Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Inconstant presteren

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 08 dec 2016 15:09

Leuk idee voor een topic: misschien heb jij wel wat ik heb? Zal ik eens een verhaal vertellen over wat ik heb? Je herkent je er daarna zeker en vast in.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 08 dec 2016 15:21

amclassic-fan schreef:En door wie is die diagnose gesteld? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet iemand is geweest die medicijnen heeft gestudeerd?
Och dat hoeft ook niks te zeggen, Roy Martina studeerde ook geneeskunde...

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 08 dec 2016 15:22

Ik herken het heel erg (beginpost). Nu heb ik dit jaar ook wel het een en ander te verwerken gehad, ik ben daardoor een paar keer bijna op de rand van uitputting geweest, ja dat merk je wel aan je sport prestaties.
Ook kan het zijn dat je gewoon niet goed hersteld was na je eerste training, dus de eerste keer ging het fantastisch en dan twee dagen daarna, ben je nog niet helemaal ok, gaat het ruk.
Veni. Vidi. Fietsie.

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 08 dec 2016 17:13

Bedankt voor de reacties!
@Havana mijn hartslag zit dan snel op 180 maar er over kom ik niet.

Ik heb voor de duidelijkheid geen allergieën en nooit iets dergelijks gehad als pfeiffer. Ik heb mij vorig jaar laten bloedprikken omdat ik totaal uitgeput was. Ik sliep toen 38 uur in twee dagen. Ik had toen twee weken geleden echt griep gehad en dit zat nog wat in mijn bloed. In mijn aard zit het om gewoon door te doen en dit was dus niet echt verstandig.

Ik train bij een club samen met andere nieuwelingen en junioren gericht onder begeleiding van een trainer. Lol staat helemaal bij mij voorop aan gezien ik niet echt talent heb. Oververmoeidheid heb ik nog nooit gehad om dat daar erg goed op gelet wordt. Met presteren met trainen bedoel ik echt dat ik in het groepje normaal top mee kan draaien. Heb ik zo'n dergelijke dag dan ben ik niet een klein beetje minder, nee dan sta ik op het randje van lossen met het tempo dat ik de vorige keer wel eenvoudig aan kon. Er zit sowieso een dag tussen de training en als we op dag 1 een zware training doen dan is dag 3 wel rustig.
Maak joe woar

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2016 17:17

havana schreef:
amclassic-fan schreef:En door wie is die diagnose gesteld? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet iemand is geweest die medicijnen heeft gestudeerd?
Och dat hoeft ook niks te zeggen, Roy Martina studeerde ook geneeskunde...
Uitzonderingen bevestigen de regel, je snapt wel wat ik bedoel.

In rijpe tomaten is praktisch geen tomatine meer aanwezig. Je kunt daar tientallen kg's per dag van eten voordat je op de hoeveelheid tomatine komt waarvan bewezen is dat het klachten kan opleveren.

@TS fiets je ook wel eens rustig en zo ja wat voor een hartslag hoort daar dan bij?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 08 dec 2016 17:33

Echt rustig rijd ik rond de 110, dit doe ik meestal op de tacx. Buiten rond de 140 gemiddeld.
Maak joe woar

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 dec 2016 18:46

Fietsen?altijd schreef:Echt rustig rijd ik rond de 110, dit doe ik meestal op de tacx. Buiten rond de 140 gemiddeld.
Dan is de volgende vraag, hoe vaak doe je dat en hoe lang??

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 08 dec 2016 19:16

Nu in de winter elke week 1 of 2 keer anderhalf uur op de tacx en op zaterdag soms ook een rustige rit van 3 uur (ik rijd nu steeds mtb wedstrijdjes). In het seizoen minder maar ik denk wel 1 keer in de twee weken. Meestal de dag na een wedstrijd een heel kalm ritje en voor de dag voor de wedstrijd ook heel kalm even losfietsen met een paar sprintjes.

Ik fiets wel wekelijks 180 km op de gewone fiets omdat ik wel naar school moet dus dat zijn mijn mini herstel ritjes.
Maak joe woar

louise
Forum-lid
Contact

louise 09 dec 2016 10:12

Begrijp ik goed: je fietst 180 km per week naar school, en daarnaast tot 6 uur training plus een wedstrijd en een clubtraining? Week in week uit? Naast school? Als dat zo is, lijkt me dat simpelweg te veel. Dan kan ik me voorstellen dat je af en toe gewoon niet hersteld bent.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 09 dec 2016 15:20

Aan ons heb je niet zo heel veel. De meesten hier zijn van middelbare leeftijd. We zouden je vader of moeder kunnen zijn. Voer eens een gesprek over rust versus inspanning met je trainer, met je gymleraar of een sportarts. Vraag aan je ouders of sportgeneeskunde in je zorgkostenverzekering zit.

Gezien wat je hierboven opgeeft, zou het kunnen zijn dat je teveel traint. Inspanning moet je met rust combineren. Van rusten word je beter (als je je eerst ingespannen hebt). Veel wielrenners trainen veel en veel te hard. Wat goed is voor jou, kan via de forum niet bepaald worden.
Probeer eens wat uit. Bijv. een weekje rust. Of een rooster waarin je drie weken hard traint en elke vierde week maar de helft doet van wat je die andere weken doet. In die vierde week herstel je dan. Dat heet supercompensatie.

Vergeet niet dat je nog in de groei bent. Dat vreet energie. Daarom vreet je ook zoveel :-)

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 09 dec 2016 16:42

Het is nu winter dus nu is het 6-8 uur in de week. Straks midden in het seizoen 8-12 uur in de week. Ik denk dat het klopt wat jullie zeggen. Ik fiets 7 dagen in de week, ik denk dat mijn lichaam op zo'n dag een hersteldag neemt.
Maak joe woar

robracermtb
Forum-lid

robracermtb 09 dec 2016 17:25

@ Fietsen?altijd
Leestip: Moderne training voor wielrenners door Cees Vermunt.
Soms 2e hands te vinden.
Stukken erin over tiener-wielrenners.

Plaats reactie