Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Vision Trimax 42

jakkel
Forum-lid

jakkel 11 jan 2017 20:17

Keezx schreef:Perfect normaal is bepaald niet hetzelfde als perfect., maar gemiddeld...........dat noem ik bakzeil.
Vroeger was 10 Bar in de bandjes ook perfect normaal, maar dat is dat nu toch niet meer.

Je blijkt simpelweg niet te weten waar je het over hebt, niet erg maar vervelend voor lui die verbetering zoeken.
Als je niet snapt dat de keuze 23 of 25 mm tevens een keuze t.a.v. banddruk inhoudt heb je eigenlijk niks te zoeken in deze discussie.
Banddruk is 1 van de parameters die rijkwaliteit bepalen, lui die gewoon stomweg maar wat doen moeten dat maar blijven doen, ik heb daar vrede mee.
Ik weet niet wat er mis is met u, m'n beste keezx, maar volgens mij heb jij een zwaar redeneringsprobleem.
Eigenlijk raaskal je maar wat en praat je compleet naast de kwestie met totaal irrelevante dingen.

Waar staat ergens dat ik beweer dat er geen verschillen in bandendrukken tussen de verschillende bandenbreedtes als meer ideaal beschouwd kunnen worden? Nergens!
Rij ik misschien met 8 bar druk op m'n 53 mm brede MTB banden??

Nog eens, een 25 mm op een 15C is compleet normaal, ook met de minder aangewezen druk dan bijvoorbeeld die 23 mm. Daar is niets afwijkend aan. De ene 25 mm band is ook de andere 25 mm band niet in breedte. Dus, uw optimale dingetjes als exacte wetenschap verkopen is dikke onzin en larie. Dat je jezelf beschouwt als dé fietsgoeroe, mij niet gelaten. Maar verkondig je eigen indrukken niet alsof ze de norm zijn en schilder voorgeschreven dingen niet af alsof het onzin is.

Als je denkt het allemaal beter te weten dan de fietsindustrie, dan raad ik je aan je tijd niet meer te verspelen op een forumpje, maar je ervaringen en persoonlijke waarheden te verkopen aan die fietsindustrie. Het gaat u nog een pak geld opleveren.

Dat een 53 mm brede band perfect op een 19C kan, dan kan een 25 mm echt wel perfect op een 15C (perfect binnen de gangbare normen voor de muggenziftertjes). De vervormingen en instabiliteit van die 53 op die 19C zijn groter dan die 25 op die 15C. De zijdelingse vervormbaarheid van de 53 mm is niet kleiner, dat haast volledig te wijten aan de drastisch lagere druk, en bij lichtere competitie gerichte MTB banden spelen de zachte, dikwijls zeer dunne flanken daar ook een grote rol in. Geen maths, geen theoretisch gezwets, wel feiten!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2017 20:48

Volgens mij heb ik hier al genoeg onderbouwing geplaatst, maar je speelt 't liever op de man met Kees?

Juist in het MTB'en zijn de velgen de laatste jaren veel breder geworden, onder andere omdat de band dan minder om de velg rolt in bochten op hoge snelheid (en bij lage bandenspanning natuurlijk).

25 mm op een 15C velg kan zonder probleem, maar het is echt niet optimaal of perfect.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jakkel
Forum-lid

jakkel 11 jan 2017 21:57

amclassic-fan schreef:Volgens mij heb ik hier al genoeg onderbouwing geplaatst, maar je speelt 't liever op de man met Kees?

Juist in het MTB'en zijn de velgen de laatste jaren veel breder geworden, onder andere omdat de band dan minder om de velg rolt in bochten op hoge snelheid (en bij lage bandenspanning natuurlijk).

25 mm op een 15C velg kan zonder probleem, maar het is echt niet optimaal of perfect.
Als onze Kees zich graag denigrerend uitlaat tegenover mij (en dus zelf op de man speelt) door dingen te zeggen die ik nooit gezegd heb, over stenen en kwartjes fantaseert... ja dan kaats ik de bal even terug. Mag het?

De combinatie breedte band / breedte velg op m'n MTB is er eentje waar profs mee rijden. Dus kom niet af dat het geen goede combinatie zou zijn. En ik denk dat een Fontana zijn Cannondale nog net iets sneller door de bochten stuurt dan dat ik dat doe.

