tot 3 liter water op. Is dat te weinig?
Camerig is prachtig!

eelcoz

eelcoz 10 mei 2011 23:22

Als ik goed ontbijt (bak cruesli, banaan en beker kwark of boterham) kan ik zonder problemen 3 uur rustig fietsen. Dan hoef ik echt nog geen eten, kan alleen op water. Dus met de opmerking van 'klimmer' ben ik het niet eens. Toen ik overigens net begon met fietsen kon ik dit niet. Conditie speelt dus wel degelijk een rol in deze.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 mei 2011 01:40

klimmer schreef:op water kun je maximaal een uur fietsen, maar waarom zou je het proberen. Bepaald niet bevorderlijk voor snel herstel.

Als het doel van een training om er zo min mogelijk schade door op te lopen en er zo snel mogelijk van hersteld te zijn kun je beter thuisblijven. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

basgos
Forum-lid

basgos 12 mei 2011 10:34

Scepticus schreef:
klimmer schreef:op water kun je maximaal een uur fietsen, maar waarom zou je het proberen. Bepaald niet bevorderlijk voor snel herstel.

Als het doel van een training om er zo min mogelijk schade door op te lopen en er zo snel mogelijk van hersteld te zijn kun je beter thuisblijven. ;)

Inderdaad. Water is voor zover ik weet prima voor ontgifting. Ik drink altijd water tijdens trainen, waarvan de eerste twee bidons (vanuit huis mee dus) een thee lepeltje zout hebben. Dat schijnt het vocht beter vast te houden (voedingsadvies website).

Ik heb trouwens wel altijd vruchtenrepen van de C1000 bij me of 3Energy energierepen met veel koolhydraten om zo nu en dan wat naar binnen te werken.

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 12 mei 2011 10:46

eelcoz schreef:Als ik goed ontbijt (bak cruesli, banaan en beker kwark of boterham) kan ik zonder problemen 3 uur rustig fietsen. Dan hoef ik echt nog geen eten, kan alleen op water. Dus met de opmerking van 'klimmer' ben ik het niet eens. Toen ik overigens net begon met fietsen kon ik dit niet. Conditie speelt dus wel degelijk een rol in deze.

Van tevoren gewoon een boterham extra nemen, zoals ik gisteren ook heb gedaan. Toen bijna 3.45 uur (125km) op 1,5 L water gereden. Natuurlijk speelt conditie en gewenning ook een rol in deze.

Voor een jaar of 2 geleden at ik elke 25 km een muesli reep, energie reep of suikerwafel weg. Op 100 km was dat dus 3 keer wat eten, nu is dat niet meer nodig en kan ik zat zonder. Ben nu gewend om vaker een 100km te rijden en denk dat het er ook mee te maken heeft.

Als het echter richting de 5 uur op de fiets gaat, ga ik toch echt wel wat eten. Daar ben ik laatst wel achter gekomen bij een ritje van 7 uur waarbij ik voor mijn gevoel aardig wat had gegeten maar dat bleek toch niet echt het geval te zijn. Natuurlijk scheelt het ook nogal of je D1 zone rijdt of flink wat in D3.

Wat betreft de sportdrank; ik heb het eigen huismerk van duursport (amacx) en dat bevalt mij uitstekend.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

mrbolshoi
Forum-lid

mrbolshoi 13 mei 2011 00:33

Als ik na het werk naar huis fiets, moet ik altijd wel even wat voedsel/energy naar binnen werken anders is de kans groot dat ik onderweg flauw word. Maar dat zal ook met het einde van de dag /etenstijd te maken hebben.
Overigens vergeet ik het heel af en toe, maar ik kan het aardig onder controle houden om dan toch die laatste 20km door te pokkelen zonder al te veel snelheidsverlies.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mei 2011 15:14

basgos schreef: Inderdaad. Water is voor zover ik weet prima voor ontgifting. Ik drink altijd water tijdens trainen, waarvan de eerste twee bidons (vanuit huis mee dus) een thee lepeltje zout hebben. Dat schijnt het vocht beter vast te houden (voedingsadvies website).

