Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Dagverlichting?

Ik heb dagverlichting of ga het aanschaffen

Ja, natuurlijk
10
12%
Nee, nutteloos/over the top
51
62%
Nee, misschien wel nuttig maar mij teveel gewicht
4
5%
Weet het nog niet
17
21%

Totaal aantal stemmen: 82

Mitchel
Forum-lid

Mitchel 09 sep 2017 13:49

Dat mag inderdaad. In de regeling voertuigen staat wat er technisch in orde moet zijn aan de fiets (hoofdstuk 5 afdeling 9) In het rvv wanneer je de verlichting mag en met voeren (artikel 35). Er is geen verbod op verlichting overdag dus dan mag het.

Bij de invoering van het rvv is trouwens de leus gebruikt 'geef je verstand eens voorrang' , ik weet dat de politie en andere handhavers dat niet altijd doen, maar het is wel de bedoeling om gezond verstand te gebruiken. Ik kan.e voorstellen dat meerdere fietsers bij elkaar met knipperende lampjes verwarring kan veroorzaken in het verkeer.

hayes

hayes 09 sep 2017 14:33

In België mag het gewoon wel. Lijkt me ook gewoon logisch.

Als je even door de reclame heen kijkt, dan werken deze wel.

https://www.youtube.com/watch?v=M4Eqv5HUaI0

Heel opvallend op een minder heldere dag. En die komen er wel aan. Ik doe het ook niet hoor. In het donker heb ik wel vooran m'n 800 lumen licht + mini knipperlichtje en achteraan minimum één soms twee lichtjes.

Ik reken in de frissere, donkeren maanden overdag op m'n fluo jas en helm. En Al gemerkt dat je echt meer opvalt.

Dennis1987
Forum-lid

Dennis1987 09 sep 2017 15:15

Ik heb m'n verlichting ook overdag aan.

Ik heb 2 Knog 200 lumen koplampen op het stuur en een Bontrager Flare R 65 lumen achterlicht.

Dat achterlicht is zo extreem fel dat zelfs als ik er overdag mee rijd mensen mij erop aanspreken. Een keer een automobilist die stopte om me te vertellen dat knipperende verlichting niet is toegeataan en dat die lamp wel heel fel is. Dat was op klaarlichte dag bij mooi weer. Een keer had ik het achterlicht savonds in het donker ook aan op knipperen , toen werd ik staande gehouden door 2 agenten in een politiebusje. Of ik mijn verlichting op continu aan wilde zetten. Ze zeiden nog van je bent wel goed zichtbaar XD

De achterlamp is zo fel dat je op klaarlichte dag op ruim een kilometer afstand echt opvalt en in het donker verlicht je er verkeersborden rood mee op op 200 meter afstand
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 sep 2017 16:19

Genoeg is toch genoeg? Dikke powerled in een achterlamp geeft belachelijk veel licht, maar uit een kleiner LEDje komt ook meer dan genoeg licht dat je echt niet over 't hoofd gezien kan worden.

Verlichting overdag vind ik persoonlijk kolder, behalve als het zicht heel erg slecht is. Overgewaaid uit de States waar een favoriet excuus in de rechtszaal is om te verkondigen dat je de fietser niet hebt gezien waar je over heen bent gereden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Dennis1987
Forum-lid

Dennis1987 09 sep 2017 17:08

Genoeg is niet genoeg als je je verlichting overdag gebruikt. Overdag geld hoe feller hoe beter.

Hoeveel automobilisten zitten niet met hun telefoon te klooien tijdens het rijden ? Zo'n extreem achterlampje trekt dan net de aandacht vanuit een ooghoek. Zonder dat lampje had hij je over het hoofd kunnen zien.

Iedereen hier loopt altijd te verkondigen waarom het zo belangrijk is om een helm te dragen , nou een fatsoenlijk achterlicht is net zo belangrijk.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 09 sep 2017 17:17

Dennis1987 schreef: 09 sep 2017 17:08 Genoeg is niet genoeg als je je verlichting overdag gebruikt. Overdag geld hoe feller hoe beter.

Hoeveel automobilisten zitten niet met hun telefoon te klooien tijdens het rijden ? Zo'n extreem achterlampje trekt dan net de aandacht vanuit een ooghoek. Zonder dat lampje had hij je over het hoofd kunnen zien.

Iedereen hier loopt altijd te verkondigen waarom het zo belangrijk is om een helm te dragen , nou een fatsoenlijk achterlicht is net zo belangrijk.
Als ze mij in mijn felgekleurde of witte shirts niet zien, dan zien ze dat licht ook niet. Voor de mensen die in zwarte kleding rond rijden, zeker op donkere plekken kan het misschien wel helpen.

senior
Forum-lid

senior 09 sep 2017 20:07

Mensen (en dus ook automobilisten) zijn slecht in het zien van niet bewegende objecten. En door het snelheidsverschil en het volume is een fiets een (relatief) stilstaand object, gezien vanuit een auto. Licht voeren op een motor heeft tot doel die als het ware los te maken van de achtergrond waar die motor anders tegen wegvalt.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 09 sep 2017 20:33

Dennis1987 schreef: 09 sep 2017 17:08 Genoeg is niet genoeg als je je verlichting overdag gebruikt. Overdag geld hoe feller hoe beter.

Hoeveel automobilisten zitten niet met hun telefoon te klooien tijdens het rijden ? Zo'n extreem achterlampje trekt dan net de aandacht vanuit een ooghoek.

Iemand die met zijn telefoontje zit te klooien ziet echt jouw achterlicht niet.

Die mensen die het wel zien worden er misschien zo door afgeleid dat ze iemand anders aanrijden of jou aanrijden.

Wat je bereikt met dit soort acties, en zeker als er meer mensen dit over gaan nemen, is dat er strengere regelgeving rondom fietsverlichting komt.

Trappe
Forum-lid
Contact

Trappe 09 sep 2017 21:02

In de auto ervaren dat fietsers zeker zichtbaarder zijn. (net als dagverlichting bij auto's overigens)

En nu er heel kleine lampjes speciaal voor overdag zijn, rij ik er mee. Dat niemand er raar van opkijkt behalve mensen met geschoren poten en een krom stuur in de handen, soit.

Heeft op het fietspad misschien wat minder nut maar ik fiets ook niet de hele tijd op een fietspad.
Trappe doe je met je benen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 09 sep 2017 21:19

Trappe schreef: 09 sep 2017 21:02 Dat niemand er raar van opkijkt behalve mensen met geschoren poten en een krom stuur in de handen, soit.
Ben je zo alleen online of ben je offline ook zo tegen je medemens?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 09 sep 2017 21:31

Koop je zo'n moderne, matzwarte stealth fiets en een paar bijpassende setjes neutrale, onopvallende fietskleding en vervolgens kun je dagrijverlichting aan je fiets gaan hangen. Ben ik even blij met met 90's fiets en outfits :lol: .
Campagnolo Ultra Dork

alien
Forum-lid

alien 10 sep 2017 05:53

Dennis1987 schreef: 09 sep 2017 17:08[…] fatsoenlijk […]
Ironie is overal!
Vorsprung durch Pedantik

Plaats reactie