En als je beweert dat een 25 op een 15C niet optimaal is, dan zeg ik dat dat niet waar is. Uiteraard kan een licht afwijkende combinatie in een bepaalde situatie een voordeel zijn.
Maar overall gezien is de 25/15C een perfecte combo. ;)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 jan 2017 23:12

Ik geef argumenten waarom 17C de betere keuze is, maar waarom dat jouw combi de perfecte combo is? Op deze manier ben je precies hetzelfde spelletje als Kees aan het spelen.

MTBR 2015, Bike check: Fontana
Turning his pedals are 175mm cranks, and on the receiving end are a set of M50 ENVE carbon wheels that the Cannondale Factory Team actually had a hand in developing. “They are really wide and light,” said Fontana.

For the opening US Cup race, the wheels were shod with a Schwalbe Racing Ralph in the front, and Schwalbe Thunder Burt in the back, both at 2.25 to give a touch of added suspension. Fontana also opted for the slightly heavier Snakeskin version for added puncture protection. “In Europe, we use the Racing Ralph most of the time—it’s a really good profile,” revealed Fontana.
De betreffende velgen:
QUICK SPECS
Material:Carbon Fiber
Rim Depth:28
External Rim Width:27
Internal Rim Width:21
ERD:601Built
Weight Set:1402.00
Rim Weight Set:730.0
Recommended Tire Size:1.9 in - 2.25 in
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Bob97
Forum-lid

Bob97 11 jan 2017 23:17

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het fanatieke reageren op mijn vraag. Echter, die vaktaal en vergelijkingen word ik als leek niet echt veel wijzer uit. Ik stel mijn vraag anders. Ik hou ervan om met hele harde banden te rijden, het liefst ergens tussen de 8 en 9 bar (afhankelijk van het weer, bij regen ga ik zachter). Wat is nou in de praktijk het verschil tussen een band van 25mm op 8-9 bar, en een 23mm band op 8-9 bar? Bedankt alvast!!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 jan 2017 23:25

De 25 mm zal theoretisch nog iets harder aanvoelen, maar waarschijnlijk merk en voel je er niks van.
25 mm heeft bij dergelijke drukken geen enkel voordeel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 jan 2017 23:37

jakkel schreef:
Dat een 53 mm brede band perfect op een 19C kan, dan kan een 25 mm echt wel perfect op een 15C (perfect binnen de gangbare normen voor de muggenziftertjes).
Dat zijn onvergelijkbare dingen zoals ik al meerdere keren heb aangetoond.
Zoiets kan je niet als argument gebruiken als je pretendeert inzicht in dergelijke zaken te hebben, maar verdere argumenten heb je niet.
Mij eerste antwoord aan de TS was: kan erop , maar is niet optimaal.
Blijft recht overeind staan.
Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar het is een trend die al een jaar of 5 aan de gang is en gestart door wielfabrikant HED.
Steeds meer toonaangevende wielfabrikanten brengen populaire modellen uit met 17C of 18C velgen als opvolgers van de oude 15C standaard, bedoeld om met 25mm of meer te gebruiken.
Is 15C dan toch niet zoo perfect?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 11 jan 2017 23:40

en het moet nog vrijdag worden....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Bospaadje
Forum-lid

Bospaadje 12 jan 2017 08:04

Afgezien van het feit dat ze beiden langs elkaar door lijken te spreken en af en toe op de man spelen, moet ik wel zeggen dat ik de two-man-show toch wel amusant vind. 1 omdat het slecht weer is en dit met een zak chips op de bank nest vermakelijk is en 2 omdat ik tussen de regels door toch best wel wat opsteek.
Ik twijfel nog wie door mag naar de volgende ronde, maar in de peilingen lijkt mijn stem nu naar het kamp Keezx te gaan. ;-)

kawouter
Forum-lid

kawouter 12 jan 2017 08:56

ik vind het ook vermakelijk maar stoor met aan het woord "math". Gebruik liever wiskunde of typ de hele zin in het engels. Dat is mij om het even.

jakkel
Forum-lid

jakkel 12 jan 2017 09:21

amclassic-fan schreef:Ik geef argumenten waarom 17C de betere keuze is, maar waarom dat jouw combi de perfecte combo is? Op deze manier ben je precies hetzelfde spelletje als Kees aan het spelen.