En dat is een zeer slecht advies. Met een gemiddeld Westers dieet krijg je al veel te veel zout binnen. Je lichaam heeft een behoorlijke voorraad van het spul en wat er verdwijnt is zo weer aangevuld met het gewone eten.

Daarnaast heb je als je zout in neemt meer water nodig. De osmose van de biologie lessen vergeten ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bleek
Forum-lid

bleek 13 mei 2011 18:16

Amclassic-fan schreef:
basgos schreef: Inderdaad. Water is voor zover ik weet prima voor ontgifting. Ik drink altijd water tijdens trainen, waarvan de eerste twee bidons (vanuit huis mee dus) een thee lepeltje zout hebben. Dat schijnt het vocht beter vast te houden (voedingsadvies website).

En dat is een zeer slecht advies. Met een gemiddeld Westers dieet krijg je al veel te veel zout binnen. Je lichaam heeft een behoorlijke voorraad van het spul en wat er verdwijnt is zo weer aangevuld met het gewone eten.

Daarnaast heb je als je zout in neemt meer water nodig. De osmose van de biologie lessen vergeten ;)

Alleen kraanwater neem je niet zo makkelijk op, héél klein beetje zout maakt het water isotoon. En dan bedoel ik een mespuntje, niet een hele theelepel, da's veel te veel. Je mag het zout niet proeven. Voor de rest ben ik het met je eens qua Westers dieet en zout.
eelcoz schreef:Als ik goed ontbijt (bak cruesli, banaan en beker kwark of boterham) kan ik zonder problemen 3 uur rustig fietsen. Dan hoef ik echt nog geen eten, kan alleen op water. Dus met de opmerking van 'klimmer' ben ik het niet eens. Toen ik overigens net begon met fietsen kon ik dit niet. Conditie speelt dus wel degelijk een rol in deze.

En hoe presteer je de volgende dag dan? En hoe gaat de eventuele tweede training van die dag dan?

eelcoz

eelcoz 13 mei 2011 20:59

En hoe presteer je de volgende dag dan? En hoe gaat de eventuele tweede training van die dag dan?

Ik sprak over m'n eigen situatie en ik train (bijna) nooit op 2 dagen achter elkaar, laat staan 2x op een dag. Los daarvan, 3 uur D1 op een volle maag zonder te eten tijdens de training is toch niet zo raar? Ik eet natuurlijk wel direct bij thuiskomst.

bleek
Forum-lid

bleek 14 mei 2011 02:07

eelcoz schreef:Ik sprak over m'n eigen situatie en ik train (bijna) nooit op 2 dagen achter elkaar, laat staan 2x op een dag. Los daarvan, 3 uur D1 op een volle maag zonder te eten tijdens de training is toch niet zo raar? Ik eet natuurlijk wel direct bij thuiskomst.

Ik ben van mening dat je herstel dan trager is, maar dat maakt alleen uit indien de volgende training rap volgt.

Verder zou ik het niet kunnen. 2h d1 zonder eten met goede bodem is zo ongeveer mijn max, daarna krijg ik toch echt honger. Misschien dat de benen nog wel een uurtje kunnen, maar honger tijdens een inspanning leveren doet me teveel aan mijn roeitijd denken :P

wezep007
Forum-lid

wezep007 14 mei 2011 12:15

3 uur trainen met alléén water.. Het is toch ook van belang dat je mineralen, vitamines ed aanvult?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mei 2011 22:52

Fabeltjes, en nog meer fabeltjes. Enige wat je aan moet vullen is glycogeen en dat doe je door koolhydraten te eten/drinken.

Vitamines tot je nemen tijdens een duur inspanning is gewoon larie. Er is geen enkel fatsoenlijk bewijs dat het ergens goed voor zou zijn. Gewoon gezond eten en je krijgt voldoende vitamines binnen.

Mineralen krijg je geen te kort van in een traininkje van 3 uur. Enkel bij meerdaagse zware duur sport kan je volgens sommige onderzoeken te korten krijgen aan bepaalde mineralen. Al zijn er ook zeker zoveel onderzoeken die met de conclusie komen dat je geen te kort kunt krijgen, omdat je lichaam genoeg voorraden heeft en met de normale voeding de voorraad weer snel wordt aangevuld.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie