Ernie C. schreef:Jans schreef:Sorry Ernie, het gaat er helemaal niet om dat je jezelf helemaal afsluit, maar het gevaar dat een auto je van achter aanrijdt.
Ik denk niet dat ik er ooit aan zal beginnen, maar ik zie ze hier in Frankrijk wel rijden. Er zijn in Frankrijk in landelijk gebied geen fietspaden, zijn ze er wel, dan wil je er niet op fietsen.
En dan krijg je een piepje te horen of lampje te zien voordat je van je fiets wordt gereden. Altijd handig...
Zo'n ding heeft alleen nut als je niet achterom wilt kijken voordat je van je lijn wijkt.
Verder bedoel ik met het het volledig afsluiten ook muziek luisteren en "kattenoren" tegen windgeruis. Niet perse om een individu te veroordelen en te stellen dat hij een gevaar vormt maar als al dit soort zaken gemeengoed worden geloof ik niet dat het er veiliger op wordt.
Ik kijk wel degelijk nog achterom, en best veel ook Maar in Vlaanderen zijn er plaatsen waar je beter voor je kunt kijken i.p.v. achter je. Waarom? De staat van sommige wegen. Ik weet een paar van die baantjes waar ik beter vertrouw op mijn Varia. Dan kijk ik liever een paar keer meer naar dat scherm om te zien of er een voertuig achter me aan komt te rijden. Kijk ik achterom, dan is de kans heel erg groot dat ik een put in fiets. Veel van die baantjes heb ik niet om de wegen waar ik fiets, maar soms kan je gewoon geen andere of betere weg kiezen.
Als het een troost mag zijn, ik fiets meestal langs kanalen, waar er geen ander verkeer is toegestaan. En op heel erg drukke wegen gaat de muziek steevast uit.
Die varia zie ik als een extra paar ogen.
Die katte-oren zijn eveneens een extra hulpmiddel, maar dan om alles rondom me beter te horen. En zelfs met muziek hoor je het verkeer nog steeds vele keren beter aankomen. Trouwens, in het profpeloton worden de oortjes vastgehouden met (medische) plakkers (geen idee hoe men dit noemt in NL). Ook dat zorgt ervoor dat je minder last hebt van windgeruis.
Eigenlijk is het vreemd dat de fabrikanten van helmen nog geen poging hebben gedaan om een soort windstopper in te bouwen in de riempjes van de helm.