MTBR 2015, Bike check: Fontana
Turning his pedals are 175mm cranks, and on the receiving end are a set of M50 ENVE carbon wheels that the Cannondale Factory Team actually had a hand in developing. “They are really wide and light,” said Fontana.

For the opening US Cup race, the wheels were shod with a Schwalbe Racing Ralph in the front, and Schwalbe Thunder Burt in the back, both at 2.25 to give a touch of added suspension. Fontana also opted for the slightly heavier Snakeskin version for added puncture protection. “In Europe, we use the Racing Ralph most of the time—it’s a really good profile,” revealed Fontana.

De betreffende velgen:
QUICK SPECS
Material:Carbon Fiber
Rim Depth:28
External Rim Width:27
Internal Rim Width:21
ERD:601Built
Weight Set:1402.00
Rim Weight Set:730.0
Recommended Tire Size:1.9 in - 2.25 in
Bedankt voor de info, maar ik wist al wel waar Fontana momenteel mee rijdt hoor. ;)

Dus... Fontana rijdt met een 21C met een 57 mm brede band. Vergelijkbaar met de 19C en 53 bij mij (was trouwens z'n vorige config toen Cannondale nog met Mavic reed).

Conclusie: Gezien de bandbreedte rijden ze in de MTB competitie dus nog steeds met smalle velgen. Trouwens, de 25 op een 15C is nog steeds minder 'extreem' dan de MTB configuraties.

En perfecte, optimale combo's bestaan alleen als je een fiets gebruikt op één welbepaald terrein in één welbepaalde situatie. Maar zoiets bestaat in realiteit niet. Trekken we het woord perfect door naar de realiteit, dan kan je een 25 mm op een 15C wel perfect of optimaal noemen. Je moet altijd compromissen nemen, fietsen doen we haast altijd in wisselende omstandigheden op wisselende terreinen en gebeurt door verschillende mensen met verschillende gewichten, doelen, snelheden, enz.... . Het is echt geen exacte wetenschap. Het woord perfect of optimaal moet dus altijd wat breder geïnterpreteerd worden. ;)
Laatst gewijzigd door jakkel op 12 jan 2017 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

jakkel
Forum-lid

jakkel 12 jan 2017 09:27

Keezx schreef:
Dat zijn onvergelijkbare dingen zoals ik al meerdere keren heb aangetoond.
Zoiets kan je niet als argument gebruiken als je pretendeert inzicht in dergelijke zaken te hebben, maar verdere argumenten heb je niet.
Dat MTB banden verhaal kan je wel perfect doortrekken naar dat wegbanden verhaal. Heb ik u al enkele keren haarfijn uitgelegd. Dat het u niet zint of past, daar kan ik wel inkomen. ;)

Keezx schreef:Mij eerste antwoord aan de TS was: kan erop , maar is niet optimaal.
Blijft recht overeind staan.
Ik heb het ook niet zelf bedacht, maar het is een trend die al een jaar of 5 aan de gang is en gestart door wielfabrikant HED.
Een trend dus. Wist je dat trends dikwijls ook uit commercieel standpunt voortvloeien? Waarmee ik niet wil zeggen dat het hier het geval zou zijn hé.

Keezx schreef:Steeds meer toonaangevende wielfabrikanten brengen populaire modellen uit met 17C of 18C velgen als opvolgers van de oude 15C standaard, bedoeld om met 25mm of meer te gebruiken.
Is 15C dan toch niet zoo perfect?
Ik geef u gelijk in het feit dat fabrikanten stilaan bredere velgen aan 't produceren zijn. Is ook normaal, de trend is tegenwoordig ook bredere banden. Als je nu bij het plaatselijke (al dan niet dikke buik) wielertoeristenclubje aankomt met 20 of 23 mm bandjes, dan lachen ze u uit. :D
Trouwens, 25 mm of meer op 17C of 18C velgen is nog steeds niet uw pérfecte 25 mm op 19C hé. Dus... toch niet zo perfect die combo van u?? Of ben jij dé trendsetter? ;)

Gesloten